Kegyes tanítórendi katolikus gimnázium, Szeged, 1913

103 és utazásokat. Intézetünk a tanév folyamán többször tartott az egyes osztályokkal a város környékén természetrajzi és földrajzi kirándu­lásokat, megtekintette a városban és környékén elhelyezett ipartele­peket. Nagyobb, 10 napra terjedő tanulmányi kirándulást is tett intéze­tünk Dalmáciába, Boszniába és Hercegovinába. E tanulmányi kirán­duláson C Zimmermann Pál és Torma Károly, intézeti tanárok veze­tésével, május 23. és jún. 1. között, 25 tanuló vett részt. E szép és tanulságos kirándulást röviden a következőkben ismertetjük: Szeged-Rókus állomásról elindulva Szabadkán, Ujdombováron és Zágrábon áthaladva a hatalmas Karszt-hegység természeti szép­ségeiben gyönyörködtünk; majd fölséges panoráma tárult elénk, amint Fiume előtt a magasból megpillantottuk a tengert. Fiúméba megérkezve azonnal szállásunkra mentünk, vacsora után rövid sétára indultunk a tengerpartra és megtekintettük a kikötőt. Másnap megnéztük a kormányzói palotát és József főherceg kertjét, amelyből szép kilátás nyílik a Monte Maggiorera és az aljában elterülő tengeri fürdőkre. Még délelőtt elindultunk az Ungaro­Croata gyorshajóján Dalmáciába; a 'nyugodt tengeren való utazás nagy élvezet volt. A 'kora délutáni órákban már messziről fehérlettek Zárának, Dalmácia fővárosának palotái, amelyek a tengerparton szép sorban húzódnak egymás mellett és nagyban emelik a város szép­ségét. Este 10 óra után megérkeztünk a szépen kivilágított Spalatóba, Dalmácia első kereskedő városába, mely félkör alakban terül el a tengerparton. Másnap délelőtt kirándultunk a szomszédos Salonába, mely a Kozják hegység alján fekszik. Salona egykori fővárosa a római Dalmáciának. Az ásatások sok antik nevezetességet hoztak felszínre. így az amfiteátrum, a fürdők, vízvezetékek, templomok, falak, utak még romjaikban is hű képét adják annak a magas kul­túrának, amely a rómaiak idejében Salonában volt. A pogány uralom megdőlte után a keresztények templomaikat a pogány templomok fölé építették, a fürdők fölé pedig keresz­telő kápolnákat, baptisteriumokat emeltek. Az ásatások sok római sírt hoztak felszínre. A barbároktól igen sokat szen­vedett Salona; a gótok 535-ben, az avarok pedig 639-ben dúlták föl; lakosai elmenekültek Diokleciánnak Spalatóban üresen álló palotájába. Az ásatások még most is folynak a spalatói mú­zeum tudós igazgatójának, Bulic Ferenc apátnak vezetése mellett, kinek igen csinos és ízlésesen berendezett tusculuma Salona rom­jaiból épült föl és minden idegen előtt nyitva áll. A tusculum­ban szép kis múzeum és a tudós apátnak könyvtára látható. Délután Spalató városát tekintettük meg. A város legérdeke-