Evangélikus Gimnázium, Budapest, 1939

36 oltárához értünk, mely előtt egy igen régi keresztelőkút vonta ma­gára figyelmünket. Megnéztük a Mátyás oratóriumot, a Három vér­tanú oltárát s a Keresztoltárt. Ez utóbbi 1914-ben épült. A főhajón, keresztülhaladva az 1865-ből való függő Mária-szobrot láttuk. Az ú. n. Aranykapu felett a Dudics Andor-féle falfestményt, amely Rá­kóczi életének főbb mozzanatait ábrázolja. Ezután Rákóczi kriptá­jába mentünk, ott rövid kis ünnepséget rendeztünk. Papp Ferenc tanár lélekemelő beszéd kíséretében helyezte el az iskola koszorú­ját a nagyságos Fejedelem sírján: „Istennel a szabadságért...” jel­mondattal. Kirándulásunk negyedik napjának délelőttjét is Kassá­nak szenteltük. Folytattuk a város nevezetességeinek megtekinté­sét. Elsétáltunk a Nemzeti Színház, a Csontházból alakított Szt. Mihály kápolna, az Orbán-torony és sok más történelmi emlék mellett. A Rákóczi-múzeumban a városra vonatkozó emlékeket lát­tunk a 16-ik, 18-ik századból. Különösen érdekesek voltak a fel­vidéki templomokra jellemző díszes barokk fadíszítmények. A mú­zeum mögött egy ruthén fatemplom áll, jellegzetes ornamentikájá­val. Ezt a templomot a visszacsatolás idején hozták a lengyel-magyar határ közeléből. Kassáról továbbutazva, gyönyörű útvonalon haladtunk keresz­tül a Hernád völgyéből az Eperjes—Tokaji hegységen keresztül, Hollóháza érintésével, Széphalom felé. Széphalom községben a régi Kazinczy-ház helyén épült mauzóleumot és múzeumot tekintettük meg. A nyelvújítás nagy vezéralakjának ereklyéi, sírja és emlék­műve egy nevezetes korszakra emlékeztetett mindannyiunkat. Kissé megkésve értünk Sátoraljaújhelyre, ahol megbédeltünk s utána Sá­rospatakra jutottunk. Itt legelőször az ősi, 400 éves református fő­iskolát tekintettük meg. A kollégium múzeumában sok érdekességet láttunk: orlai Petrich Soma festménye, a régi hatalmas céhjelvé­nyek, a kezdetleges műszerek, a fizikai, földrajzi tanítás úttörő taneszközei, két eredeti Lorántffy Zsuzsanna hímzés, egy ruszin család által sokáig őrzött asztal, melyen II. Rákóczi Ferenc aludt a lengyel hadjárat idején, egy foszladozó zászló a nagy Fejedelem jel­mondatával, Szent István korabeli kardok és páncélingek, stb. a ma­gyar történelem nagy távlataiba vezettek vissza bennünket. — A kollégium könyvtárában megszemlélhettük Rákóczi, Petőfi, Kossuth, Jókai és több más kiváló magyar ember írását. A látott könyvek közül a két legértékesebb Komjáthy Benedeknek a Szent Pál leve­lei c. munkája és a „Vizsolyi biblia”. Nevezetes még a tízvonalas régi kotta. Az intézetben járt híres emberek közül megtaláltuk többek között Kossuth, Jókai, Harsányi, Móricz és Kazinczy nevét. Az an­gol internátus gyönyörű épületét és hatalmas parkját is megcsodál­tuk. Az ú. n. iskolakertben a kollégium híres tanárainak és Ló- rántffy Zsuzsánna szobrát láttuk. A református tanítóképző épületé­nek megtekintése után megnéztük még a sárospataki híres Rákóczi várat. Továbbmenve Szerencsen át Miskolcra értünk, ott aludtunk és másnap a Borsódvármegvei Múzeumot tekintettük meg. A néprajzi részben 10 év előtti matyószoba berendezését tanulmányoztuk, to-