Stern, Mór: Evreii Sătmăreni (Satu Mare, 2013)

Capitolul I

coagulare după toate probabilităţile, s-a petrecut fie în anul precedent 1842 , când deja s-a cerut permisiunea alegerii unui judecător evreu, fie în anul 1843 când comunitatea a adus la cunoştinţă oficial abuzul din jurul procurării cărnii coşere. înregistrarea referitoare la aceasta este următoarea: „844. Localnicii Izraeliţi, la închirierea măcelăriei, atenţionează asupra faptului că pentru coşerie să nu se pretindă din partea chiriaşului taxe exagerate, oferindu-se să-şi ţină măcelar din propria cheltuială. Se comunică onoratului consiliu extern, ca la următoarea închiriere să fie luată în vedere cererea de mai sus, dar fără să fie diminuate veniturile oraşului. în această chestiune, luarea de poziţie de mai târziu s-a întâmplat în felul următor: „874. Hartmann István primjurat, în 20 a lunii în curs, prezintă subiectul şedinţei de consiliu extern astfel: Locuitorii Izraeliţi, în petiţia înaintată, cer ca - în cadrul actualei închirieri a dreptului de măcelărie - chiriaşul să nu poată pretinde abuziv de la ei taxe exagerate sub pretextul coşeriei. Consiliul, pentru a evita eventualele plângeri şi reclamaţii, recomandă ca potenţialul chiriaş să fie înştiinţat din timp că are obligaţia de tăiere în condiţii coşer a vitelor, la solicitarea comunităţii evreieşti, cu condiţia ca tăietorul ritual (şachter) să fie plătit de evrei, iar pentru pierderile care derivă din modul de tăiere coşer, să fie plătit câte un forint. 36