Ablonczy Balázs szerk.: Viczián István: Életem és korom. Pest vármegye főispánjának emlékiratai. (Pest Megyei Múzeumi Füzetek 8., Szentendre, 2007)

VICZIAN ISTVÁN: ELETEM ES KOROM gonyt. Ott már egész csónak-flotta várta a hajót. Az utasok csónakokba száll­tak. Egyikbe Harmatzy Loránddal mi is beültünk. Volt vagy harminc csónak, amelyeket a szűk barlangnyílás egymás után nyelt el. Jól be kellett húzni az embernek a fejét, hogy beférjen a lyukon. Szinte unheimlich 86 látvány volt a megtelt csónakok egymás utáni eltűnése. Mi a csapat végén haladtunk. Már az utolsóelőtti csónakot nyelte el a hegy. Már magunkban maradtunk. Be­húztuk mi is a fejünket, s a következő pillanatban el voltunk nyelve mi is. Bent aztán nagy megnyugvással láttuk viszont összes utastársainkat, amint csónakjaikon a mindent kékre festő, tágas tündérbarlang vízén ösz­szevissza nyüzsögtek. A kék szín titka pedig, hogy a barlang víz feletti ala­csony nyílása a víz alatt mélyen lenyúlik a tengerbe, s a barlang a vízen át kapja a világítását. Aztán vissza a hajóra, amely a sziget partján fekvő Capri nevű helység­be, illetve üdülőhelyre vitt minket. Ott egy vendéglő magas teraszán, egé­szen a víz partján ebédeltünk. Gyönyörű, verőfényes idő volt, csak Olaszor­szágban tapasztalható ragyogó, fehér fény. Ebéd közben olasz énekesek gi­tár hangjai mellett kuplékat énekeltek. Minden tekintetben valóban hangu­latos kirándulás volt. Ebéd után fölmentünk a hegyre, Anacapriba, s aztán a hajóval vissza a városba. Háromheti szabadságunk letelőben volt. Úti pro­grammunknál úgy gondoltuk, hogy inkább a távolabbi helyeken töltünk több időt, mert a közelebbi helyeket máskor is könnyebben fölkereshetjük, így aztán Rómára már csak fél napunk maradt. Egész éjjel utaztunk és reg­gel 7 órakor értünk az örök városba. Kora délután pedig már kellett tovább utaznunk. Rómából tehát csak keveset láthattunk. De láttuk a Forum Ro­manumot, Angyalvárost, Pantheont stb.-t és a Vatikánban Szent Péter templomát. Megálltunk a világ legnagyobb, pompás templomának kapujá­ban. Ott a bejáratnál szinte azt hinné az ember, hogy a templom nem is olyan túl nagy, mint amekkora a híre. Csak mikor megindul az ember a fő­oltár felé, menet közben észleli a templom óriási méreteit. A nagy képtárak megtekintésére nem maradt időnk. Este Anconában szálltunk magyar hajóra, amely Fiúméba, az akkor még magyar tengeri ki­kötőbe vitt minket. Egy év múlva (1905-ben) még nagyobb körutat tettem, éspedig akkor Niko­lics Sándor és Vályi László barátaimmal. Ezúttal is Fiúméban ültünk hajó­ra, a magyar „Adria" társaság egyik hajójára. Tizennégy napig utaztunk ezen a hajón. Szicíliáig meg sem álltunk. Verőfényes tiszta időben hajónk egyenest az Etnának tartott. A tűzhányó hegyóriás teljes pompájában látszott és füstölgött. A part közvetlen közelé­" félelmetes, ijesztő 58