Merk Zsuzsa - Rapcsányi László (szerk.): …Éltem és művész voltam. Telcs Ede visszaemlékezései és útinaplói - Bajai dolgozatok 16. (Baja, 2011)

Telcs Ede útinaplói

tok, karakterek megfigyelése elsőrangú. Különösen finom relieférzék. A kom­pozíció néha meglepően jó. Állatok ábrázolása csodálatos. A „nagyúr” egy nép művészetében sem található fel ily frappáns típusokban. Mily kár, hogy a nagyra hivatott nép és művészete eltűnt. Szép órákat töltöttünk a gyűjteményben. Az Elgin-márványoktól búcsúztam. A régi elefántcsont gyűjtemény a Victoria and Albert Museumban szebb, de itt is kiváló darabok. Miután az eső szakad, nem mehetünk a szabadba, tehát Franklin meghívójával a Burlington Fine Arts Club (17 Savile Row) Arts in the dark ages in Europe (400-1000-ig) kiállítását néztük meg. Franklinnak hálás vagyok, hogy alkalmat adott ezt a kiállítást látni, annál is inkább, mert a magyar múzeumok gyönyörűen szerepelnek. Szellemesen mellé­keltek egy lelethelytérképet is, amelyen az ország megcsonkítása látható. Ez jó pro­paganda. Az „utódállamok” nem szerepelnek, csak Ausztria, az is szilágysomlyói lelettel... Szakadó esőben séta a Regent és Oxford Streeten. Vacsora, korai hazatérés. Az utcáról énekhangok hallatszanak. Sok itt a verklis, énekes, utcai komédiás. Július 22. Reggel Cooknál jegyváltás Brügge-be. Temple megtekintése. A temp­lom román stílusban, csiszolt, rendkívül precíz gránitoszlopokkal. Sok templárius síremlék, vidáman fekvő alakok, kedélyesen keresztbe rakott lábakkal, oroszlán zsámollyal. A nagy étterem is érdekes. Onnan a Towerbe autóbuszon. Hatalmas, jó állapotban lévő középkori vár, sok épületcsoporttal. Gyönyörű fegyvergyűjte­mény. Véres emlékek, kínzószerszámok, hóhérbárdok, egyszóval: középkor. Az udvaron angol katonák gyakorlatoztak. Teljesen porosz drill, nagy lármával. Egy skót dudás nagy, ünnepélyes léptekkel valami primitív melódiát fújva járta körül a kaszárnyát. A Tower Bridge nem akart felnyílni, míg néztük. Nem vártuk meg a látványt, mert éhesek, fáradtak voltunk, és fáztunk. Az eső is szemel. Ebéd egy olcsó kis piszkosban, azután autóbuszon a Victoria and Albert Museumba. Megint megnéztük a gobelineket, azután az elefántcsont-faragványo­­kat, a kínai porcelánokat, limoges-i régi zománcokat. Zárás előtt fáradtan vacsora a Trafalgar Squaren, korán haza. A National Hotel halijában rossz zenét hallgat­tunk. Ismerkedés egy fiatal magyarral, dr. Brázayval. Július 23-án reggel British Múzeum. Asszírok, görögök, etruszkok meglátogatása. Nagy benyomások. Végül az olasz reneszánsz érmek. Pisanello a legkimagaslóbb, különösen Sigismundus Malatesta feje, és öccse érmének hátlapja. Angol, fran­cia és holland érmek, görög pénzek. Utána nagy fáradtság, ebéd. Ebéd után gya­log a National Gallerybe. Ott az egész anyag áttekintése, különösen Velazquez, Rembrandt, Hobbema, Holbein egy szép régi Turner. Egy kissé sok egy napra! Fáradtan teáztunk Lyonsnál; némi felfrissülés. Woolworths-nél bevásárlás, hazatérés. Irénke csomagol, én írok. Holnap indu­lás Brügge-be. Vacsora a Tottenham C.R.-on, hazatérés. 255 T I