Fogorvosi szemle, 2003 (96. évfolyam, 1-6. szám)

2003-10-01 / 5. szám

192 FOGORVOSI SZEMLE ■ 96. évf. 5. sz. 2003. Irodalom 1. Ackermann K: Une nouvelle théorie à la base du complexe occlu­­so-articulaire. SchwMschrZahnheilk t94t', 51: 892-898. 2. Amoedo O: Taking the Occlusion and Registerig the Condyle Path. Dent Cosmos 1917; 46: 52. 3. Balters W: Theorie und Praxis dertotalen und Partiellen Prothese. Meuser, Leipzig, 1935; 92. 4. Coopermann HN : New approaches to estabilishing the plane of occ­lusion and freeway space in complete denture. Dent Dig 1965; 5: 202. 5. Camper P: Dissertation physique sur les différences réelles que présent les traits du visages chez les hommes de differents pays et de differents Ages, ete, Autrecht, 1791. 6. Ifj. Esztári I, FejérdyL, Kaan M, Fejérdy P: Az alsó felső fogatlan állcsontgerincek hajlásszögének vizsgálata a sagittalis síkra vetítve. Fogorv Szle 2000; 93:131. 7. Fabian H: Studien zur Kaufunktion, ein Beitrag zur Frage nach der Ursache der Speeschen Kurve und des Tuberculum articulare. 8. Fábiánt, Kaán M, Szabó I: Klinikai fogpótlástan. Medicina, Buda­pest, 1989; 171,180,296. 9. Fejérdy P, Fábián T, Somogyi E: Az utolsónak maradó fog elhe­lyezkedésének megosztása, szűrővizsgálatok alapján. Fogorv Szle 1998; 91: 203. 10. Fisher L: Die Articulationslehre. In Hauplk, Meeyer W, Schu­­machard K: Die Zahn-Mund- und Kieferheilkunde. Bd. III/2. Urban- Schwarzenber, München, 1955; 1448-1152. 11. Gerber A: Statik, Articulation und Gestatung des Kauflechen­­komplexes. Schweiz Mschr Zahnheilk 1955; 65:148. 12. Gysi A: Das Aufstellen der Zahne für Vollprothesen Schweizeris­cher Zahntechnikei. Vereinigung, Zürich, 1948; 67-75. 13. Gysi A, Köhler L: Zahnersatzkunde. Urban-Schwarzenberg. Berlin, 1929; 183. 14. Haller C: Centripetales System und Prothesenanker nach Haller Lippenstein und Unterzungenflügel als Aktivatoren in der Zahnarzt­liechen Prothetik. Dtsch Zahnarztebl 1954; 8: 435-441. 15. Horn R, Stuck J: Zahnaufstellung in der Totalprothetik. Quintes­senz, Berlin, 1980; 84. 16. Hunter J: Geschichte der Zahne und Beschreibung ihrer Krank­heiten. Weidmann, Leipzig, 1780; 11-12. 17. Jones Pm: The monoplan occlusion for complete dentures. JAmei Dent Ass 1972; 85: 94-99. 18. Kaán M: A spatium interalveolare vizsgálata a protézisek stabili­tása szempontjából. Fogorv Szle 1970; 63: 33-39. 19. Kaán M: A rágósík protetikai jelentőségének vizsgálata. Kandi­dátusi dissz. Budapest, 1975; 10-70. 20. Kaán M, Fejérdy P: A rágósík és az alsó kis- és nagyőrlők viszo­nya. Fogorv Szle 1978; 71: 56-59. 21. Katz A: Architektur des Unterkiefers im Zusammenhang mit der Lage der Wurzeln und der Widerstandsfähigkeit des Zahnbogens beim Erwachsenen. VjschrZahnheilk 1931; 47: 84-96. 22. Kemény I : A foghiányok klinikuma és a lemezes fogpótlás. Buda­pest, Medicina, 1959. 23. Kemény I: Fogpótlástan. Medicina, Budapest, 1971,29-33. 24. Kohlback W: Anatomie der Zahne und des kraniofazialen System. Quintessenz, Berlin, 2003; 177. 25. Köhler L: Beitrag der Plathenprothese. Dtsch Zahnheilk 1925; 66:127-135. 26. Körholz KH: Totalprothetik in Funktion. Quintessenz, Berlin, 1999; 25. 27. KurtL E: The posterior occlusal plane in full denture construction. J Am Dent Ass 1940; 85-93. 28. Ludwig P, Niedermeyer W: Prothetik. Time, Stuttgart, 2002; 134,137. 29. Malson TS: Equilibrating edentulous mandibles. J Prost Dent 1964; 14: 879-891. 30. Molnár L, Máthé O: Artikuláció a természetes fogazatban, külö­nös tekintettel a lerágott fogazatra. Fogorv Szle 1940; 33: 37-47. 31. Molnár L: Gnathodynamik und Kauflachen. Dtsch Stomat H 1959; 9: 371-380. 32. Mulcahy DF: Functional modification of acrylic resin monoplane occlusions. J Prosthet Denf1987; 57: 465. 33 Müller M: Grundlagen und Aufbau des Artikulationsprobiems im natürlichen und künstlichen Gebisse. Klinkhardt, Leipzig, 1925; 154: 58-64. 34. Nagle Rj, Sears V: Denture prosthetics. St. Luis, Mosby, 1962; 35. Salamon H: Az artikulációs probléma dióhéjban. Fogorvosok Lapja 1940; 2: 41-49. 36. Spee F: Die Verschiebungsbahn des Unterkiefers um Schädel. Archiv f Anat u Entwickl, 1890; 16:285-291. Fejérdy P, Esztári I jun and Kaán M: Prosthetic evaluation of the sagittal curve of the edentulous mandibular ridge The literature lacks reports on measurement-based investigations of the sagittal curve of the mandibular ridge. The pros­thetic significance of that curve is a debated issue even today. Our investigations have been carried out on functional samples of randomly selected edentulous patients (55 females and 17 males) treated at the Department of Prosthodontics of the Semmelweis University, Budapest. We made photo­graphs using a Polaroid MACRO 5 SLR camera on a squared factory-made film, under standard circumstances, from both right and left directions. The photographs were then scanned with 600 dpi resolution and saved as non-compressed tif files (Tag Image File Format). The evaluation of the digitalized photographs has been carried out using a specifical­ly developed computer program. On the four-times enlarged pictures, we made three measurements at each point; the arithmetical means of those sets of three figures served as a basis for statistical analysis. The data were analysed by gender and by side, using the SPSS program package (t-test). Our measurements showed that the sagittal curve is characteristic of the edentulous mandibular ridge as well. However, it does not exhibit significant differences by gender, individual, or side. The average value of the lowest point of the sag­ittal curve was 5.78 mm, s ± 1.96 mm, minimum = 1.83 mm, maximum = 11.12 mm. It was concluded from our measurements and comparative anatomical data - clinical observations, as well as measure­ment-based investigations - that the Spee-curve of the healthy dentition and the sagittal curve of the edentulous man­dibular ridge are formed by the same forces. If, in everyday practice, sagittal curves of the occlusion surfaces of com­plete lower dentures are set parallel with the mandibular edge, this is the most preferable solution with respect to both the stability of complete lower dentures and the optimal functioning of constrictor muscles. Key words: alveolar ridges, upper edentoulous alveolar ridge, edentoulous alveolar ridge, sagittal curve, constrictor muscles

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