Bendefy László – V. Nagy Imre: A Balaton évszázados partvonalváltozásai (Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1969)

I. A Balaton partviszonyai a történelem előtti időkben, a rómaiak, majd a népvándorlás korában

ebédet kaptak: húslevest, főzelékfélét, sült fácánt és tésztát. (Hasonló dicsére­tet ezen a tájon egyetlen vendégfogadó sem kapott tőle.) „Csaknem este volt már — folytatja — amikor (Várpalotán és Veszprémen át, Pestről való indulásunk után har­madnapra) megláttuk a Balatont. Part­jait erdőkkel borított dombok szegé­lyezik, és erről a helyről nézve szép és jellegzetes tavi panorámában gyönyör­ködhettünk. Füred néhány év alatt fej­lődött fürdőhellyé, és a nagy Horváth- ház és néhány, kevésbé feltűnő épület kivételével, még mindig olyan termé­szetes, amilyet romantikus hajlamú em­berek csak óhajtanak . . „Reggel, amint körültekintettünk, láttuk, hogy házunk egészen a tó nádas­sal borított partján áll, a másik oldalon pedig alacsony dombok zárták le a ki­látást. Dél felé, bizonyos távolságból, a Tihanyi-félsziget valóban gyönyörű lát­ványt nyújtott. Jól látszott innen az apátság és a templom. Másik útitársam, H., vázlatot is készített a tájról. Elhatá­roztuk, hogy nem hagyjuk el Füredet addig, amíg el nem látogattunk Tihany­ba” (1.175 ábra). „A tihanyi kirándulást a következő estére terveztük. Két vagy három mér- földes kocsiút után kis patakon halad­tunk keresztül, amely Tihanyt elválasztja a part többi részétől és gyakorlatilag szi­getté alakítja. Miközben felkapaszkod­tunk az apátsághoz, néhány régi erődít­mény maradványait érintettük. Tihany egyike a legkorábbi keresztény alapítá­soknak Magyarországon. Az apátsági épület ablakaiból kitekintve, ragyogó szépségben terült el alattunk a tó. Megnéztük még az apátság nagy kony­háját: igen gazdagon ellátottnak lát­szott ...” „A parasztházakból gyerekek szalad­tak felénk, és egy marékra való kréta­kori ősmaradvánnyal igyekeztek üzletet kötni velünk. Ez a mészkő, amelyen egyébként maga az apátság is áll, Beu­dant szerint jura korból maradt csigák háza. A parasztoknak saját meséjük van erre. Kecskekörömnek nevezik a köve­ket, és szerintük Béla király idejében keletkeztek, amikor a tatárok elől me­1.174 ábra. John Paget nekülő király egész kecskenyáját a tóba fullasztotta, csakhogy az ellenség kezé­be ne kerüljön a jószág . . .” * Paget leírásában a legfontosabb rész­letnek a Tihanyba vezető útjával kap­csolatban tett feljegyzéseit tekintjük. Vessük össze ezeket a Bél Mátyás kéz­irataiban fellelt és a korábbiakban idé­zett adatokkal. Bél pontosan fél évszázaddal a török iga alól való felszabadulás (1683) után járt Veszprém megyében: 1731-32- ben. Paget pedig további egy évszázad múlva, 1835-ben kereste fel Tihanyt. Mindketten megjárták a tihany—aszó­fői nyerget; mindketten saját tapaszta­latukat rögzítik írásaikban. A Bél fel­jegyzéseiben találtakat még Mikoviny 1732. évi térképi felvételei is megerősí­tik. Az alatt az 5 — 7 év alatt, míg a zalai, somogyi és fehér-tolnai részekből is ki nem takarodott a török, a Balaton védő vízvonala volt közöttük a határ [247]. Az aszófői nyereg időnkénti elöntését Bél is, Paget is említi. Lehetséges, hogy 1731-ben, amikor Bél ott járt, aszályos esztendő volt, s emiatt volt alacsonyabb a tó vízállása. De az is lehetséges, és a magam részéről ezt tartom valószí­nűbbnek, hogy Bél idejében már meg­kezdődött a tó lassú lecsapolása, mert Bartsch 1781-ben még alacsonyabb víz­állást talált. Paget kirándulása alkalmával (1835) Tihanyt még mindig vízzel telt árok vá­lasztja el az aszófői partoktól, úgy hogy Tihanyt Paget valóságos szigetnek mond­ja. Mikoviny ezt a vizesárkot Tihany térképére (1732) nagyon világosan be is rajzolta. Paget útja Füred felé vezet tovább. „A füredi forrásvizek, írja, a környék­beli mészkőhegyekben erednek. Nekik köszönheti keletkezését az itteni igen jóhírű fürdőtelep . . .” (1.176 és 1.177 ábra). „Tihanynál a tó közepéig kiugró he­gyet akartam felkeresni, amely itt elég­gé nagy félszigetet alkot. . . Füredről Aszófőre jöttem vissza, onnan pedig Tihanyba küldtem kocsimat, . . . magam pedig a hegy északi lábát jártam be.” „Előbb a nyugati lejtőnek vágtam neki, ahol egy paraszt megmutatta az állító­lagos kecskekörmöket, amelyeket már régóta Füred környékének a leginkább figyelemre méltó kövületeiként emle­getnek . . . Elég nagy mennyiséget gyűj­töttem belőlük. De nem kecskeköröm ez, miként a nép képzeli, sem paizscsiga, sem nem halfoga: csupán nagyobbfajta osztrigahéj sarka, amilyeneket a füredi és a sárisápi hegyekben a térszínen so­kat találtunk.” (A továbbiakban leírja a kecskekörmök keletkezésének mód­ját. Okfejtése ma is tökéletesen helyt­álló.) „A tihanyi hegy tetején egy kis tó van, amelyet az egész falu itatónak használ. Mindenfelől bazalttufa dombok veszik körül. Kráternek mondják, . . . szerin­tem azonban lehetetlen, hogy ez a ti­hanyi kis tó az lenne . . .” „Valamikor Tihany hegyének hadá­szati szempontból különös jelentősége volt. Két vár állott rajta, romjaik a hegy két pontján ma is láthatók. . . . Ti­hany községet, amely az egyik várhoz tartozott, a mai napig is a domboldalon látható erődítésféle veszi körül . . .” 148