Pest Megyi Hírlap, 1980. május (24. évfolyam, 101-126. szám)

1980-05-01 / 101. szám

Völgymenetben a Dunán Alkotó ember Mindig is irigyeltem a hajósokat. Utaznak határokon át, világot lát­nak, vidám az életük. Nemrégiben közöttük töltöttem egy .kevéske időt. Behajóztam. A MAHART Miskolc nevű toló-vontató motorosa felszed­te a horgonyt, irány a Csepel-kikö- tő. Beke Gábor parancsnoksága alatt indulunk a rakományért. (A Duna szeretete nálunk csa- ! ládi hagyomány. Apám még ma 5 is hajózik. A gimnázium után s jöttem a MAHART-hoz, matróz­£ nak. Különböző tanfolyamok, is­is kólák, és most 34 évesen hajópa­2 rancsnok vagyok. Feleségem, ha­r jósfeleség. Türelemmel vár, amíg * egy-egy út véget ér.) Az ötven méter hosszú, tíz méter izéles hajót — 1960-ban épült és két évvel később építették át toló­vontatóvá —, 1200 lóerős motorok segítik. A kikötőben feltankolunk mindent, amire a hosszú úton szük­sége lehet a személyzetnek, a hajó­nak, aztán beóvakodunk a keskeny Duna-ágba, hogy felvegyünk két uszályt. Hajótemetőnek is beillenék a Dunának ez a szakasza, hiszen régmúlt idők. tanúi merülnek félig vagy egészen a sárgás-piszkos víz­be: a Deák Ferenc, a Dunaföld- vár... A valamikor divatos sétaha­jók lebontva, rozsdásan, darabokra szedve most stégül szolgálnak a horgászoknak. — Alig húsz éve, még matrózként a rézkilincseket szidoloztam a fe­délzeten — mondja mellettem Fü­lese Antal. s (En vagyok a hajón a Iegidőseb- 1 bek egyike, de még innen a | negyvenen. Sok mindent megér­ä tem nfär a Dunán. Volt részem E zátonyban, viharban, hóesésben, = napsütésben egyaránt. Általában E más és más „összeállításban” ha­§ józunk. Attól függően, kinek mi­E kor megy a távirat. Az úton egy­§ másra vagyunk utalva; itt nem r lehet lazsálni, mert akkor a má­E sikra hárul a munka. Higgye el, E kapitányi rangom kemény műn­1 ka és tanulás eredménye.) Még egy pillantás a roncsokra, aztán motorosunk az orra kötött két uszállyal elindul a nyílt vízen hagyott tolatmányért. Összeáll a menet: két kisebb bárka és két INTERLICHTER — vízikoriténernek is nevezhetném, mert ezeket a ten­geri hajók átrakás nélkül nyelik el —, ez jelenti a rakományt. Alig egy órányi munka és amikor az utolsó rögzítő kötél is szilárdan tart, feldübörögnek a motorok. Irány az első állomás: Dunaújváros. A vigasz­talanul szakadó eső elől a kabinok­ba húzódunk. Viszonylag nyugodt útszakasz, csak utazunk. A Miskolc 15 fős sze­mélyzete — narancsnoka. másodka­pitánya, gépüzemvezetője, másodgé­pésze. a két kormányos és a mat­rózok — szusszanhatnak valame­lyest. A végcél Rent kikötője. Árut vi­szünk és hozunk, kiszolgáljuk az oda­érkező magyar tengeri hajókat is. Az előttünk álló út most 1500 ki­lométer, ami megközelítőleg két hé­tig tartó állandó készenlétet köve­tel mindenkitől. Átlagosan 14 ki­lométeres sebességgel haladunk. —'Jő a vízállás, szombatra lent leszünk — áll meg mellettem Ar­ray Miklós másodtiszt. s (Igaz, még csak 28 éves vagyok, = de már 10 éve hajózom. Papíron E én keresem a pénzt, mert min­= den adminisztrációs munka az én | reszortom. A hajózási főiskola £ elvégzés után léptettek elő. írná­E dóm a vizet, de amióta megszü­ld letett — most li5 hónapos — a £ fiam, azóta nehezebb az indu­! iás.) A létszámból nem felejthetem ki a fő karbantartót, Jucikát, a köz- tiszteletnek és megbecsülésnek ör­vendő szakácsnőt. (Csak aki nem kóstolta Birlan Júlia főztjét, az nem tudja, mennyit is ér ő a hajón!) Hét éve szakács a Miskolc fedélze­tén, de már évtizedek óta hajózik. — Ez még csak a bevezető — mosolyodott el az egyik matróz, amikor első dunai ebédemet ízlel­getve, valósággal a hetedik menny­országban éreztem magam. Az út későbbi szakaszán derült ki, hogy ez a megállapítás mennyi bölcs ta­pasztalatot takar. Vakon az éjszakában Felmerészkedem a kormányállás­ba. Az alig kétszer két méteres fül­ke zsúfolásig tele. No, nem ődöngő emberekkel — erre egyébként is ritkán adódik alkalma a személy­zetnek —, sokkal inkább műszerek­kel. Ilyen-olyan mutatók, órák, adó­vevő, kerekes kormány arra az esetre, ha a motoros vezérlésű fel­mondaná a szolgálatot. És ott a mindennél fontosabb radar. (Nél­külözhetetlensége az út későbbi szakaszán, sajnos, bebizonyosodott.) Konrád Béla viszi a’hajót. I (1951 májusától járom a Dunát. 1 Tíz #ve kormányosként. Néhány E napig eltart, amíg a szervezet át­| áll a 3—1 órás alvásokra és a E szolgálatra. Egyfolytában 22 na­= pót töltöttem a családdal ez előtt j= az út előtt. Nagyon jó volt, csak E hát hamar elrepült az idő. A lá­E nyom, aki most tanítóképzőbe jár, E csak akkor tudta meg, mit Is E csinál úgy igazában az apja, = amikor egyszer lekísért Mohá­- csig.)__________________________________ A szolgálatot 3—4 óránként vált­ják a szektínddal, a másik kormá­nyossal, Smidt Péterrel. Ö már a háború alatt is a Dunát járta, mat­rózként. = (A háború alatt volt csak iga­A sötét kormányállásban a kor­mányos mellett a parancsnok és egy matróz adja a figyelő szolgálatot. A radar fénycsíkja biztonságot ,adóan jelzi pillanatnyi helyzetünket és tá­volságunkat a parttól. Aztán egy villanás, és elsötétül a képernyő. A látási viszonyok borzalmasak, de izgalomnak, idegességnek nyoma sincs az arcokon. A parancsnok ha­tározottan osztja ki a feladatokat, mindenki teszi a dolgát. (A pihenő­ben levők is munkára jelentkeznek. Több százezer forint a rakomány értéke, hogy a hajókról ne is szól­jak. Az alvásból ezen az éjszakán már semmi nem lesz.) Mindenki értőn teszi a dolgát egészen virra­datig. Hogy a motorok egyenletes dübörgéssel dohognak, abban nagy szerepe van Tőkés Istvánnak és No- vák Zoltánnak, a kezelőknek. Az utolsó hazai állomás A bajai híd előtt rundolunk (a biztonság kedvéért két részletben visszük át a rakományt). Nekem ér­dekes manőver, a matrózok véle­ménye bizonyosan más, mert ami­kor végzünk, mindenkinek jólesik a forró tea. Ebédkor hatalmas ada­gok kerülnek a tányérra 'húsból, friss fejes salátából és a finom gőzölgő húslevesből. Jó étvágyat kí­vánni szinte felesleges. Délután két óra körül feltűnik Mohács. Az utolsó kikötő hazai vi­zeken. Számomra, sajnos, ez már az út végét jelenti, pedig szerettem volna Kocsis Pistával, a 22 éves matrózzal és a többiekkel is be­szélgetni az életükről, terveikről, de valahogy soha nem került rá sor. Keményen dolgoztak és a pihenő­jüket nem lophattam el. Az út csak nekem volt kellemes és szórakozta­tó. Még köszönetét mondani és el­búcsúzni is alig maradt idő. Azóta talán már hazafelé tarta­nak áruval, rakománnyal felpakol­va. Amíg kikötőbe nem értek, sze­rencsés hajózást, Miskolc! LATÓ JANOS Ráteszem az életem Miijén kár, hogy besötétedett, nem láthatja az ültetvényeket, — sajnálkozik a fiatalember. — Szívesen körülvezetném a vidéken; szép táj, a vulkanikus eredetű ön­tött talaj kiválóan alkalmas a bo­gyós gyümölcsöknek. Végig a nap­sütötte Ipoly völgyében már régen is málnát termesztettek. A hatva­nas évek elején azonban a gazda­sági konjunktúra nem kedvezett a bogyósoknak, kellő feldolgozó- és külpiaci háttér híján túltermelés mutatkozott, potom árat fizettek az áruért. Erre fölhagytak vele. Később megkezdődtek ugyan a nagyüzemi telepítések, de nem olyan talajra tették, mint kellett volna. Pusztán a telepítéssel járó állami dotáció vonzotta a gazdaságokat. A tradicionális vidékeken, Észak-Pest megyében, Veszprémben, Vasban, Zalában és Győr környékén a bo­gyósok termesztése lassan agonizál­ni kezdett. Aranybányák hevertek kihasználatlanul. Csak ott voltak prosperáló ültetvények, ahol a csa­ládi művelés idejében megmentette azokat a pusztulástól. Amikor a hetvenes évek elején Bernecebarátiba kerültem, éppen az utolsó órában érkeztem. A közgyűlés véget ért. A hallga­tóság arcáról letörlődik a töb- bé-kevésbé fegyelmezett érdektelen­ség. Délutánba nyúló tanácskozás volt, kilométer hosszú mondatokkal, •meg számokkal, amelyek most csak annyi izgalmat ébresztettek, mint a rádió vízállásjelentése. Sokan nem figyeltek, s a nagyüzemi gazdálkodás divatos terminus technikusaival tűz-, delt beszédet alig értették. De most végre mulatunk. Előke­rülnek azok is, akik eddig az ud­varon, csoportokba verődve tárgyal­ták azt, amit odabent, a nagy plé- num előtt kellett volna nyíltan el­mondaniuk. De nem mondták... Húsleves, pörkölt a vacsora, mellé bőven mérik a sört meg a bort. A közös ügyeiről ezentúl ünneprontás beszélni. Játszik a zenekar, ünnep- lős-csizmás öregek nótáznak, lazul a nők frissen rakott-lakkozott fri­zurája. Egy sötét öltönyös, magas, fekete fiatalember nem iszik. Lát­hatóan feszeng ebben a világban, s nem kenyere a jópofáskodás. — Pestre készül? Majd ő elvi­szi — mutatnak rá. — Odavaló ő is, nemsokára indul kocsival. Később megtudom a nevét: Papp Lászlónak hívják, a Bernecebaráti Bogyósgyümölcs Termelési Rendszer vezetője. Szalad az autó, reflektorai csillo­gó utat fúrnak a sötétségbe, Már Nógrádban járunk, Drégelypa- lánk határában, úton Pest felé. A fárasztó nap után egyikünk sincs éppen beszédes kedvében. De még­sem illik sült hal módjára üldögél­ni, amikor szívességet tesznek az emberrel. — Hallom az elnöktől, púp a há­tukon a bogyós termelési rend­szer — jegyzem meg. A volánon idegesen megránduló zán nehéz ! Nem tudta az ember, mikor fut aknára. Most már csak az a baj, hogy nem vigyázunk a Dunánkra. Nézze, milyen szeny­nyezett!) — Egyszer lefelé hajóztunk — meséli —, amikor egy kanyar előtt szól a szekund, hogy lassít, mert jók ugyan a látási viszonyok, de mit lehet tudni... Leadtuk a kürt­jelet és az ívben abban a pillanat­ban feltűnt egy másik vonta. Volt ám manőver jobbra, balra, motor hátra ... Szerencsére a másik hajó kormányosa is értette a dolgát. Csak később derült ki, hogy ők ola­jat szállítottak. Lassan besötétedett. Az eső sem szűnt és a köd is megfeküdt a vi­zen. A radar biztonságára bízva magunkat értünk Dunaújvárosba. Hajnali fél egy. Fényszórók fé­nye mellett vesszük fel a két üres uszályt. Embert próbáló kemény munka ez a szakadó esőben. Fél háromkor indulhatunk tovább. Kikötő Choma József olaj képe kézen érzékelem, valami rosszat mondtam. — Való igaz, sokat kínlódunk egyik-másik partnergazdaság miatt. A terméshozamok differenciáltak, s hiába produkálunk jól a központi gesztorgazdaságban, a mások vesz­tesége rajtunk csapódik le. De azt gondolom, az elnök vállalja ezt a púpot. — Biztosan. Nagy lelkesedéssel beszélt a rendszerről — korrigálom sietve, szerencsétlenre sikerült meg­jegyzésemet. — Mondja csak, rosszat beszélnek rólunk a megyénél? Nem sokat for­golódom a központokban, képtelen vagyok látványosan tálalni a dol­gainkat, pláne, rátenni még egy-két lapáttal. Többször nekem szegezték a kérdést; miért nem csapsz nagyobb hírverést magatok körül? Sokszor magam is úgy érzem, bolond voltam, hogy a hatásos önigazolás, fényes rek­lámok helyett csendben dolgoztam. Mert keveset tudnak rólunk, s ez a kevés is torz információkat takar. Szá­mon kérik: hol a haszön ? Ebben a nyereségcentrikus világban csak a zsákszámra ömlő forintok számíta­nak. Joggal gondolhatja, keserű va­gyok. Megvallom, ha a termelési rendszerünkről van szó, indulatba jövök. Mi az igazi haszon? Amikor 1974­ben Bernecebarátiba kerültem, néhány meglehetősen elhanyagolt ültetvényt taialtam, Dr. Merengi Ká­rollyal, aki akkoriban a gödöllői te­rületi tsz-szövetség titkára volt és ar. Nyemcsók Andrással, a megyei pártbizottság alosztályvezetőjével fa­natikusan hittük, hogy virágzó ültet­vényeket létesítünk. A kellő ökoló­giai adottságai megvoltak, kedve­zett a talaj es a klíma is. Tudtuk, a málna biztos valutaszerző nyers­anyag, helye van a világpiacon. Óriási lehetőségek vannak a nyuga­ti exportban es a hazai feldolgozás­ban iS. Megszállottan láttunk munkához. A Kertészeti Egyetem és a kutató intézet, nagy tekintélyű tudósai na­ponta kijártak kísérletezni, kutatni. Kipróbáltunk minden olyan kor­szerű, nagyüzemi méretekben ter­melhető fajtát, amit a szakirodalom­ban fölleltünk. Szaporítóanyag-bá­zist teremtettünk a semmiből. Ki­fejlesztettünk egy kitűnő technoló­giát, megtanultunk ültetvényt ter­vezni. Mi próbáltuk ki először a betakarító-kombájnokat. Amikor a Bruff típusú, az üzemi kísérleten gyökerestül kitépte a íeketeribiszket, kárörvendően nevettek rajtunk. Nem számított. Vettünk később egy nagy­szerű, angol gyártmányú Pattenden- kombájnt. Húsz szakember dolgozott évekig, míg tapasztalatainkat hivatalosan is elismert rendszerbe foglalhattuk. Ak­kor, mikor más csöppet sem jelen­tősebb növényekből gombamódra szaporodtak a hangzatos nevű rend­szerek, még pusztán bázisgazdaság voltunk. De végre kikerültünk az illegalitásból, hozzáfoghattunk a partnerek szervezéséhez. Noszogattak, csináljunk nagy, az Országot behálózó rendszert. De, hogy mondhattam volna nyugodt szívvel némelyik jelentkező üzem­nek, hogy társnak fogadjuk, mikor nem volt hozzá kellő adottsága? Ha­ragszom, amikor a gombhoz akar­ják varrni a kabátot. A kisebb, de minőségi terméket fölmutató rend­szert tartom ideálisnak. Amelynek van szellemi-anyagi fedezete. Bogyós gyümölcsből irtam dipl0_ madolgozatot. Fantáziát lát­tam benne, elhatároztam, ráteszem •az életemet. Szó szerint. Reggeltől estig dolgozom, tárgyalok, utazom, gyártom a jelentéseket. A papír­munka nincs ínyemre, az sem, mi­kor a rendszertanácskozásokon be­számolót kell tartanom. Dolgozni szeretek. Harmincegy éves koromban felelős vezető va­gyok, de hát azt akarom, hogy kiak­názzuk meglévő értékeinket. Minek az émelyítő filantrópia, a hangzatos szöveg, az irreális ábrándozás? A teljesítmény a lényeges. Sajnos, ér­tékrendünk még nem eléggé reális. Az anyagi javak jelentőségének túlbecsülése időnként elhalványítja a szellemi produkciókat. Most ott tartunk, hogy egy-két év alatt visszafizetődnek fárado­zásaink. Bő hozam várható ribisz­kéből, szamócából, s a tervek szerint feldolgozó üzemet is létesítünk. Mert bogyós gyümölcsből az igazi haszon nem a termelésben, hanem a kész­termék-előállításban jelentkezik. SAHUTEK MAGDA