Lapok Pápa Történetéből, 2012

2012 / 1. szám - Dr. Szalóky Pál: Emlékeim a második világháborúból

kapott kimenőt, így gyakran mehetett haza, ami megkönnyítette kényszerű katonásko­dását, anyámnak is nagy segítséget jelen­tett. Gyakran utazott vonattal. Felháborod­va mesélte, hogy amíg a német katonák általában tisztjeikkel egy szakaszban utaz­hattak, ellátásuk is hasonló volt, a magyar tisztek még akkor sem engedték be a tiszti szakaszba a közkatonát, ha a vonat zsúfolt­sága miatt az állni kényszerült! Katonaideje egyik élményeként mesélte az esetet, amikor Horthy Miklós kormány­zó a német megszállás előtt, 1944 márciu­sában Hitlerhez utazott, a hegyeshalmi állomáson mozdonycsere miatt várakozó kormányzói különvonat, a Túrán előtt ő állt őrséget. Izgalmasabb, veszélyes ese­ménye volt életének, amikor a németek 1944. március 19-én elindították az ország megszállását, kis létszámú, őrszolgálatot teljesítő egységük harcállást foglalt elle­nük. Már-már fegyverhasználatra került sor, amikor a magasabb parancsnokságtól azt az utasítást kapták, ne álljanak ellent. Szomorú, megrázó eseményként em­legette az angolok által lebombázott Győr városának látványát, amit - mint a mentő katonai egység tagja - röviddel a bombá­zás után látott. Apám Győrben töltötte tényleges katonaidejét, szerette ezt a vá­rost! Fájó volt látni a füstölgő romokat, égő gyárakat, a szétlőtt pályaudvart és a halottakat. 1944. március végén az iskolákban, így Kalocsán is, a teljes tanév elismerésé­vel befejeződött a tanítás. Hazautaztam. A véletlenen múlott, hogy mindjárt a hazau­tazásom utáni napon nem kerültem bele egy légitámadásba, amely azt a vonatot érte, amelyikre előző nap én is felszálltam! A mozdonyt kilőtték a repülők, a moz­donyvezető meghalt. Az elsősorban Budapest ellen irányuló légitámadásokkal hozzánk is közel került a háború. Félelemmel teli csodálkozással néztük a naponta fölöttünk Budapest felé húzó, a napfényben csillogó repülők soka­ságát. Ádáz légi csatáknak lehettünk szem­tanúi, lángolva zuhanó repülőgépeknek, belőlük kiugró ejtőernyősöknek. Éjszakán­ként a negyven kilométerre fekvő Budapest védelmére felállított légelhárító ágyúk tor- kolattüzeit, a kísértetiesen világító Sztálin- gyertyák fényeit láthattuk. Az újságokból értesültünk arról, hogy a Horthy-ligeti re­pülőgépgyár, a pályaudvarok, a Soroksári úti Fantó olajfinomító voltak az első cél­pontok, de a bombák nem kímélték a lakó­házakat, a polgári lakosságot sem! Szinte megszoktuk a rádió „légiveszély Bácska - Baja - Földvár” és a német „kro­kodil grosse” berepülésre figyelmeztető jelzéseit. Szerencsénkre, bomba még a kö­zelünkbe sem hullott! Egyedül a repülőkről ledobott, kiürült fém benzintartályok süvítő hangjához kellett hozzászoknunk, ami azonban csak akkor jelentett veszélyt, ha emberre hullott, de ilyenről nem hallottunk. Ezentúl is egyre több, kézzelfoghatóbb jelét láttuk, éreztük, mi is a háborúnak. Mi, gyerekek, gyakran jártunk „vonatot nézni” a közelünkben lévő vasútállomásra. Érdek­lődéssel szemléltük a déli határ felé igyek­vő, új harci jármüveket (tankok, páncélo­zott jármüvek), fiatal katonákat szállító német tehervonatokat. Gyakran láttunk ellenkező irányba tartó hosszú, személyko­csikból álló német „kórházvonatokat”, tete­jükön, oldalukon hatalmas vöröskereszttel. 859 A szerző apósa, aki részt vett a Délvidék visszacsatolásáért vívott harcokban 1941 tavaszán. Egysége fiatal parancsnokát mellette sebezte halálra egy csetnyik golyó.