Kereskedelmi iskola, Debrecen, 1893

— 59 ­érkeztünk Fülekre, itt gyorsvonatra szálltunk át s útnak indul­tunk Körmöczbánya felé. Útunk mindinkább meredekebb lett, különösen lekötötte figyelmünket a hatalmas, de kopár íüleki liegy és annak tetején égnek meredő híres füleki vár, mely ma már rom, de romjaiban is fogalmat nyújt hajdani nagyságáról. Érdekes még a zólyomi vár is, mely teljesen jókarban van dacára annak, hogy aRákóczyak óta lakatlan. Az idő hovatovább hűvö­sebb és az emelkedés nagyobb lett, lassanként besötétedett, úgy hogy a vidék szépségében többé nem gyönyörködhettünk; késő este 10 óra tájban érkeztünk meg Körmöcbányára, hol Chabada József polgármester, Reitzner János pénzverdei igazgató, Banch­mann Gyula városi tanácsos és Takács Gyula felsőbb leányiskolái tanár urak vártak reánk, az ő kalauzolások mellett a meredek hegyi úton keresztül szerencsésen leérkeztünk a völgyben fekvő és történelmi szempontból is annyira érdekes városba. Május hó 1-én kedden már 5 órakor talpon voltunk, korai felkelésünket a zene okozta, ugyanis május elseje lévén, a bá­nyász zenekar az utcákat bejárta, és a város előkelőbb férfiai­nak lakása előtt játszott. Kora reggeli órákban megnéztük a város főterét, nevezetesebb épületeit, megtekintettük a most éppen restaurátio alatt levő hatalmas Szentháromság szobrot, a régi főtemplom helyét, a régi templomot ugyanis kénytelen volt a városi hatóság lebontani, azért, mert a templom az alatta el • terülő bányaaknák miatt sülyedni kezdett, s egyrészt ezen körül­mény, másrészt az aranybányák biztonsága miatt a régi és mű­vészi értékű nagy templomot sehogy sem lehetett megmenteni. A főtér képezte a régi vár belsejét, a íőkijárását képező várkapu most is megvan, láthatók rajta az ezüstsarkok és a felvonó do­bogó csigái E főteret négy oldalról emeletes házak környezik, melyek felvidéki jellegükhöz híven magasak és keskeny homlok­zattal bírnak; legnagyobb részük föld alatti rejtek útakkal volt összekötve, melyek részben most is megvannak s keletkezésük a régi háborús időkre vezethető vissza. Történelmi szempontból Körmöcbánya egyik legérdekesebb épülete a híres Máriaház, melynek most is jókarban levő és művészi kivitelű terem­menyezetét délben alkalmunk nyílt megtekinteni. Reggeli után 8 óra tájban az aranybányába mentünk; ott