Szemészet, 1972 (109. évfolyam, 1-4. szám)
1972 / 2. szám
Hirsch P.: Zur Anwendung von ^-Strahlen in der Augenheilkunde. Klin. Mbl. f. Augenhk. 131: 776—797 1957. — 16. Kaae S.: Carcinoma at the limbus treated with Strontium 90 applicator. Acta Ophth. 32: 69—75 1954. — 17. Korecz К.: Mesterséges szaruhártya-fekély gyógyítása béta-sugár kezeléssel (Sr90) nyulakon. Péterfy Sándor u. Kórház-Rendelő Évkönyve Bp. 1965 219 o. — 18. Lebensohn J. E.: Am. J. Ophth. 15: 953—958 1932. cit. Baird 1949. — 19. Lederman M.: Some applications of radioactive isotopes in ophthalmology. Brit. J. Radiol. 29: 1—13 1956. — 20. McDonald J. E., W. F. Hughes, V. O. Peiffer: Beta radiation cataracts. Arch. Ophth. 53: 248—259 1955. — 21. McDonald, H. JH. C. Wilder: The effect of beta radiation on corneal healing. Am. J. Ophth. 40: 170-—179 1955. — 22. Merriam G. B.: Late Effects of Beta radiation on the Eye. Arch. Ophth. 53: 708—717 1955. — 23. Pálon R. T.: Keratoplasty. McGraw Hill Book Co. New York 1955 192 o. — 24. Peter L.: Arch. f. Ophth. 125: 428-—462 1930. cit. Baird 1949. — 25. Peter G.: 25 years of experiences with beta ray treatment of tumors of the eye. Zbl. Ophth. 1954 62: 217. — 26. Puchkovskaya N.: Corneal transplantation in complicated leucomas. Mir. Publ. Moskow. 1969 208. o. — 27. Reese A. B.: Effects of radiation on the eye. Am. J. Ophth. 29: 1160—1162 1946. — 28. Rohrschneider W.: Ber. ü. d. Versamml. d. Deutsch. Ophth. Gesellsch. 489: 241—244 1930. cit. Baird. 1949. — 29. Rosenthal J. W.: Beta radiation therapy of pterygium; Arch. Ophth. 49: 17 1953. — 30. Ruedemann A. D.: Beta radiation therapy. Arch. Ophth. 41: 1—4 1949. 31. Rycroft B. W.: Corneal grafts. Butterworth Co. London 1955. 131 o. — 32. Saito Y.: Study on beta-ray treatment for pterygium. Zbl. f. Augenhk. 77: 65 1959. — 33. von Sallmann L., C. M. Munos, A. Drungis: Effects of beta irradiation on the rabbit lens. Arch. Ophth. 50: 727—736 1953. — 34. Thomas Oh. I.: The Cornea. Ch. C. Thomas. Springfield Rl. 1955 979—981 o. — 35. Thompson R. F.: Radiotherapy in Ophthalmology. Read before the Sect, of Ophth. Toronto Acad, of Med. 1955 jan. — 36. Tribondeau L., Recamier: Compt. rend. Soc. de biol. 1905 58: 1031—1032. cit. Baird 1949. — 37. Tribondeau L., G. Belley: Compt. rend. Soc. de biol. 1907 63: 126—128. cit. Baird 1949. —- 38. Woods H. C.: Treatment of Tuberculosis of the Anterior Portion of the Eye with Beta Rays of Radium. Arch. Ophth. 22: 735 1939. Л. Майлат, M. Петер: Лечение бета-лучами васкуляризации роговицы после кератопластики Авторы проводили в 92 случаях облучение беталучами после кератопластики для предупреждения начинающейся васкуляризации трансплантата. Они установили, что при комбинации иммуносупрессивным лечением упомянутые в литературе общепринятые лучевые дозы могут быть понижены. Применением 4000—5000 р в фракциях по 1000 р в неделю, можно избегать те осложнения, которые часто наблюдались другими авторами при применении более значительных доз. L. M a i 1 á t h, M. Péter : ß-irradiation treatment of corneal vascularisation after keratoplasty The authors employed /S-irradiation treatment in 92 cases in order to restrain vascularisations of corneal transplantations beginning after kerat oplasty. They establish the fact that combined with immunosuppressive treatment, even smaller doses of irradiation may be effective than the usual ones mentioned in literature. Applying 4000 to 5000 R, in weekly doses of 1000 R even those complications can be avoided that had often been mentioned by other authors after applying larger doses. L. M a i 1 á t h und M. Péter : Zur Behandlung der nach Keratoplastik beginnenden Vaskularisation mit ß-Strahlen In 92 Fällen wurden zur Verhinderung der nach Keratoplastik beginnenden Vaskularisation der Transplantate Behandlungen mit ^-Strahlen durchgeführt. Es war festzustellen, dass mit immunosuppressiver Behandlung kombiniert bereits kleinere Strahlenmengen wirksam sein können als die in der Literatur angegebenen, üblichen Dosen. Bei der Anwendung von in wöchentlichen Fraktionen von 1000 R verabreichten 4000 bis 5000 R können auch diejenigen Komplikationen vermieden werden, die nach grösseren Strahlenmengen von anderen Autoren häufig beobachtet wurden. 130