VI. kerületi magy. kir. állami főgimnázium, 1913

III. Ifjúsági kirándulás Erdélyen át Sinaiába

60 menés lehetőségéről gondoskodni. Itthon szerzett előleges tuda­kozódásunk fölöslegesnek mondta az útlevélről való gondoskodást. Elegendőnek jelezte azt, hogy Brassóban a határrendőrségtől iga­zolványt kérjünk. Pedig majd, hogy pórul nem jártunk. Szeren­csére a véletlenül Brassóban levő határrendőrségi kapitány okos előzékenysége kisegített a kellemetlen helyzetből és rendkívüli iga­zolvány kiállításával lehetővé tette, hogy útitervünket a Sinaiai kirán­dulás elhagyásával meg ne rövidítsük. Délelőtti városmegtekin­tésünk legérdekesebb részlete a fekete-templom volt. De tetszett diákjainknak a páratlanéi szépen fekvő, tiszta, csinos építésű, eleven város minden pontja. Ebéd után a Cenk-hegyre mentünk. E hatal­mas hegy nehéz tömbjével ráfekszik a város szívére. Mintha nehézzé, súlyossá, elmozdíthatatlanná tenné e várost. Oldalán villanegyed épült; fel a tetőre rendezett út vezet a büszke, ezredéves emlékhez, melynek magas ormán a hős honszerző szobra áll őrt. Ott fenn aztán remek panoráma tárúlt szemünk elé: a brassói Kárpátok 2000 méternél is magasabbra emelkedő hófedte csúcsai két ország munkás népére tekintenek alá. A hegynek keleti oldalán, a brassóiak gyönyörű kiránduló völgye mentén, értünk haza, hogy megpihenve készüljünk a más­napra tervezett sinaiai kiránduláshoz. 23-dikán korán, 5 óra előtt, keltünk. Az állomásra kellett mennünk. Időnk kedvezett. Vonatra szállottunk és csakhamar benn zakatolt, füstölt és iparkodott gőzösünk a szép tömösi völgyben, mely egyre feljebb ment és összébb szorult. A nagy Cenk csak­hamar elmaradt tőlünk. Mind nagyobb és nagyobb hegyóriások tűntek elő s lettek egy darabon kísérőink. Majd előttünk, jobb oldalunkon, meredt fel az égnek a hatalmas Bucsecs. Káprázatos szépségű oldalán és tetején megpihent a napsugár, de hófedte homlokát tüze hiába nyaldosta. Az érzéketlen óriás komor és hideg maradt. Feljebb haladtunk; mozdonyunk fáradtan pöfékelt; messze még az 1000 méteres vízválasztó. Egymásután hagytuk el hátunk mögött a szebbnél szebb nyaraló telepeket, hová a természet­kedvelő lekivánkozott volna. Elértük a magyar határt és ifjaink „Éljen !“-nel vettek búcsút az elmaradt hazától. Predeálon vagyunk. Az útlevélvizsgálaton hamar átesünk. Vámvizsgálatra nem kerül a sor, mert podgyászainkat Brassóban hagytuk. A román vonat is előáll, mi felszállunk és egy pár perc múlva Sinaia vasúti állomá­sán vagyunk. Pompás vidék. Sötéten zöldelő hegyek lábánál, mely félig vad, félig parkozott állapotában kíváncsiságra ösztönöz, fel-