Szatmarer Allgemeine Jüdische Zeitung, 1902 (1. évfolyam, 1-5. szám)

1902-11-28 / 1. szám

I .טעטייר םע עטפריד ךאדעי * :ןיד.טגייצ ךד גיטייצראפרעביראד וצ .ןרעסייא איד טייברא איד רעך ןייארעפספליה ןעממאנרעטנוא ׳טאה טכיילג -יטלוקז׳רעד גנוריוו סענייא ץעראבטכורפ ׳סנעדאב םעד איד עדנעכערפשטנע גנוטייבראעב זיב ןונ טלהעפענ ♦טאה ןאש טצטעי טאה -רעפדעד ןייא ןעה ןעכילגעלרעדיוונוא זייוועב עג. ׳טכארב ססאד םע ןיא ןעיצילאג עגייא עכיירלהאצ ענילליוופטייברא גנורעקלאפעב ׳טבינ איד רונ היוא איד טייהנעגעלעג -ראוד ׳ןעט םוא ךיז ןעגיטפאשעב וצ .ןעננאק היוו) ןעהעזרע םיוא םעה ןעבע -גאזעב ןעט ׳עטכירעב םסאה ןיא ןעיצילאג םיא יעג! עצטאזנעג • וצ ׳ןראגנוא םיא עססערעטניא י רעד טייקגיזאלסטייביא טבמ רונ עטראוו ! טכינ רונ עגאש ןעדער טעדנעוושרעפ -דעוו ׳ןעד - טכינ רוג רוצ עכאז ׳ןעכארפשעג י ןרעדנאז ךיוא רוצ עכאז ןאהטעג ׳דריוו םוא סאה םוא ךיז עדנעפיירג דנעלע. דגוא י איה גנוקקאטש רעד הטומרא טסכילנוהט י וצ .ןרעדלימ עגאמ סעיד עגאש לעיפשאייב ךיוא י ערעזנוא ןעשיראנוא ןעםסאנעג־םנעביולג ־גא ןרעפייא רוצ גנוכאמ-גנודניפסיוא ■ רענייא י ןעכילנהע (.עללעווקטסנעידרעפ 1 ■ | ענעדעישרעפ .ןעטייקגיאיינ .I .םואעליבוי־רעניבבאר איוו םנוא םיוא -עגטימיגרובנעזיולק טלייהטן ׳דריוו דריוו ברה גה״אגה ,ה״ומ ׳ר השמ לאומש ג ל א ז נ ע ר ׳ינ ד״בא ק״קד גרובנעזיולק ךילססאלנא סעפיולבא .סענייא*V טרעדנוהרהאי טייזפ. רענייז -קנופ 'ן**יצ|!סלא רעניבבאר ןיא ׳גרובנעזיולק -אוו | טסבלעז רע אלממ םוקמ ויבא גה״רה חונמה I ה״ומ״׳ר םהרבא ג ל אי ז נ ע - ׳טזיא ןייז 25 םעגירהאי םואאליבוי .ןרעייפ ״םיוא םעזעיד םיסאלנא ןעבאה איד גיטראוונעגעג טראד ןעדנענרעל ׳םירוחב -אז איוו ענייז ׳ןעגיטסנייא ןיא ק ל ו י ז ז ע נ וב ר ג ןעטפאהנהאוו םידימלת ׳ןעססאלשעב טסבענ גנוטדאטשנארעפ סענייא םוי התטימ החמשו סערהיא ןערעקקאוו טפיוהרעבא ןענייא ןעכילטטאטש םובלא וצ -ייררעביא ׳ןעכ רעכלעוו עללא ענעי םידומלת רעטנוא אנ מ ןע דנוא עבאגנאטייצ ןעטלאהחנע ׳דריוו איד דנערהאוו סעזעיד ןעכילנהעזנא . ן םעמיורטייצ ךד ןיא רענייז הבישי .ןעדנאפעב / סעזעיד ךובממאטש עטפריד ךיז וצ -ייא םענ שביה ארגזןעס ראלפמעסקע -לאטשעג ׳ןעט ׳אה איוז ןיימעגללא ׳טננאקעב ברה ןואגה ׳ל״נה ןינ דכנו לעבל םתח ם ו פ ר ׳ל״צז טיד רעהעי ץיברמ הרות םיברב יאr.ט טייצרעניד ןעדרעוו ריוו רעביא ףיולבא -עיד רעז טי מ ח ה ש ל מ צ ו ה ןייא -רהיפסיוא ׳סעכיל ךיוא ףיוא איד ליאטעד ךד -רע סעדנעקקערטש םארגארפ ןיא ןעדנאה -אה ןעב דנוא עבלעזסאד .ןעריצילבופ. —-----r— ; רע גריבנערהע-עדוי) ד רע ש ט א ד ט ם א ט מ א (.ר י איד טדאטש פ א ט מ א ר טאה ךילטננאקעב ךילססעלנא רעד םא 0! סעזעיד ♦מ ןענעטלאהעגבא גנולממאזרעפלארענעג ןעד ןעגיזעיה -םקע I׳ןעטענדראעגבא ןררעה .רך פ ד א נ• •ץ י א ר י ן םוצ רעגריבנערהע .טלהעוורע .ןעממאקסיוא ןאפ ןעד ןעססארטש דנד איד ןעלעיפ גיססימ ןעדנעהעג ןעכדעמ ־רעפ ׳ןעדנואווט♦ אי ןאמ ןנאק ןעגאז סאד איד ןייאטדאטטי םעטרעדנערעפ ןעהעזסיוא .טאה אוו עגיצטומטי^רעהירפ ןעכדאמ ןיא -רעצ ןעטפמול ןרעדיילק עזנאג ׳ןעטעטיה דניז טצטעי טטענ ןעכדעמעטעדיילקעג איד ־'ילפ גיס -.ןעטייברא רעבא טבינ רדב איד ןעטסמרא -היפ ןעל עזעיד ׳טאהטלהאוו ןרעדנאז ךיוא איד עטיילפיוק ןרעסייא ךיז ׳ראבקנאד סאד ןונ ךילטכעכאוו 200 ןענארק רהעמ ס׳ניא ׳ןעממאקנייארעה!ןעכטדאטש ןעכדאמ איד, םעד רעטסאל ןעגעלרע ןעראוו דנד רהעמנונ עגידנאטשנא איד־.ןעניךעטייברא ןעכדאמ ן דנד ןעד ןעמרא ןרעטלע אייב רערהיא ־רע גנורהאנ ׳ךילפליהעב ןעדיילק ךיז ךעססעב I דנוא ןעגעל ךד יואגאז לעכיבאססאקראפטי ׳ןא איד רעטאפטי ערהיא טפיגטימ ־ארפער ערעיטנעז .ןעדרעוו םוא םעד ןעטוג ןעדעירפ רעבלאה ןעדרואוו ךיוא ףיז םוא עמהאנפיוא -געטטיב עד ןעכדעמ רעדמעדפ ןאפ,ןענאיססעפנאק ןעד ןייארעפספליה םוצ עזרוקרהעל -עגוצ .ןעממאנ טימ עפליהאייב רעד ןאראב -'שריה ןעטי עלוטיסגנוטפיטטי טאה רעד -רעפספליה ןייא ןיא אלסינאטס ןיא רהעז ־פפערטראפ רעכיל עזייוו איד גנוגייצרע ןאפ -רעלסכערד דנוא ׳ןעראאוולעיפטי אז איוו ערעדנא ־י־רא לעקיט סיוא ץלאה .ןעננאגעב עזעיד אירטסודניא טזיא טממיטשעב ריפ איד עכילננאמ .גנורעקלאפעב רעטנוא גנוטייל ןאפ ןעגיטכיט ־באפ רעננאמ טימ ןענרעדאמ ־אטעמסטכיררעטנוא ןעד ןעדרעוו גילאמללא ׳ןערוגיפכאטי -אד 'ענייטרגיאעמ ״^:יא1זפ לעשאמגעפפ ריפ־ -סקע טראפ .טגייצרע איד ןעטסרע עססינגייצרע דניז ןאש ןא איד עללעטש ׳טגנאלעג איד ריפ -עד ן ןער ןעגידנאטטי ןעוויטארקול ץטאזבא ♦טגראז איד גנורהיפסיוא רעד עססינגייצרע ראוו רהעז .דנעגידעירפעב עגינייא ערעדנא ׳ןעירטפודניא רעטנוראד ׳ענייא איד ענייא עגיסאמסקירבאפ טייבראמייה טרעדר^פרע דניז רוצ גנורהיפנייא ןיא ןעיצילאג -עבראפ I עטסומ איז ךאנ סאד טפעשעג .ןעגראזעב סאוו רהיא סגניררע^■ וצ םערהיא ןעזעוודייל טבער לעי? עהימ .עטעטיו■ רעבא רהיא ןנאמ ראוד ךאנ רעגרע ןאראד עטסו]^ םאפ ןעהירפ ןעגראמ זיב םוצ ןעטעפש M ןאפ זיוה וצ זיוח ןרעדנאוו דנוא עניד עראוו ■n. איד עצנאג עכאוו ךרודניה עטוהענ רע ךיז M ,דארבידנוא רונ םיא ןעטסעסייה רעממאז M ךיז עיה דנוא אד ןייא זאלג .רעיב דזזעםנ■ ייווצ ןכדנוטש םאפ -טנע..עפראד איד■ עטםכענ יטדאטש ןיא רעכלעוו רע .עטפיוקני» רעיה דנאטשעב ךיוא ענייא .!* ןיהאה באגעב ךיז רענזייא ןעדעי ןעדנ■ סאטיירפ םוא ןא םעד ן־סעטטאג .ןעטחענ■ טסבלעז םיא .טסגנערטש ןעט■ ירעבעטשעגענש סעילרעטנוא רונ■ טייהקנארק עטננאק ןהיא *בא ■0 ענייז 5יור אייב םעטכעלש ־טעוו M ־עטללאוו עטגעלפפ רע םיא ןנעוו■ ךיא טטאג טבינ ןיא ם!ינייין 1ד רע ןנאד ךימ ןיא םעניימ עזיוה ■ טייקבולרער ןעטטאה ןהיא איד ,ןרעס■ אוו רע יעטריזאה ןרעג דנוא עניי* ןעראאוו ׳בא ןנעוו איז ־היא ךע■ רעבא טביג סע_ ללארעביא ןעלע■ רעדנוא קליאס -גירגעבנוא ■ .ןעב^יה איד ןעטפסמישעב הנוא א׳ין םע- ךיוא איד ןעבובנעםסאג_ .דנאטש־■ 1.ןעבא!.. ■ י ' גנוצטעזטראפ' .טגלאפ אקריצ ^ מ י !ל ל י א נ ע ן |־ניירעהןענארק טכארבעג .טאה רעגייא רעד ןעטסדנעטיידעב -ר^פסקע ערעט דעזעיד לעקיטרא עטרעלקרע ךיז -עב ׳טייר ריפ ןענייז ףראדעב ה א א ר נ ע ט צ ע ןיא ןעיצילאג ןעגייצרע ןעססאל׳וצ ־עידנוא ׳עטעדנוק סאד רע .ך^נ עדנעזיוט -םטייברא! וצ^עטפארק יןעגיטפאטיעב ןיא עגאל״רעד טזיא דנוא אייבאד, ןענייא דנעכערפשטנע ןעלהאצעב'ןהאל״ןעהאה .דריוו ענייא עגידנאטש ןירעטייברא דריוו ךאנ רעכילטאנאמ'*-® ׳גנזביא 6-8 ןענארק ךיךטנעכאוו ןענעידרעפ .ןעננעק ללענש ןעסס^לשטנע עטדנאז רעד ןייארעפספליה םיא ערהאיראפ עגייא -גא להאצ1ןאפ פי א כ ל ע ה ר ע ר י נ ע ן דגוא עטענפארע ןיא m עטדאטש ג א ל י צ י ע ס׳ן עזרוקרהעל דנוא ןעדבאג ןענירעליש טנענוא ג ע ל ט ל י ך עגייצקרעוו דנוא :טאמסטייברא .לאיר םאד רעדסואיראטארוק ־שריהןאראב ןעלושם,גנוטפיטש ־צטיטשרעטנוא עט ןעד ןייארעפספליה ׳טימאד םעדניא םע םיא עטרא רעד ןעלוש איד םוצ טכיררעטנוא ןעגיהטאנ ןעטאטילאק^ל ךילטלעגטנענוא וצ גנוגיפרעפ .עטללעטש רהעמ סלא 2000 ןעכדאמ רעדא ־יורפ ץע ןעטטאה םיא ערהאיראפ סאד -טענראאה ןעצ .טנרעלרע םגנידרעללא גניג םע םיא -גא גנאפ םאזגנאל דנוא דעווש ראגאז ־ייווסיוא ׳דנעכ אז םוצ לעיפשייב ןעבעילב ןיא ק א,ם ודא רוב אידלגס עגידנאטש ־ירעטייברא ןעג ׳ןעראוו טצטעי רעבא טזיא ןערעד להאצ ףיוא 200 ןעסכאוועגנא דנוא טמינ רעממיא .וצ ךאנ םעדנעסכאוו עגלאפרע רעד ־ראאה אירטסמניאצטענ ןיא ׳יצילאג ץעטעדנעוו ךיז ן ןגאד קגינ״יא DW'-r jnyvjn&pnpy -*טדא■ סלע^ םייא ןעמהעב נוא דנאלשטייד -אד םוא^1טראד םללאפכיילג עצטענראאה וצ■ .ןעססאל טימעיה ןעגעיל זנוא ywáÉ עגיצסיוא .ראפ םי^■ עצשהאווג ־עב אירטפודניאצנ■ טביא ףיו^■ איד ־טריוו jm ןעמרא ym\ -גיפ