Forrás, 2009 (41. évfolyam, 1-12. szám)

2009 / 5. szám - 100 ÉVE SZÜLETETT RADNÓTI MIKLÓS - Halper Nándor Ferdinánd: Túl jón s rosszon - a visszaemlékezést közreadja Csapody Tamás

hírében álltam, egyszóval szívesen láttak vendégül. És talán kialakult volna több intim kapcsolat is, ami természetes és magától értetődő lett volna. De a sors vagy a balsors beavatkozott, és hirtelen elvezényeltek. Bevagoníróztak minket, eljött az asszonyok java elbúcsúzni, hozva magukkal még utoljára útravalónak a csomagokat. Mi letörtek voltunk és nagyon szomo­rúak. Elindult velünk a vonat, integettünk, csókokat dobáltunk, sokan sírtunk velük együtt. Sose láttam többé egyiküket sem! De szeretettel gondolok rájuk életem végéig. A munkahelyünk a Zombor közelében lévő Bácskertes28 volt. Ezt a falut csupán azért említem, mert itt több hétig tartózkodtunk repülőteret építve, aránylag, és az átéltek után ítélve a helyzetünk itt nem volt rossz. Egy napon a parancsnokom29 kiemelt a kint a röptéren nehezen dolgozók soraiból és bevett a század irodájába írnoknak. Ez az úri beosztásom nem volt hosszú életű, mert egy elküldendő levél borítékjára Huszt helyett Chustot írtam. Ez után az elírásom után a parancsno­kom alaposan megdorgált, és avval gyanúsított, hogy az említett város nevét szándékosan írtam ch-val, azaz szlovákul. Ezek után büntetésből újra kikerültem a röptérre, de már csak rövid időre, mert kis idő múltán behajóztak bennünket és elindultunk Bor felé.30 A hajóutunk igazat szólva nagyon kellemes volt, gyönyörű kilátással a fedélzeten végig a Dunán, elhajózva a Jókai Arany emberéből ismert sziget31 mellett, ahol román, majd bolgár és jugoszláv partok mellett, ahol kato­likus, pravoszláv vagy görög katolikus és aztán egy zsidó templom emelkedett ki a parti házak közül.32 Azután elhagytuk a történelmi Magyarország egykori határát, a Vaskaput, ahol még olvashattuk a sziklára erősített táblán: „Épült ekkor és ekkor, I. Ferenc József uralkodása idején" stb.33 Az egyetlen, ami zavarta utunkat, az állandóan visszatérő gondolat: vajon mi vár ránk ottan? A fedélzeten felállított gépfegyver, az ég felé irányított csövé­vel se nagyon zavart, de elgondolkoztatott, hogy nem kiránduláson vagyunk. Pár napi hajózás után kikötöttünk, majd egy keskeny vágányú vonatra szállva megérkeztünk rendeltetési helyünkre, Borba.34 Mielőtt azonban hozzákezdenék bori napjaink és éjjeleink leírásához, meg kell, hogy írjam, a hajón, mélyen lent 28 Bácskertes Zombortól 10 km-re délnyugatra, a Duna bal partján fekvő település. 29 A parancsnok a budapesti Dr. Éber ügyvéd volt. Halper Nándor Ferdinánd. Személyes közlés. Kassa, 2006. február 4. 30 Zombor-Bácskertesről a 108/90. tábori munkaszolgálatos századot vitték Borba. A századot Apatinban hajózták be. „Kassáról kb. jó harmincán jutottak le Borba." Közöttük volt „Gottesmann Zoltán zongorakereskedő, aki később Izraelbe ment", továbbá „a két Schwartz, akiknek liptai túró­gyáruk volt, és akik a kassai Bocskai körúton laktak". Halper Nándor Ferdinánd. Személyes közlés. Kassa, 2006. február 4. 31 Jókai Mórnak Az arany ember című híres regényében szereplő főhős ezen a román-szerb Duna- szakaszon (Vaskapu) találta meg álmai szigetét, a „Senki" szigetét. 32 A román-szerb-bolgár hármas határ a bori munkaszolgálatosok dunai végcélja, Prahovo után található. 33 A Vaskaput 1899-ben adták át a hajózási forgalomnak. 34 A hajó a dunai, Szerbiához tartozó Prahovo kikötéjébe szállította a kb. 3000 magyar munkaszolgá­latost. Innen vonattal mentek Zajecsarig, ahonnan keskeny vágányú vasúton szállították őket Borba. 80