Szatmarer Allgemeine Jüdische Zeitung, 1902 (1. évfolyam, 1-5. szám)

1902-11-28 / 1. szám

t EJfl ןא ערעזנוא ןעטרהעעג !רעועל איד שטסרע רעממונ סערעזנוא -טאלב םעט טשימירע ןאש בלאהסעד שנהא -דעי עדעוו שגירעהראפ ׳גנוטיילשיא אד ריוו רעד גנוניימ ד ׳ד םאד םש סעשיק סעמאלקער ׳טניהטאנשב אד ךאר רערעי -ריקלליוונוא ך;ל ןשטכילפפאייב ׳סומ םאר רשזנוא ׳טטאלב ןנשוו םש ךיוא זיב טצטשי טכינ טגנידעבנוא טלעננאמשג ׳טאה ךאננעד ןיא שי שד ר גנוהשיצשב שדנעטיידעב -ראפ שלייהט ןשטשיב ןנאק דנוא .דריוו טאה ךאר שרשי ׳ןאיססשפנאק שרשי ׳טאטילאנאיצאנ אי ראגאז שרשי שססאלקשברשוושנ שרהיא -מיהטנשגייא שביל ן ׳רשטטאלב איד שרהיא -שטניא ןשססשר ׳ןשטשרטרשפ םוראוו ןשללאז ןנער רוג ריוו איד ןשטסגיטאהטגוא ?ןייז ׳ריווו איד אייב שי שד ר ןשמניימעגלהאוו טייהנשגשלשג םטשטש סאד שטסמראוו | שטניא שססער ןא ןעד גאמ של שג ׳ן ריוו ־ללאז ן ןשונ איד ןשטסגיטכיט שנאגרא איד׳ןשבאה שרשזנוא ׳ןששדיא ׳ןשגנונניזשג ששניוו דגוא■ שדרשוושעב ן ס׳פיוא טשפאט נידבן שנ ן .ןשללאז רשזגוא טטאלב טזיא ןשבש ןייא סשכלאז ׳ןאנרא םשכלשוו ךיז רוצ -פיוא שבאנ ׳שטכאמ שבילטממאז ששידיי ניאן שרשמ שסס ן ףיוא םדאב שד ר -גנשרטש שטס ן טשטיזאינילשר וצ ךרשטרארש וצ ןשנידייהפישפ| ךנוא וצ שפ שפר שטב .ן טימאד סאד םטאלב ריפ שי ןשד -וצ ךילננאנ אייז ןעלהיפ ריוו םנוא ־:ואווצענ שנ ן איד רשראמטאס״ .גללא .דיי ״גנוטייצ• ןיא טסכילנשמ רשטסכאפנייא שכארפש וצ .זשםסאפ _ , .■ ,Tll טומאד ד;א שבאגסיוא סשזשיד סשטטאלב טבינ רונ שר כ ׳ט שדנאז ןר ךיוא ״גילליב״ ׳אייז שטסאק שט ם םאלב 6 שנארק ן שי ףילדה שכלשוו טייקגיניילק -טנשפפאה ךיל ןאמרשדשי שנ שבד ןרשפפא דריוו םוא ךיז ןאפ ןששידיי ןשטייהנשנשלשננא ן ןשרימיאפניא וצ .ןשססאל רשזנוא טטאלב דריוו איד י א רהם א ר ק ט ש שד ר שטאטימאק ׳ראמטאס אשטאנוא ׳גשרשב׳ ׳שיאראמראמ שטלאבאס דנוא ןילפמשז שי שד שכאוו שנ יונ -טסינשר שיר ןשד רשכלשוו דנאטשמוא ןייא ןיימשנללא רשגיטכיוו .טזיא שיד ם טזיא רשזנוא םארגארפ דנוא • ! ןיא םשזשיד שנניז ןשלהשפפמש ריוו זנוא סנשטפשב םשד ןשללאוולהאוו םשד -שג ש עוברה ן .ס׳טוקילבופשזשל :קיטסירומאה 1. — םוראוו טצטיז ןאמ ףדא רעד ■זראכ ע לב ?.גי־םפעקסא — לידו ■ד א טראד ןעדנעצטד עטייר ןא יעדעוושי|‘“ ..׳ןעדייד רעחאד טוה,ןענףכ ןעגאדטרע יז״ננעק 11. :הריתס ראמנייא :טיזדעטש ערב»*“ ךלמ ׳םויס גייא רעדנא :לאמ ךלמ תיטויס עברי»“? :ץרית ןאכ םדוק ׳הכיפה ןאכ דהאל .הכי£ה — רחאל תכיפה ם*דם עדרואוו ךיוא ערביי“ ן וצ עבריי“ .טרהעקעגמוא ■י............ .... . ■ ■ 1 -------Ve rantwortlicher Redacteur Israel Klein. j | עטסננערטש גנופארטמיעב רעד ־יעטצטעל ןער ךאנ ךיז .ןעהעיצ עדעי ענאט טאה ךעד ןנאמטפיוהטדאטש רעביא -טנאקיאיד גנוריללאר רעד עקנאבמייילפ םעד -רענריב | רעטסיימ ננודלעמ וצ -.ןעטטאטמידע ) ד י א ב א ל ע אר ( טעהטיוו ךאנ ן רעממיא םיא ןעגילייה עדנאל דנוא טזיא ! ז׳שול םענייא ןיא םילשורי ןעדנעניישרע סעטטאלב ךיוא ןאש ןיא םילשורי ל״ר ־שיא .ןעננורדענ םע ןעדרעוו להאוו ןעננוגיפרעפ ןעפפארטענ םפוהעב גנוקקיטשרע רשזעיד ןעטסכילרהעפעגרעללא ׳טסעפ אז איד -שיא גנוללעטש םעד םערהעקרעפנענאוו ןעשיווצ י פ ו ^םילשורי''•דגוא גיפיילראפ -עי ךאד רעדייל שנהא .גלאפרע םש ׳ןשללאז איוו םאר שטנהעוורע טטאלב ׳טשדלעמ בלאהרענניא ששיא ם סעמיורטייצ ןאפ 2 ןעכאוו םילשורי.בלאהרעסיוא 723 -ארעלאכ שללאפ ןעכילטדאט ם׳ננאנסיוא -שנראפ .ןייז.ןשממאק _ סעידרענשא שנייא שססאמ רעבלאז j m.SSwíts . ץ׳רדי-ר i uv /}/Bei ן UyJ /U j * י ׳דו בוטה םחרי '• ד) א ם א ב ■ל ע ב ע ן א י י נ ע ר I א *ש ה עונצ (.ה איד ענידריוורהע -טומ j ד?*** זרזי״ד ז—ו״דד״ן^ו יד״ראז ד״דר וד V1 ר׳ד ^ »V יי ׳jín j >1 I uy 1 tyű ד קד ק Q .א 6J ס »J• ר ׳מ ייח הרמי רינ י ג ו ו א ל ד ה״ע טזיא ייכאנ 1 םעד איז ערעננעל טייצ ךרודניה ן-אלטטעב גירעג ׳ראונ ךאווטטימ ׳פ ייה הרמי -רעיה ן .סטרא ןא עכעוומירעטלא .ןעבראטמיעג I עבלעזעיד ראוו איד עווטיור םעד -אמעהע j ןעגיל ננערטמי ןעזאישלער ןעטרעענכאה סעננאמפיוק חונמה קידצה ה״ומ ׳ר אפ ל ןק נ ר י נ ו ה״ע.דלאו י סיוא ב ר ע ז א ו ו .א! שד ר םא ןעבלעז ענאט ןעטבאהענטטאטמי י ־״זז^ר־לי ךהסכהאדז־ ך*יא■ להאצ■דעב^סןבופחץ^ םיוק ׳אייב םעכלעוו ללאפסמהאנלייהט םעד םיוא עפעיט םעד םנעצרעה -נעסעירפמיטנע ןעד דפסה סעד נ״ה״אנה הפד ׳ינ .עטרעהוצ םא ןעטנעביז ענאט רעד יש״ ב ע ״ה עדרואוו םא עבארג רעד ןענעבילברעפ -יא רעב גנוססאלנארעפ סעד ברה ג״ה״אנה הפד ששיא הבצמ ׳טלעטמיענ םעכלעוו עטקא רעסיוא םעד ןעטננאנענ ךיוא ךאנ איד -ביא ןעניד 2 ענהאז .ןעטנהאוואייב .ת .נ .צ .ב .ה לכ תולחתה .תושק איד ןאיטארטסינימדא טלהיפ ךיז -:א I ךילסשאל רעדעבאנסיורעה ןעטסרע דעממונ I ס״.רעד א ט מ א ר ע .ר א ל ל נ ע מ י י נ ע עמיידיי ״גנוטייצ טסאלנארעפ ןא איד ןעטרהעענ רעזעל איד עטטיב וצ ־לעטמי ׳ןעל עניאאווטע ןיא רעד ןאיצאטקנופ _ א“ רעד .טפנאז עדנעממאקראפ ׳רעלהעפקורד ןעד־ץואאיוו דבאטמימוא םאד איד ננוניימירע םאד ןעטסרע םעטטאלב םוא איירד ענאמ ׳עדרואוו^׳ןעבאמיענפיוא טפנידלעפענ ־באנ I ןעהעז וצ ׳ןעללאוו אד יעד, ׳גנאפנא איוו -עב םטננאק ןעטייקניריוומי טעטעיב דנוא דריוו םעיד ןיא איד ןעטסבענ ןרעממונ טבינ ר,דעמ .ןעממאקראפ םערעזנוא ןעניטייה עטטאלב ןעניפ ריוו עגייא ענאלאייב ׳וצ דנעטלאהטנע ענייא טראווטנאקקיר ריפ רעטקאדער/ןעד סעד ס״ א ט מ א ר י . ה י ר ל א ״פ _ א ל ע קם א נ ד ע ר ה א ר ש א נ ׳י רעבלעוו ןענייא I ףפירגנא זנוא׳ןעגעג וצ ;ערהיפ .עטכוזרעפ סאד עכילגיצעב -יטרעצנרהע יפ ק א ט עדרואוו םעד ןעטננאנעג ןרדעה’ םא 25 ןעדנעפיול סעטאנאמ סטיירעב רעפ טטאפ .טעדנשזעגוצ סאד עבלעז טעטיול איוו :טנלאפ ריוו איד טייהטממאזעג י רעד ־גינאק ןעכיל ־ טדאטמייירפ ס א ט מ א ׳ר ׳ןעבענ ןעללא ׳ןענעי איד םע ׳טהעגנא ב טננאקע םסאד היוו ןיא רעד םא 0! םעד סעטאנאמ. ׳יטס םאערדנא.902! ןענעטלאהעגבא טדאטמי ןעכילדראהעב ג נע ע ר א פ-ל ע ר ז א מ מ ל ו נ ג I ענייז ןעראבעגלהאווכאה ןעד ןרדעה |.רד קנארפ אב ר ׳ןי ןענעזעווענ סנאטטכייר j ןעטענדראענבא רעזעיד ׳טדאטמי ןענעוו ־ייז; רענ םיא טממאזענ עטסערעטניא רעך טדאטמ♦ ןעטעטלאפטנע ןעללאפרעפייא! •ךנוא ןןעכילדימרענוא ׳טייקניטאהט. רענייז I אייב גוורהיפכרוד רעד ןעבילטפאמיניימענ Í ןעססעיטשא ןענעזעיוועב א; ו נ א י י ג נעג י ט צ י נ ע ן דנוא גלאפרע -נערהיפייברעה ןעד ׳ןאיצנעוורעטניא םלא ןעכייצ רערעזנוא ן א ו י פ ר י כ ט י ג ע ן א' נ ע ר ר ק ע נ ו נ נ דגוא ל י בע ׳ע - גיממזטמינייא !םוצ רעגריבנערהע רערעזנוא טדאטמי טלהעוורע I דנוא ןהיא רוצ _ גנוביאסיוא רעללא רענעי עטכער ׳ןעניטכעמללאפעב .־ עבלעוו ןעד I ןרענריב רערעזנוא .לגינאק ןטדאדמיאיירפ טיול רערעזנוא גנוססאפרעפ דנוא טנעטאפ; רערעזנוא טדאטמי .ןמממאקוצ וצ ןשקנעדנאןעניוועןעססעד -עידריוו! סעז טאקיפיטרעצנערהע רעטנוא םעד -עיז j לענ רערעזנוא עדראהעבטדאטמי !-סיורעה ןעבעגענ .ןעבאה ןאטנא אזעמשאראק ; אזעג פפיאפ .ראטאנרעבא • .רעטסיימרעגריב םע טכיירענ סנוא ןעסםאמרעסםיווענ רוצ ׳ננואוהטנונעג ■םסאד ןיא !רערעזנוא טדאטמי ךיוא ןשד י ו ד ע ן |סאד עטנעידרעפלהאוי באל טננאקרעוצ .דריוו . ) פ ל י י מי ה ו י ע ר - א י ן ד י I ע -נ עג ג טע ר י בע ע (.ן ןיימעגללא ךניז איד זעגאלק איךןענענ ׳ןעגיזעיה ללעיצעפמי איד ־ י ד י מי ע ן רעיוהמייילפ ׳רעביראד ססאד איז אייב רעד ענאאוו ׳ןעלהעפ ׳םעטכעלמי םיוק םעראבסעינעג מייילפ ןרעפעיל דנוא ־יא סעידרעב םלא ״ענאוואוצ״ איד -קנעדרע ןעטסביל עללאפבא ןא רענייב ךיז -האצעב ןעל • .ןעססאל םעזעיד ןעלאמראנבא -וצ I דנאטש טפליה רעד עגיזעיה עמיינרענע -ריב ררעה־׳רעטסיימרענ אזעג פ א פ טימ רענייז ןעטסנני־ גנונדרארעפ ׳בא םעדניא רע םעד ןעשיטדאטש ׳טצרארעיהט ןרדעה טנילאב ק א ו ו א ט ש םנעטסננערטמי ׳גורטפיוא ׳עי םעד ענלעצנייא םעד םוזנאק עטכאדענוצ ט ה י ע ר טסדנעהעגנייא וצ א ו נ ט ע ר ז ו: ע ן דנוא רונ עכלאז ערעיהט ןעטכאלמיבא וצ ׳ןעססאל עכלעוו טונ נ ע נ א ה ר ט דנוא ןאפ רעזאללעקאמ טאטילאווק .דניז -רעביא םעיד זעיוו רעד רעטסיימרענריב . ןעד ןנמטפיוהטדאטמי ׳ןא ךרוד ענייז -ייצילאפ ןעטמאעב םרעטפא טעטראוורענוא זיא ןעד ןעקנאבמייילפ ןעננוכוזרעטנוא ־הענראפ I ןעמ וצ ןעספאל ספוהעב גנונייצרעביא ־סעד ׳ןעס בא איד טפאמידנוק דנעכערפמיטנע ן טנעידעב .דריוו איד עטסשילק ענאלק -עג ןעג ׳איד רעיוהשיילפ דריוו ןיא טפנוקוצ איד ן