Magyar Vízgazdálkodás, 1986 (26. évfolyam, 1-8. szám)

1986 / 5. szám

elemzései. A Kondoros völgyben, Mirhó- Gyócs XII. és Kömpöc öblözetében pl. a 2. táblázat adataihoz képest is mintegy 20—60%-kal kisebb lefolyásokat mértek (5), bár az öblözetek területe is na­gyobb 22 km2, illetve 110 km2. Növényzettel borított területen a csa­padék először a növényzetet éri el és a csapadéknak egy része a növényzeten fennmarad (intercepció (4>). Mivel a csapadékból való elfolyás veszteséggel csökkentett értékei több mm csapadé­kot is magában foglalhatnak, így rész­letes vízháztartási vizsgálatok esetén nem hagyhatók figyelmen kívül. Az in­tercepció a hidrológiának még kevéssé kidolgozott területe. A lefolyási tényező meghatározásának „Kenessey"-féle ta­pasztalati módszere is csak durva kö­zelítéssel veszi figyelembe a növényta­karó hatását, ezért ezzel a hibával a fajlagos vízhozam értékek is terheltek. Végezetül említést érdemel az a tény, hogy a mezőgazdaságilag művelt terü­letek termőtalajának vízgazdálkodási tulajdonságai — az elmúlt években mind nagyobb területeken megvalósuló meliorációs beruházások hatására — nem stacionárius (időben változó) jel­legűnek tekinthetők. A melioráció ele­meinek a felszíni lefolyásra gyakorolt hatásai tehát nem hagyhatók figyelmen kívül, sőt a melioráció megvalósulása utáni állapotok időbeni változása is meghatározó lehet egy korrekt vízho­zam számítási módszernél. Ennek fon­tosságát igazolja, hogy a megvalósítás­ra kerülő melioráció csak a VI. ötéves tervidőszakban mintegy 605 ezer hektár területet érint. A csapadékból való lefolyás számítá­sába bevonható paraméterek számának természetesen határt kell szabni, de pl. célszerű volna a talajcsövezés hatását is vizsgálni. Mindenekelőtt a nagy ösz­­szefüggő vízgyűjtőterületű, hosszú ösz­­szegyülekezési idejű zárt gyűjtős talaj­­cső-rendszerek vízhozamredukáló hatása szembetűnő. A tapasztalatok azt mutat­ják, hogy a drén hálózaton elfolyó víz­mennyiség negatív korrelációban áll a drénezett terület nagyságával (1), (6), mivel egy nagyobb táblán jobban érvé­nyesülhet a drénezés nedvességkiegyen­lítő, homogenizáló szerepe. A „Lefolyási tényező arány" figyelem­­bevétele tehát csak egy paraméter a sok közül, amely hozzásegíthet a való­ságos viszonyok minél pontosabb meg­közelítéséhez. A jelenleg kidolgozás alatt álló — és e cikkben nem tárgyalt — morfológiai, agronómiái, hidrológiai és hidraulikai paraméterek figyelembevételével készülő vízhozamszámítási módszerek tervezői munkába állításával — a népgazdaság érdekeivel összhangban — gazdaságo­sabb beruházások megvalósítására ke­rülhet sor. A tárgyalt vízhozamszámítási módszer is ennek figyelembevételével készült, átmenetet képezve a tudomá­nyos megalapozottságú módszerek el­terjedéséig. Katona Zsolt A nagy folyó hátán (I.) Amikor ifjú emberként nyaraimat a szegedi Sárgának nevezett szabad­strand melletti tutajok hátán töltöt­tem, közel a Maros torkolatához, szen­vedélyesen éreztem a folyó hívását. A Kárpátokból érkezett fenyőket a Lippai fűrészüzem dolgozta fel, mi pedig má­sodik otthonnak éreztük a tutajokat. Itt is tanultam meg úszni. És persze álmodozni. S mi másról, mint arról, hogyha egyszer volna egy motorcsóna­kom, végigcsónakáznám a Tiszát, fel ameddig csak lehet, és le, Titelig, ahol a Dunába ömlik az én folyom. Mert hogy a Tisza az enyém, ehhez kétség sem férhetett. S amit se a gyerekkor, se a felnőtté válás évtizedei nem adtak meg, azt most kései ajándékul megkaptam. Vé­gighajózhatom — nem a Tiszát — hanem a Dunát. Vendége lehettem egy magyar hajónak, amely búzát szállít Renibe, s vissza vasérccel teli uszá­lyokat hoz Dunaújvárosba. Április utolsó hétfőjén indultunk neki az útnak. Ol­vasnivalót is vitttem magammal, Szé­chenyi István Naplóját. Hamar megtanultam néhány szakki­fejezést, hogy az előttünk haladó öt uszály neve a tolatmány, hogy völgy­menetben haladunk, hogy lecsatolunk és felcsatolunk, szóval nem hiába ül­tem a kormányállásban. És elkapott a hajósok életritmusa, hogy csak keve­set alszik éjszaka az ember, inkább a nappalból is feláldoz egy-két órácskát, akár napon, akár a kabinjában. Budapestről délre még sosem hajóz­tam. Minden újdonság volt. Csepelen gázolajat vettünk, Százhalombatta éj­szakai fényeinél hagytunk ott egy üres uszályt, hogy Dunaújvárosnál és Fad­­don újakat, terhelteket vegyünk fel. összeállt a tolatmány, elkészült a ge­rince, s hajóztunk. A Csele pataknál II. Lajosra gondoltam, majd ismerked­tem az emberekkel: gépészekkel, fe­délzetiekkel, matrózokkal, akik közül kettő is csak nemrég került ki a vízügyi szakközépiskola padjaiból: Kovács Csaba és Kosztolányi János, hogy itt tanulják meg a hajózást, s később, víz­ügyi hajósokként dolgozzanak majd. De közben kipróbálják a világlátás eme módját, mert bennük él az örök kíváncsiság, milyen is az: hajóra száll­ni, beutazni a Dunát, le Szulináig, Iz­­mailig, vagy Reniig. Tizennyolc kilométereket teljesítet­tünk óránként, ami látszólag nem nagy sebesség, de a bezdáni határátkelés után már déltájban a Dráva torkola­tánál voltunk. Legalább harminc-negy­ven pecázó várta csónakjában a jó kapást. Itt hát a Dráva. És még hány folyótorkolat következik. Hány kisebb vagy nagyobb folyó táplálja a Duna­­anyát, amely magához öleli gyerme­keit. S milyen óriás karolásai vannak e folyónak. Szigeteket ölel magához, mindegyiknek neve van, nézem a tér­képet, a mi Margitszigetünk csak kis­­öccsük ezeknek. Jó helyek horgászásra, álmodozásra, kikapcsolódásra. Aztán nemcsak a szigetek kísérnek, hanem a történelem is. Az erdődi vár. Romjaiban is hatalmas. Egyik tornya rendkívül díszes. Remélem, a távcső közel hozza. Már itt is van. Most már félóránként új és új látnivalót kínál a part. A gombosi híd. Amikor alája érünk, látjuk, hogy nem egy, hanem kettő. Vukovár. Erről ír Széchenyi. 1830. május 27-én, amikor ide érke­zett a Pesten „összerótt” hajóján, amelyről azt írja, „úgy van megkonst­ruálva, ahogyan az első embereké le­hetett", úton a Fekete-tenger felé. Ez volt a Desdemona. 11-en utaztak rajta, köztük Beszédes, a földmérő. Szóval Vukovár. „Később Vukovárnál szállottunk ki újra a Szerémségben. Ez a hely kiváltkép megnyerte a tetszése­met. Annyi fa, annyi zöld, oly dús és rendes, hogy nem ismerem párját Ma­gyarországon. Beszédes ellenkezett és bájos helységek gyanánt Pápát és Veszprémet citálta . .." A magas löszpart olyan, mintha vár­fal lenne, hatalmas kerek bástyákkal. Lenyűgöző. Én Újvidéket várom. Ismerem, kétszer is sétáltam utcáin, felautóztam akkor a péterváradi várba, amely 1849-ben — Világos után — Munkács és Komárom mellett még néhány napig tartotta ma­gát. Az újvidéki hidak alatt áthajózni nem éppen leányálom, nagy a sodrás, Széchenyiék is majdnem megjárták, mert a Desdemonát a megélénkült szél majdnem odacsapta a parthoz. A Duna megunhatatlan. Sajnálom az időt, amit nem fent töltök, a kormány­állásban. Újvidéken négykor haladtunk át. Aztán sokkal később Újlak. Én csak a csipkés várfalakat és a ferences templomot nézem. Az egykori ferences kolostorban nyugszik Kapisztrán János. Errefelé minden a magyar történelemre emlékeztet. Sajnos Zimonyt és Belgrádot már sötétben érjük el. Este fél nyolckor már sötétedik. Nyolc is elmúlik, amikor Zimony fényei után a Száva torkolatá­ban hajózunk. Kivilágított emlékmű a Kalemegdánon, azután a Szkuptsina ragyogó kupolája, magas házak, tor­nyok, templomok. Szép Belgrád éjsza­ka is a Dunáról. Azt azért sajnálom, hogy az ősi vár, a nádorfehérvári erős­ség nem a Dunára néz. Délután elhúzott mellettünk egy hó­fehér hajó, éppen írtam a szalonban, vagyis a kis étkezőnkben, amikor lá­tom a hajó oldalán németül: „Az Al­­pesektől a Fekete-tengerig". Ez a Dnyepr kirándulóhajó. Siklik, suhan, mit tudnak a rajta utazó turisták e vi­dék vérzivataros múltjáról? De amikor e sorokat írom, eszembe jut, valamiről elfelejtkeztem. A Tisza torkolatáról. Ameddig szerettem volna hajdanában lehajózni. Novak László parancsnok fehívott, hagyjam abba a 24