Evangélikus Gimnázium, Budapest, 1939

35 nek”. Ez a hab azután egy vákuum-szárítóra kerül; a kiszáradt anyagban visszamarad az érc, melyben az antimon mellett arany, ezüst és réz is van. Ezt kohókban megolvasztják, majd szétválaszt­ják a különböző fémeket. A szétválasztást Csúcsom közelében, meg­szállt területen végzik. Rozsnyó vidékén van hazánk legnagyobb vasbányája, amely a diósgyőri vasgyárat látja el nyersanyaggal. A bánya érce a sziderit vagy vaskarbonát. Lépésről-lépésre megfigyel­hettük az érc szétválasztásának menetét. A kőzet zúzása, rostálása, ülepítése és mosása útján nyert tiszta szideritet a pörkölő kemen­cékbe öntik, ahol állandó tűzben tartják az ércet, ezúton szétválaszt­ják vasoxidra és széndioxidra. A vasoxidból azután közönséges szén­nel való redukálással nyernek tiszta vasat. Rozsnyó vidékétől búcsútvéve, Kassa felé indultunk. Ezen az útvonalon először a környezetből magasra kiemelkedő Krasznahorka várát tekintettük meg. A vár bejárata előtt megcsodáltuk a törté­nelmi nevezetességű bronz ágyúcsöveket. A várkápolna, a Franciska- múzeum, egy eredeti állapotban lévő folyosórésziet, a nagy mély­ségű kút, majd a kurucvilágra emlékeztető s más régi tárgyak gyűj­teménye, igen sok érdekes látnivalót nyújtott. Krasznahorka büszke vára áthatotta lelkünket s a régmúlt dicsőségről beszélt; husziták, kurucok, labancok árnyai suhantak át. Andrássy Istvánná, Serédy Zsófia, égnek nyúló keze felidézte előttünk a lőcsei fehérasszony történetét. Rákóczi Ferenc ajándéka a fafaragásoktól ékes hatalmas üvegszekrény felelevenítette a magyar múlt szépségét. Kraszna­horka várát elhagyva, sajnos, esőben folytattuk útunkat Kassa felé. Űtközben a híres Andrássy mauzóleumot s a gyönyörű szádelői völ­gyet csak futólag tekintettük meg. Zuhogó esőben érkeztünk Kas­sára. Ebéd és rövid pihenő után Rákóczi városának megtekintésére indultunk. Megnéztük a Hóhérbástya nevű épületet, ennek udvarán történtek a kivégzések, melyeket a félkör alakban elhelyezett épület­ből néztek végig a jelenvoltak. Szomszédságában van a szép refor­mátus templom. Mikor a protestánsoktól a dómot elvették, akkor a tornyán lévő kakast ennek a csúcsára helyezték. A Kálvin-téren láttuk Kassa legrégibb házát, a Miklós-börtönt. Majd a premontrei gimnázium és gróf Andrássy Gyula szülőháza mellett elhaladva a Fő-utcára értünk, melyen egykor a Hernád vize folyt. Itt láttuk 11. Rákóczi Ferenc lakóházát, majd a Mária-szobrot pillantottuk meg. Ezt pestisjárvány idejében egv postamester építette a vész elmúlá­sának érdekében. Ezután a „lőcsei ház” mellett haladtunk el, mely­ben Behlen Gábor tartotta esküvőjét Brandenburgi Katalinnal. A Fő-utcán tovább haladva a híres kassai dómot pillantottuk meg. Ez többször leégett, végleges, ma is meglévő formáját 1896-ban kapta. Öt hajója van. Belépéskor rögtön szemünkbe tűnik a három részből álló hatalmas főoltára. Ezt három mester, István, Miklós és Sándor mester készítette. Közelében emelkedik az a díszes tartó, István mester műve, melyben a protestánsok egy bibliát tartottak, most a római katolikusok szentségtartónak használják. A főhajó megtekin­tése után végignéztük a mellékhajóban lévő érdekesebb oltárokat. A Szent Anna oltár és Mária látogatásának oltára után az Űrvacsora