Nógrád Megyei Hírlap, 2001. július (12. évfolyam, 151-176. szám)

2001-07-25 / 171. szám

2 . OLDAL SALGÓTARJÁN BALASSAGYARMAT MEGYEI KÖRKÉP PÁSZTÓ 2001. JÚLIUS 25., SZERDA Pályázat a kistérségért Szociális otthon, idősek klubja a tervek között A Szociális és Családügyi Mi­nisztérium a kistérségi szociális ellátó rendszerek fejlesztésére kiírt felhívásra beadott pályáza­tok közül a pásztói kistérséget tartotta támogatásra és megva­lósításra érdemesnek. A megva­lósításra fordítható összeg több mint háromszázmillió forint melyet három év alatt kell fel­használni. A program legnagyobb beru­házása a kistérség egészét érin­tő szociális otthon létrehozása, amely Pásztón a kórház régi épületében kerülne kialakításra. E beruházás megvalósulása után a környék magára maradt időseinek nem kellene több tíz kilométerre lévő szociális ottho­nokba mennie, hanem lakó­helyükhöz közel, eddigi kör­nyezetüktől nem távol tudnák igénybe venni ezt az ellátást. Ehhez kapcsolódik, hogy a programban a környező telepü­lések közül Szurdokpüspökiben a Jakabi idősek klubját újítják fel, melynek megvalósítása már ez év őszén megkezdődik. A he­lyi önkormányzat a pályázat se­gítségével hetvenszázalékos ál­lami támogatással tudja a felújí­tást elvégeztetni. Szorobánnal a csúcson Hasznoson évek óta sikert si­kerre halmoznak az általános iskolás gyerekek a szorobán- versenyeken. Édes Orsolya pe­dagógusszülők gyermeke, minden alkalommal az elsők között szerepel a megyei, és az országos versenyeken. A tehetséges kislánnyal Kere­kes Istvánná tanítónő a hasznosi iskolában szerettette meg a szorobánt, évek óta matematika- órákon és szakköri foglalkozáso­kon gyakorolja és készül fel a versenyekre. Az ősszel hetedik osztályban folytatja tanulmá­nyait. Eddig minden évben in­dult a szorobánverseny megyei és országos döntőjében. A hat év alatt Nógrád megyében min­dig első helyen végzett, az or­szágos döntőkben pedig negye­osztály befejezéséig minden év­ben jól szerepeljen, minél több első helyet szerezzen meg. A szorobán mellett más tan­tárgyakban is sikeresen szere­pelt a tanulmányi versenyeken. A Kazinczy szépkiejtési verseny területi döntőjén első lett, a Simonyi Zsigmond helyesírási verseny megyei döntőjében is a legjobbnak bizonyult, és az or­szágos megmérettetésen a 12. legjobb eredményt érte el. A si­keres szerepléshez hozzájárul a felkészítő tanárok Balogh Tibomé, Baloghné Kanyó Má­ria, és Kerekes Istvánná fáradt­ságot nem ismerő felkészítő munkája. Orsolya eddigi bizonyítványa kitűnő volt, a matematika mel­lett más tárgyak is a kedvencek Orsolya és András (szintén eredményes szorobános) a sikert hozó szorobánjaikkal _______________________________________________________________________________|E»LAF«LV) d ik, harmadik, első és második volt. Ebben az évben ismét első lett az országos bajnokságon. Elmondása szerint a jövőben is úgy készül, hogy a nyolcadik közé tartoznak, többek között a számítástechnika. Szabad idő­ben pedig sportként a kerékpá­rozás kapja a főszerepet. KEREKES LAJOS Barlangok: a megtalált sárkányfióka Az erdőben megült a korán jövő ködpára. Foszlányai mint egy kihalt város szárítóin maradt ruhák lebegtek a fák kö­zött. A tökéletes csendet még a bogarak gyenge neszezése sem zavarta, hiszen a fuvallatokban érkező kéndioxid távol tartotta őket. Később roppanás hallatszott, az erdő talaja megnyílt, egyre hangosabb lett a környék. A fák esetlenül próbáltak meg egyensúlyozni az egyre szélesebb hasadék pe­remén, míg végül engedve a gravitációnak, óriási robajjal hullottak alá. Aztán csend lett, a későn ébredő kövek még le­gördültek a mélybe, majd már csak a hold vigyorgott az égen. Megtörtént. Újra bekövetkezett a száz évvel ezelőtti csoda, megnyílt a föld, a kissárkány felébredt. víznyelőt, ki tudja hová zubog le a több toirna víz évente? (Érdemes volna megkutat­ni!) Voltunk a sal- góbányai, sziklák­kal határolt tónál, mellette két régi bányatárót talál­tuk. Vasárnap kezdődött az igazi munka. A jeges barlangot tisztítot­tuk ki, illetve megindultunk le­felé, közben fel­szedtük a június­ban telepített bo­gárcsapdáinkat. Az elképzelés alapja az volt, hogy a mellette lévő pókbarlang végpontjához ju­tunk, a jegesen át. Még nem sikerült. Miközben a láncba állt emberek szedték ki a törmeléket, ráakad­tunk egy nagy bazaltkőre. Pista átkötötte és próbáltuk kihúzni. Miközben húztuk a lábunk alatt is megindult a kő. Volt nagy riada­lom. Szaladás kifelé. Az­tán elült a pánik és vissza­óvatoskodtunk. Nem szép látvány volt. Nosza rajta, elő a kalapácsot, adj neki. Rövid idő múlva ki­sebb darabokban sikerült kiszednünk. Pihenő köz­ben a bejárat előtt meg­szokásból ütögettem a mellettünk lévő falat, ahonnan lehasadt egy kis kő. Még jobban ütöget­tem, még egy kis kő. Az emberekben feltámadt a kíváncsiság. Gubecs nem­sokára bebújt és egy kis barlangot talált, pontosan a jeges és a pókbarlang között. Ennyit a pihenő­ről. A tábori szakszerű elemzés szerint a jeges hasadék alja elhajlik a A Domyay-barlang bejárata A SZERZŐ FELVÉTELEI Születésénél nem voltunk je­len, de megtaláltuk kővé dermedt testét. Ez évben Szilváskő adott helyet a Vulkánbarlang Kutatócsapat és a Sziklaorom Hegymászó és Bar­langász Clubnak. Ez a tábor újabb felfedezéseket kívánt tenni a már fent említett titkos helyen. A tábor vezetője a pszeu- dokarszt nagy szakértője, Eszter- hás István volt. De itt voltak a nagy öregek, Gádoros Miklós képvise­letében. A kollektíva kiegészült még német, szlovák és cseh bar­langászokkal is. Összlétszámát te­kintve mintegy 90 fő vett részt a programban. A rónafalui baráti kör többször meglátogatott min­ket. Péntek, ismerkedés a környék­kel, este vetítés. Pista nemrég Szi­cíliában járt, érdekesek voltak vul­kánfelvételei. Másnap közös ebéd­főzés, kirándulások a környéken. Megnéztük Varga Feri bácsi veze­tésével a palóc grand kanyont (Zagyvaróna határában), a rónai laposon szemrevételeztünk egy póklyuk felé. Valahová már be le­het látni, de a másik oldalról a ki­abálást miért nem hallották? Ugyanis Márkkal lementünk megnézni a villámot. (A pókbar­lang legalsó része) és még semmit nem tapasztaltunk az összekötte­tésből. Sok munkaóra kell még oda, de hát időnk van bőven. Sály Zolit (Gerelyt) is sikerült ráven­nünk, hogy bontson, állítólag már félig befért valahová, igaz, hogy a bontókapánkat eltörte. Aztán futottak a napok, bon­tás, kutatás, evés, ivás, vetítések követték egymást. Emberek jöt­tek, emberek mentek. Mi marad­tunk. Péntek, tizenharmadika. Most mit tegyünk? Üljünk lent, vagy nézzük meg mi lesz? Sze­rencsére az utóbbi mellett dön­töttünk. Felmentünk a hegyre és meg­találtuk a sárkányfiókát. Pista elő­ző nap arra járt és meglátott egy eddig észre nem vett hasadékot. Jobban szemügyre véve, egy sö­tét keskeny nyílást is kivett a fal­ban. Kötél nélkül nem próbálko­zott, így maradt ez a nap. Kötélen leereszkedtünk az ágakkal teli mélyedésbe. Rögtön találtunk egy barlangot. Szűk nyílásán éppenhogy befértünk, de bent már tágasabbá vált, Patrik rövid­nadrágban, fehér trikóban, szan­dálban, igen furcsán mutatott. Át- verekedte magát egy szűkületen és már bent is voltunk. Rövid idő alatt, amíg térképezés folyt, ki­mentem a hasadékba, nézeget­tem a végében összegyűlt fahal­mot. Gondoltam, megnézem, mi van ott. Miután egy vastag fával sikerült bordarepedést okoznom magamnak, feltárult két sötét üreg. Kiabáltam Pistáéknak, alig A Jeges melletti barlang bejárata Gubecs bebújik 11 méterre voltak: - Barlang, bar­lang! Jött a harctéri idegesség. Be­kúsztunk az igen szűk, törmelék­kel teli lejtőn és felálltunk egy szűk, de magas teremben. Mond­tam is a velünk barlangászkodó fi­atal Debrei Balázsnak: - Látod, így megy ez. Egy új barlang. A folyosó szűkén folytatódott, viszont alatta egy újabb futott. Érdekes jelenség volt, hogy a mellettünk lévő lyuk­ban alig 4-5 fok volt, itt határozot­tan meleg volt, mint kiderült, 18 fok. Ennek az anomáliának a tisz­tázása majd idő kérdése. Maga a hely leginkább egy kő­vé vált sárkányra hasonlított, és mi az orrában kutakodtunk. Csak el ne tüsszentse magát, gondoltam magamban, mikor a térképezés után kifelé igyekeztem. Hát ez egy kővé vált teremtménynél ritkán si­kerül, így megúsztuk. Kitisztítot­tuk a környéket, menet közben megjött Gergely, Petrával. Szem­ügyre vették az új felfedezést. Hát ez volt péntek, tizenharmadika. Este jókedv, móka, kacagás. Takács Sanyiéknál rövid borozga­tás közben a felfedezés izgalmait ecseteltük. A tábor fontos lánc­szem volt a vulkánbarlang-kutatás történetében. Sok titkot rejt még a föld mélye. Ránk vár mindez, meg azokra, akiket ez érdekel. A barlangvilágnap augusztus 12., hét végén, ugyanitt, a Szil­váskőn. Az új barlangok és elnevezésük (Eszterhás István nyomán): Domyay-bariang: 18 m - 5,9 m Szluha-bariang: Marcinek-barlang: Málnás-barlang: Nyúl-bariang: 7,6 m + 0,4 m 11,5 m + • 2,6 m 2,9 m -1,3 m 2,3 m +1 méter. BUDA LÁSZLÓ Ipoly-völgyi siker: a „Legfiatalabb és leglelkesebb küldöttség” „Ló és lovas ember legszebb ünnepe legyen a nemzeti lovas­fesztivál!” - Ezekkel a szavakkal nyitotta meg pár évvel ez­előtt az első, még szerényre sikeredett rendezvényt Mausz Gotthárd, a Magyar Lovasturisztikai Szövetség elnöke. Akko­ri szavai (vagy talán álmai?) mára valósággá váltak, az idén először, az ország mind a tizenkilenc megyéje képviseltette magát a háromnapos parádén, mely a dél-alföldi régió legna­gyobb szabású rendezvénye volt ebben az évben. A történelmi Magyarország közepén, a csodaszép arboré­tum szomszédságában, Szarvas, Erzsébet-liget nevű sportkomp­lexuma a lovak nyerítésétől volt hangos az elmúlt hét végén. Kö­zel hatszáz, büszke járású jó­szág, s velük majd ezer résztve­vő szállta meg a területet még csütörtökön, hogy a péntek reg­geli nyitó programon már min­denki jelen legyen. Egy kisebb hadsereg megirigyelhette volna azt a sátortábort, amelyben a lo­vak éjszakáztak, miközben a fő­iskola kollégiuma és a város és környéke szálláshelyeire is sorra kitették a „Megtelt” táblát. S ami talán a legfontosabb: a kitűnő, a legapróbb részletekre odafigyelő szervezés mellett, még az égiek is kegyeikbe fogadták a rendez­vényt. Hiába ígértek az időjósok felhőszakadást, jégesőt és víz- özönt, barátságos, kellemes idő fogadta a naponta mintegy tíz­ezer lelkes és kíváncsi nézőt. Néznivalóban pedig végképp nem volt hiány. Ló vontatta tűz­oltókocsik, népies fogatok, csi­kósok, betyárok, huszárok, lo­vas rendőrök, pásztorkutyák, pónifogatok, szekérre épített tá­bori konyha, lovas íjászok, hon­foglaló nomád hunok, no és per­sze a 19 megye küldöttségének bemutatói. Nógrád megye kis küldöttsé­ge szombaton kora délután lé­pett a tízezres közönség elé.- Ekkora közönség előtt még soha, sehol nem léptünk fel! - mondták izgatottan a fiatal lova­sok, akik az őrhalmi székhelyű Ipoly-völgyi Lovas Diák-sport- egyesület tagjaiként képviselték megyénket a seregszemlén. Más megyék nagy, 30 lóból álló csapattal érkeztek, a mi kis csapatunk csupán tízzel. A mű­sorközlő tájékoztatójából aztán kiderült: Nógrádban ma sincse­nek, soha nem is voltak nagy ménesek, lovasbázisok. Van vi­szont egy lelRes csapat, akik meg szeretnék őrizni nagyapáik örökségét, a falusi istállókban még itt-ott fellelhető hűséges négylábúakat. S hogy ez sike­rült, arra álljon itt ez a rövid idé­zet a konferáló szövegből: „Ahogyan a turizmusban, úgy a bvashagyományokban, a lo­vasélet értékeinek megőrzésében is igyekszünk maradandót alkot­ni. Néhány éve még úgy tűnt, lassan a lovak utolsó példányai is eltűnnek Nógrádból, nem ma­rad hírmondója sem ennek a cso­dálatos kultúrának. Ez a szomo­rú helyzet és a többi megyében látott, pozitív példa adta akkor az erőt nekünk az újrakezdéshez és ma már örömmel jelenthetjük önöknek, a IV. nemzeti lovas­fesztivál közönségének, nagy­apáink gyeplője jó kezekbe ke­rült, megőrizzük és fejlesztjük azt, amit ránkhagytak. Minden­nek fontos bizonyítéka, hogy - ha szerény küldöttséggel, rövid bemutatóval is - de itt vagyunk, a magyar lovastársadalom leg­nagyobb seregszemléjén, és ígér­jük, ott leszünk ezután minden évben a nemzeti lovasfesz­tiválokon. ” S miközben szó esett a megye idegenforgalmi vonzerőiről, a stadionban felépített díjugrató pályán, egyre magasabb akadá­lyok felett ugratva mutatták be tudományukat a nógrádi lova­sok. Sikerrel vették még a másfél méterre emelt akadályokat is, mely után a közönség tapsvihar­ral jutalmazta a tiszteletkörrel kivonuló lovasokat. Lovasaink szépen helytálltak a lovasfesztivál díjugrató verse­nyén is. A küldöttség vezetője, Szita Gabriella, a kaposvári ag­rártudományi egyetem végzős hallgatója az előkelő ötödik he­lyet szerezte meg a mintegy negyvenfős mezőnyben, Artúr nevű lován. Az igazi meglepetés azonban csak vasárnap délután, a záróünnepségen következett. Itt ugyanis egyrészt eredményt hirdettek, hogy a megyei bemu­tatóprogramok alapján, milyen sorrend alakult ki a küldöttsé­gek között, s bár a miénk volt létszámban a legkisebb, mégis a középmezőnyben végeztünk. Ennél is fontosabb volt azon­ban, hogy lovasaink elnyerték a „Legfiatalabb és leglelkesebb küldöttség” számára felajánlott csodaszép kupát. Ezenkívül a szombati napot, s benne a me­gyei bemutatót megtekintette a Nógrád Megyei Közgyűlés há­romfős delegációja is, Betz Jó­zsef alelnök vezetésével, aki el­ismerően nyüatkozott a látottak­ról. S mit tehetünk még mi hozzá ehhez? Szép volt fiúk, szép volt lányok! « , A. ^ -p. . .|2—y . y, Kiadja: Nógrádi Media Kiadói Kft. Felelős kiadó: KOPKA MIKLÓS ügyvezető igazgató. Szerkeszti: a szerkesztőbizottság. Felelős szerkesztő: DR. CSONGRÁDY BÉLA. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Salgótarján. Erzsébet tér 6., Posta­ml Íj 1/ \ I) U I U I A P fiók: 96. Szerkesztőségi telefon: 32/416-455, telefax 32/312-542. Kereskedelmi igazgató: PLACHY GYÖRGY. Hirdetési és terjesztési csoport telefon: 32/416-455, fax.: 32/311-504. Balassagyarmati szerkesztőség: Bgy., Kossuth út 15. i 1 \J\Jm\i\mJ megyei XIAXVIJXjLX Tel.: 35/301-660. Az előfizetők részére Salgótarján vonzáskörzetében a Célvonal Bt (tel.: 30/9433-548,30/9951-279), Balassagyarmat és Pásztó vonzáskörzetében a Karton Kft. (tel.: 30/34-70-864. 32/475-727) iuttatia el a laDot. KÖZÉLETI NAPILAP Tel.: 35/301-660. Az előfizetők részére Salgótarján vonzáskörzetében a Célvonal Bt (tel.: 30/9433-548,30/9951-279), Balassagyarmat és Pásztó vonzáskörzetében a Karton Kft. (tel.: 30/34-70-864,32/475-727) juttatja el a lapot. Terjeszti a BUVIHIR Rt. és a kiadó saját terjesztési hálózata. Előfizethető közvetlenül a Nógrád Megyei Hírlap kiadójánál, a balassagyarmati szerkesztőségben, a hírlapkézbesítőknél és átutalással a KHB Rt. 10400786 07804984 00000000 számú számlájára. Előfizetési díj egy hónapra 995 Ft, negyedévre 2985 Ft, fél évre 5970 Ft, egy évre 11 940 Ft Nyomtatás: Egri Nyomda Kft. Felelős vezető: vezérigazgató. HU ISSN 1215-9042. i«««. • * Tájékoztatjuk olvasóinkat hogy a különböző versenyeken, akciókon és rejtvénypályázatokon résztvevők által megadott adatok nyilvántartásunkba kerülnek. Az adatok megadásával hozzájárulnak ahhoz, hogy azok felhasználásával a Nógrádi Média Kiadói Kft. az Axel Springer-Budapest Kiadói Kft., az Axel Springer-Magyarország Kft., a Harlequin Magyarország Kft., a Hungaropress Sajtóterjesztő Kft. előfizetéses megrendelését teljesítse, azok akcióira, kiadványaira, szolgáltatásaira felhívja a figyelmet.