Szabad Földműves, 1968. január-június (19. évfolyam, 1-26. szám)

1968-04-20 / 16. szám

Hej, halászok, halászok... A MAGYAR HALÁSZAT FEJLŐDÉSE Három napig jártam a Du­nát: a battai halászokkal együtt vallattuk a vizet. A tovasikló csónak hullámokat gyűrt maga köré. Szikár, napszítta, szél­­cserzett arcú emberek figyel­ték a folyó vizét, bontották a hálót és várták, hogy a halak hálójukba ússzanak. Mindhárom nap gazdag zsákmánnyal tér­tünk meg. Esténként a halá­szok meghívtak halászkunyhó­jukba egy halászlére, amelyet a jó fogás örömére főztek. Velünk tartott a halászati felügyelő is, aki kérésünkre három estén át beszélt a magyar halászat tör­ténetéről, fejlődéséről. A csen­des estéken, a szolgafa alatt, a pásztortűz sokáig égett. Kör­beültük a tüzet és hallgattuk a halászmester szavait. Századok krónikája — A halászat népünk ősi foglalkozása. Már a Kaspi-ten­­ger partvidékein is halásztak őseink, s amikor pedig mostani hazánkba telepedtek, a pásztor­kodás mellett főleg halásztak. A folyók, a mocsarak, a tavak kitűnő lehetőséget biztosítottak erre. Főleg a vizek mellett ütöttek tanyát. Ezt bizonyítják — a többi között — helység­neveink is: Nagyhalász, Halász­telek, Kiskunhalas, Kárásztő, Halászfalu és még sok község és város neve ma is őrzi az egykori települések emlékét, sőt mindvégig megtartották a halászásra utaló neveiket. — De nemcsak a falvak ne­vei utalnak a víziéletre, halá­szatra, hanem a családi nevek is, a vármegyék, a városok egy­kori címerei. A Halász családi név legalább olyan gyakori, mint a Kis, a Nagy, a Kovács és a Szabó. A halfajtákről is sok családot neveztek el. Ilye­nek a Csíki, Csuka, Csukás, Ká­rász, Kárászt, Keszeg családi nevek. Bihar, Bereg, Szatmár, Szabolcs megyék címerében pedig.egykor ott díszlett a hal. — Csak a fennmaradt ne­vekből következtetünk a régi halászatra, vagy egyéb emlé­keink is vannak? — kérdezett közbe egy barnaképű fiatal halász. — Arról is szeretnénk hallani, hogyan fejlődött a ha­lászat, és voltak-e mesterséges tavaink? — A ránkmaradt nagyszámú okiratokból kitűnik, hogy elő­deink nemcsak a természetes vizihaiászatot űzték, hanem haltenyésztéssel is foglalkoz­tak: halastavakat, zsilipeket, tótápláló csatornákat építettek. Az akkori halastavak nem ha­sonlítottak a maiakhoz, nem teljesen a haltenyésztést szol­gálták, hanem a halbőség ide­jén főleg a halakat tárolták bennünk. A természetes vízi és VADÁSZ * HALASZ tógazdasági haltenyésztés abban az időben teljesen összefonó­dott, mivel a természetes vizek teljesen kielégítették az ország szükségletét. — Ősi halászatunk fénykorát a XVI. század elején érte el. A mohácsi vész után, a török hódoltság azonban nagyban pusztította a halászatot, a fal­vak elnéptelenedtek, a halászás is megcsappant. Különösen a tógazdasági haltenyésztés pusz­tult el. Az újabb tógazdasági haltenyésztést az élet követelte meg. A szabadságharc idején ugyanis megindult folyószabá­lyozások következtében a ter­mészetes vízhasználatunk to­vább csappant. A halbőséget katasztrófális apadás követte. Az akkori helytartótanács 1865- ben a Természettudományi Tár­sulathoz átiratot intézett, amelyben javaslatokat kért a haltenyésztés fellendítésére. A mesterséges haltenyésztést sür­gette Herman Ottó (a nagy ter­mészettudós] is, aki az 1888- ban megjelent, ,,A halgazdaság rövid foglalatja“ című könyvé­ben határozottan a mesterséges haltenyésztés mellett állt ki. Ugyanakkor nagy szeretettel foglalkozott a halászmestersé­gek titkainak az összegyűjté­sével. — Régebben semmilyen tör­vény nem szabályozta a halá­szatot? Ha igen, akkor milyen volt a halászati jog, mi szabá­lyozta a halkereskedelmet? — hangzott el az újabb kérdés, miközben rágyújtottunk egy ci­garettára. Az egyik halász pe-Ojra és újra elém képzelem az esetet, amit délelőtt Dani bácsi mesélt. Bizony manapság ilyen csak az öreg halászok elbeszéléseiben lehetséges, mi­vel folyóvizeink annyira szeny­­nyezettek, hogy lassan nem hatalmas harcsát, de kis kesze­get sem foghatunk. Dani bácsi idős, nyugdíjas ember, nagy halásztapasztalat­tal rendelkezik. Talán gyermek­korától halászgat itt a Vág mentén, s ma idős kora elle­nére sem sajnálja a fáradságot. Bármilyen távolságra elkereke­zik, ha halászatról van szó. Szeretek vele eljárni, mert ta­pasztalatait nem rejti véka alá. Amit tud szívesen átadja az ifjabb nemzedéknek. A halá­szatban is érvényesül az a köz­mondás: „Az ifjú tüzessége, az idős tapasztalataira vár.“ Ma­napság sokszor emlegetik, hogy a fiatal nem fér össze az idős­sel. Ez miránk nem vonatkozik. Szívesen hallgatom elbeszélé­seit akár a halakról, akár a fogás technikájával kapcsolat­ban. dig újabb hasáb fákat dobott a tűzre, hogy ki ne aludjon. — Nagyon sokat lehet erről beszélni — mondotta a halá­szati felügyelő, aki arra vállal­kozott, hogy megismertesse ve­lünk a magyar halászat fejlő­dését. — A magyar halászati jog évszázadok alatt lassan ala­kult ki. Eleinte szabad volt a halászat, majd a földesurak gyakorolták a hatalmat a vizek felett is. Egyes okiratok szerint már a XIII. században egyes ha­lászfalvak az uraság felé hal­lal teljesítették járandóságukat. Később a vizek tulajdona cse­rélődött, a halászati céhek bir­tokába mentek át a folyók, a vizek halászati joga. így volt ez a Csallóközben, ahol az ál­landó árvizek a földművelést nagyon szűk korlátok közé szo­rították. A halak gazdag zsák­mánya és a jó értékesítési le­hetőség Bács felé viszont a la­kosság érdeklődését a halászat­ra irányította. Máshol pedig, mint e Garam folyó egész terü­letén továbbra is a földesúr gyakorolta a halászatot. Viszont az Alföldön: a Sárréten, a Hor­­tobágyban, a Kondorosban még a múlt században is szabadon halászhattak a halászok. — Csak az 1888. XIX. törvény­cikk rendezi egységesen a vi­zek tulajdonát. Ez a törvény­cikk szögezi le, hogy a halá­szat joga a földtulajdon elvá­laszthatatlan tartozéka és a meder tulajdonosát Illeti meg. Ezután szervezték meg a halá­szati társulatokat, szakértők fogtak össze, hogy fellendítsék a magyar halászatot. A halas­tavak iránt is megnőtt az ér­deklődés. A múlt század végén, Egy júliusi reggel szintén együtt mentünk a Vág partjára. Úgy terveztük, mire hasad a hajnal, a kijelölt helyen le­gyünk. Dani bácsi szerint jó márnázó hely, s egy kis szeren­csével foghatunk is belőlük. A kijelölt helyre érve horgainkat lótetűvel csalizva bedobtuk az alkalmasnak látszó helyen a vízbe. Utána a megszokott ciga­retta következett. Rágyújtot­tunk, hogy a szúnyogokat hát­rálásra kényszerítsük. Megérte korán kelni, mert valóban volt fogásunk, olyan közepes nagy­ságú márnák. Az egyik márna kihalászása után Dani bácsi ki­jelentette: „Valamikor itt ek­kora csalira is rákaptak a har­csák.“ Ezután elmesélte az alábbi történetet. Akkor is kettesben voltunk az egyik barátommal. Halászgat­­tunk, halászgattunk, egyszer csak megtörtént az első kapás. Erős zsineg volt az orsón, nem féltem, hogy elmenekül, feltéve, ha jól beakad. A csévélésnél úgy vettem észre, nem nagy a a század elején a magyar halá­szat rohamos fejlődésnek in­dult. Ezért 1899-ben megszer­vezték az Országos Halászati Felügyelőséget, amely Magyar­­országon napjainkban is műkö­dik. — Az intézkedések hatására a tógazdasági haltenyésztés ügye is szóba ikerült. Igaz ugyan, hogy a tavak megépí­tése műszaki ismereteket és tő­kebefektetéseket igényelt. Eh­hez az országban nem volt ele­gendő szakember és vállalkozó. Az első lépés azért mégis meg­történt. A tatai uradalom tavát, az Országos Halászati Felügye­lőség tervei alapján tógazda­sággá építik át. Ezután Símon­­tornyán épült meg a 130 hold­­nyi kiterjedésű ponty-tógazda­ság. Ezen példák nyomán Magyarországon megindul a nagyarányú halastó-építés, s 1918-ban már 110 tógazgazda­­ság 14123 holdat borít el víz­zel. A halastavak területe 1924- ben 15 700 hold. Természetesen, hogy a folyami és a természetes vízihalászat is továbbfejlődik. Erről azonban majd a követke­ző estén beszélek — mondotta a halászati felügyelő. A halászok is szedelőzködtek. A tűz sem lángolt már, csak a parázs világított. A finom ha­lászlére —•, amelyet Dubecz Jó­zsef halászmester főzött — könnyű kadarkát ittunk. Majd a fiatalok rázendítettek egy ha­lász nótára, amely a csendes estén, a Dunán hazafelé tartó csónakokról messzire hallat­szott: „Én vagyok a halászgény, Én járok a víz tetején, Én fogom az aranyhalat, A battai dombok alatt.“ (FolytatjuK) GÁLI SÁNDOR, Budapest hal, mert nem védekezett, de egyszercsak újabb kapást ész­leltem, majd minden jel arra mutatott, elakad a horgom. Nem és nem jött egy centit sem. Ek­kor villant agyamba, hátha har­csa kapta el a horogra akadt halat. Elkezdtem telefonálni (a nyelet ütögetni), hátha megin­dul. S valóban... Elindult, de nem kifelé, hanem a parttal párhuzamosan felfelé, majd újra megállt. Addig ütögettem a nyelet, hogy újra megindult, s én lassan a part felé irányí­tottam. Ha nehezen is, de sike­rült a partig hoznom. Szép har­csa volt. Amint meglátott,'egyet rántott és eliszkolt. A horgo­mon ott maradt a lenyúzott bőrű márna, körülbelül ekkora mint ez, mutatta. A hátsó ré­széről hiányzott a bőr, azt el­vitte a harcsa. Hitetlenkedve csóváltam a fe­jem, de ő bizonygatta, hogy ez valóban megtörtént. Ha nem hiszem, kérdezzem meg barát­jától, még élő ember, aki szin­tén ott volt az emlékezetes ha­lászaton. Adamcsík Ferenc MÁRNA HELYETT HARCSA 6