Szatmarer Allgemeine Jüdische Zeitung, 1903 (2. évfolyam, 1-22. szám)

1903-02-13 / 7. szám

X Zweiter Jahrgang)N2\7 Erscheint jeden Freitag Sz&tmár, 13. Február 1903. ' V>־. ס J : 6aKro״herí Szatmarer Alig. Jüdische רעראטטאס עגיימעגללא ןאגרא ריפ .לעדנאה רהעקרעפ דגוא עללענאיםסעפגאמ.שידיי >קסםערעטגיא זיירפ־סנאיצארעמוגארפ סעד סעטטאלב 0 ר :ןראגנוא־דייר־ע_סא גירהאיצנאג * •רק גירהאינלאה 3 .ןענארק 1 ר*ם סאד דנאלסדא | גירהאיצנאג 9 •רה גירהאיבלאה 4 ענארק 50 *רעללעה Pranumarationsgalder sowie alle Sendungen רניז וצ קריססערדא ןא איד ןא־טארטסיניטדא ר,ד ענייטעגללא״ עשידיי ״גנוטייצ יראטטאס .זססאג-יצניזאה Erscheint jeden Freitag. ןעגייצגא הנוא •ןעדניימעגןאפעזרוקנאק זעדרעוו רהעז גילליב .טענכערעב יאיצהאדער דנוא :ןאיצידעססהע ראמטאס .עססאנ־יצנדאה רעטייווצ גנאגרהאי ׳רג רעכילטראווטנארעפ :רעטמאדער לארשי .ןיילק .ראמטאס ׳י״ב ׳ראמטאס ק׳־יש״ע פ, ורתי .:״םרת ןעששעד טעטבאעגנוא גיטייצ׳ייייפ -יריפשא איד שטאגיבבאר״ ״השורי םע טזיא גיריורט רעבא ׳ראוו םאר רירו ןיא רענייא טייצ ׳ןעבעל אוו רעד ןוחטב טסיימוצ רונ ןייא רערהעל ףפירגעב ׳טזיא ןיא רעד טאהט רעבא רונ ןיא טענעטלעז עללאפ טנלאפעב *.דריוו - רדו ןעבעל-»*דרנ* טימ ״ןוחטב- ׳ *ד ך** טממא/יר םע ראג ספא ראפ םאד רעזנוא ןוחט דנוא ןעססאל *ןאפאד טגייצ סאד רעד ״ןוחטב״ טפינ גיבראפטכע -.טזיא ריור ןעטכעמ ענרעג ערעזנוא טפנוקוצ - ץלרעיטאנ רונ ללעירטאמ - -עכיזרעפ ןער םעדצטארט רירו עללא 2ן& ״ןוחטב״ טלעעזעב .דניז עכנאמ ןעכאמ ראג ענייא גנורעבי/רעפסנעבעל א דנו ןעהעג -יידעב עדנעט ןעגנוטכילפפרעפ ׳ןייא איד ץענהיא להאמכנאמ איד טראוונעגעג ןערעוושרע דנוא סעידללא םיא עשסעדעטניא רערהיא •טפנוקוצ םללאפ איז איד עטממיטשעב .ןעבעלרע - ללעוטועווע םיא טכמ -עלרע ערלאפסנעב רערדיא עילימאפ פאק לאט וצ .ןרעכיז ראווצ ןעביולג ריוו ךאר עללא סאד בתי״שה רעד זנוא ןעפפאשרע טאה -אז להאוו ריפ ערעזנוא ונענענ טראו םלא ךיוא ייפ איד טפנוקוצ ענראז טגארט דנוא טסבלעז ךאנ ןעבעלבאקרעזנוא ןייא -ראפ דנומ דערעזנוא ןעווטדו הנוא ןעזייוו ׳טביילב ךאננעד טגיל ןיא!סע םערעזנוא ללערוטאנ ריפ איד טפנוקוצ רעד ןעגירעזנוא ןעגראז וצ .קללאוו םע טזיא סעיד אז וצ ןעגאז ענייא עניימעגללא עכעווש רעד -םגאטללא ןעשנעמ ןענעד איד עכילגאט עגראזדארב םאד להיפעג םער ןעגיטכיר ם׳נוחטב רהעז טפא ׳טפפמוטשבא בלאהסעוו סעזעיד ןעהעגראפ עכנאמאז גנונידלושטנע -ניפ .טעד ץנאג סרעלנא דנוא טימ ןעליש -יוא ןעג ןעטכארטעב ריוו עכלאז עללז&פ אייב ןעשנעמעםסאלקענעי איד רחיא סעכילגאט דארב ריפ עגנאלסנעבעל םטיירעב טקעדעג קבאה דנוא איד טפנוקוצ רערהיא רעדניק ןנעוו ךיוא טכינ ׳טגנידעבנוא ןעיהרעממיא רעהע אי סלא טבינ עטונ ןעטביזסיוא ׳טאה ןער ־ץפפא ןעכגירב םוא רונ איד -ירטאמ עלרע עגאל רערהיא רעדניק טוג וצ .ןעטטעב אוו טזיא טימאז רעד ״ןוחטב• רעכלאז ?ןרדעה איד עדער טזיא אד ןאפ ןער רעללא ןעטםעיינ עללאפ אוו איד עדניימעג ןיא ראוויא-שאראמ ןיא רעד טאטעיפ אז טכייוורע עדרואוו סאד איז (עד ןהאז סעד ןעגיטראד סרעניבבאר — יעד ןא עללעטש cy7~r ז®5סדן,*ט I me — y-j-mtn ןיא ןענייז עגא!־ ןעטגעצריפ רהאיסנעבעל םוצ רעניבבאר טלחאוורע .ןעבאה רוצ -אז עכ ןעכארפשעג טזיא סעיד ןאש ןא דנוא ריפ ךיז ןייא ךיירטשטלאוועג זדנוא -בסימ . ךיויב ןנאוו ץז ענייא עדניימעג אייז םע ןאפ םעוו יא ס רעס ןעספולפנייאעב טססאל דנוא ךאנ ןעבעלבא סעד סרעניבבאר רעטנוא ןעללא ןעדנאטשמוא -סעילשסיוא ךיל רונ ןעססעד ןעממאקכאנ בא רע ־אפ גיה רעדא ׳טבינ וצאד ןעפורעב רעדא טבינ ןעפורעב טזיא םוצ בר ארמ ארתאד ־םדא טיירש ־־ ריוו ןעננעק זנוא טבינ רעססעב ׳ןעקקירדסדא אד ןאפ ןעלהאוו ענייס עדער ןייז ׳ןנאק אד םע ךאר טפיוהרעביא ןעטלעז וצ רענייא רוטאדידנאק .טממאק ריוו ןעננעק עבילטנעמאנ עלעיפשאייב ןרעפעיל ךרודאוו עכלאז עגיטטירשלהעפ דנוא עגיטכידנוא אלממ ומוקמ ־געגעלעגנא ןעטייה רעדעוו רעד בר ךאנ איד עדניימעג לעיפ רעגינעוו רעבא רעד רתב הרות טוג ןעממאקעגסיוראד .טזיא איד עדניימעג טננעק איד ׳ןעכאווש טפיוהרעביא רעבא איד טייהנעפורעבנוא סעד ׳סרעניבבאר ןער איז רונ ןענעוו טייקבילגנאהנא ןא םענייז רעטאפ ןעצטאש׳ןעבאהטרעיטפעצקא ןהיא ׳טבינ דע טזיא טסבלעז ןיא ערעטאפש ערהאי טבינ םיא עדנאטש ךיז ־יראטיוא טאט אייב רענייז עדניימעג וצ ׳ןעפפאשרעפ איד עדניימעג ןעגעגניה טהעג רעבא -טימ עלייוורעל שילאראמ וצ ׳עדנורג רעד רתכ הרות טכאמ ךאנ אייבאד םאד עטסגרא ׳טפאשעג רעד טזיא ןיא ןעכלאז עללאפ םיא ןעטסגנערטש ענניז םעד סעטראוו חנומ ןרקב ׳תויוז רעד רעגארט ןעססעד טקעטשרעפ ךיז ןיא ןענייא לעקניוו דנוא טזיא הא'פ ןאוו ןאמ םהיא טבינ םמאזקרעמפיוא טכאמ ףיוא דנעגדיא ןעכלעוו רעלהעפ יעד -.עדני;מעג טרהעקעגמוא טזיא טפא רעד ׳ללאפ ךילמענ ןייא ןויזב הרותה ןנאק טנייל ן^פאד -.ןעממאקרעה ןנער ילבמה קא םירבג לארשיב ? הניז ד ןנע ענייק ןעשנעמ ׳אד עכלעוו םתרות םתנמוא טזיא המב המכו ?םינש ידימלת ׳בימכה םיארי ו ע סימל איה רונ בלאהסעד וצ ןענייק ןעטכאפ-רעניבבאר ליימ תד סכינ כ'לנר ץל ןעראוו ןיא םענייא טגעכ-רעניבבאו ןעראבעג ןעדראוו וצ ןייז דנוא ןעדרעוו רעביאנענעג ענעפורעבנוא ןעשנעמ םיא י־גיה דנורגרעט ׳ןעטערטעג רעביאנעגעג עכלאז ןעשנעמ איד ץלכאזטפיוה רונ ןעד. ־ראפ לייהט ןעצטיזעב ןהאז סענייא סרעניבבא־ו וצ -.ןייז סע עראוו ןאש ךילקריוו טסכאה ןא רעד טייצ ןעזעיד לעביא - ןא םעכלעוו ךיז עדעי עגיטרארעד ענעפפארטעב -עג עדניימ רונ טסבלעז ןעגידלושעב ןגאק - טימ רעססארג עישרענע ןעפלעהוצבא - ׳אי רעד ןהאז טאה אייב ךלמ ןהכי -לודנ דנוא סיוא טאטעיפ דנוא טכיזכאנ ץוא אייב ןענייא בר ארמ ארתאד - סאד טכערראפ רעבא רונ ןנעוו רע ןעבע אז :יהאפ טזיא םלא ערעדנא ידימלת םימכח איד ףיוא אז ןעניא ןעטסאפ ןערעיטקעלפער ןונ-ןעדריוו ןנעד עגייוושעג ךאנ דנאמעי ללאז ןענייז.14 ןעגירדאי ןהאז םלא רעניבבאר ןעננענרע ןעסשאל דנוא ענייא עדניימענ ללאז ןענייא 4נ י א ה ר י ג ע ן רוחב יבר ׳ןעננענ אז סאווטע טזיא ךאנ ןיא םעזעיד טרעדנוהרהאי טכינ .ןעממאקעגראפ ריוו ןעללאוו הלילח םענייק עהאנ ׳ןעטערט דנוא ןעבעג ענרעג ׳וצ סאד רעד רוחב טכיזסיוא טאה טסנייא ןענרעל וצ ׳ןעננעק םעיד טגעינעג רעבא ךאנ טכינ איד עגארפ וצ ׳ןעטראווטנאעב םוראוו עטננאק ןנעד ץלטנעגייא רעכלעוודנעגריא דימלת םכח גלפומ ףיוא אז ןענייא ןעטסאפ טכינ טלהאוועג ןעדרעוו ? - ןעססאל ריוו סנייא ריפ לאמעללא עזעיד עכילרעכאל עעדיא טגנידעבנוא ןעללאפ סאד דונ ־רעד עגיני ןייא רעניבבאר ןייז ןנאק ןעסםעד רעטאפ ץוא ןייא רעניבבאר טזיא רעדא ן H v י