Kelemen Imola (szerk.): A Csíki Székely Múzeum Évkönyve 8. (Csíkszereda, 2012)

Történelem - Ladó Ágota: Csík vármegye új székháza

LADÓ ÁGOTA Könyvkiadó, Csíkszereda. Székelyföld, VII. évfolyam, 12. szám (1888. február 9.). Tivai Nagy, Imre, Emlékezés régi csíkiakról, Csíkszereda Kiadóhivatal, Csíkszereda. Tóth, Antal, A pesti vármegyeháza, Pest Megyei Tanács. Vadász, Elemér, A geológus munkája. Bevezetés a földtani megfigyelésbe, Pécs. Forrás: http://mek.niif.hu/03400/03415/html/index.htm (2012. május !•) Vitos, Mózes, Csikmegyei füzetek. Adatok Csikmegye leírásához és történetéhez II., Hargita Kiadóhivatal, Csíkszereda. Vofkori, György, Csíkszereda és Csíksomlyó képes története, Typografika, Békéscsaba. Ladó Ágota Kolozsvár, Románia E-mail: agotalado@yahoo.com NOUL SEDIU AL COMITATULUI CIUC Rezumat Problema realizării unui nou sediu al Comitatului Ciuc a reprezentat până la izbucnirea primului război mondial unul dintre cele mai importante obiective. După relocarea instituţiilor administraţiei judeţene la Miercurea-Ciuc (Csíkszereda), s-a conturat necesitatea construirii unui nou sediu al comitatului, iar acest obiectiv nu a fost pierdut din vedere nici de administraţia judeţului, dar nici de locuitorii acestuia, deşi nenumărate dificultăţi legate de un schimb complicat de terenuri, de greutăţile aprobării creditului necesar şi deschiderii finanţării, de realizarea proiectului şi a bugetului construcţiei, cu multiplele sale modificări, detaşarea constructorului Ignác Hám, şi alte numeroase impedimente imprevizibile, au dus la întârzierea demarării şi finalizării lucrărilor. Interesul colectiv pentru reconstruirea noului sediu al comitatului nu a scăzut nici la începutul secolului al 20-lea. La acea vreme, Imre Nagy Tivai şi-a manifestat vehement opinia referitoare la transformarea formei şi stilului iniţial al construcţiei într-un ansamblu nefuncţional şi fără personalitate, ce nu putea să se constituie într-un edificiu demn de lăsat moştenire generaţiilor următoare. După 1870, lucrările de proiectare, construire, întreaga gamă de modificări, derulate de-a lungul a mai multor decenii, a preocupat legislativul şi comunitatea. Construcţia este interesantă şi din alt punct de vedere. Mulţumită lui Ignác Hám, Comitatul Ciuc s-a putut mândri cu un sediu, care, atât prin structură, cât şi ca execuţie, ornamentaţie, corespundea ambiţiilor promovate în comitatele din vestul Ungariei, şi s-a integrat perfect în cea de-a treia mare etapă de construire a sediilor de comitate din ţară. Este, aşadar, meritul lui Ignác Hám că, în cazul sediului Comitatului Ciuc, vorbim nu despre soluţii provinciale, ci despre o proiectare exactă şi o finalizare elegantă a edificiului. Székelyföld Tivai Nagy 2009 Tóth 1990 Vadász 1927 Vitos 2003 Vofkori 2007 214