Calvin Synod Herald, 1992 (92. évfolyam, 1-6. szám)

1992-01-01 / 1. szám

CALVIN SYNOD HERALD- 13 — REFORMÁTUSOK LAPJA Mátyás Attila első éves teológiai hallgató a kolozsvári akadémián Néhány nappal ezelőtt érkeztünk vissza Kárpátaljáról. A múlt év nyarán ismerkedtünk meg azzal a fiatal kárpátaljai csoporttal, amely­nek vezetője — Pallay Dezső — meghívá­sára érkeztünk április 3-án Beregszászra. Látogatásunk előtt én már olvastam az ottani magyar gyülekezet kritikus helyze­téről és a lelkészhiányról. Ezért úgy dön­töttünk, hogy szolgálni fogunk az ottani gyülekezetekben. Hogy utazásunkat segítse, intézetünk vezetősége lehetővé tette, hogy a Teológia mikrobuszával utazhassunk. Ápr. 4-én találkoztunk a kárpátaljai re­formátus gyülekezet püspökével — For­gón Pállal. Előzetes megbeszélés után va­sárnap került sor a szolgálatokra. Mi nyolcán e vasárnapon összesen 33 gyüle­kezetben végeztünk szolgálatot. Kellemesen csalódtam az ottani gyüle­kezeteket illetően. Mindannak ellenére, hogy a kommunista ideológia nyomása alatt be volt tiltva a lelkészképzés, mégis akadtak ifjak, akik az idősebb lelkészek mellett tanulva, három év után lelkesedve vették át a stafétát. A mostani lelkészek átlagéletkora meghaladja az 55 évet. De mégsem adják fel a harcot, hanem minde­­nikük vasárnaponként 3-6 gyülekezetben szolgál. A jelenleg 86 református gyüleke­zetben 21 lelkész működik. Magyarország jóvoltából jelenleg 3 ifjú kárpátaljai tanul­hat a budapesti, egy pedig a debreceni Re­formátus Teológián. A falvák eléggé távol vannak egymás­tól, ezért annak a lelkésznek, akinek nincs kocsija, az adott gyülekezetek bérelnek. A sztálini rendszerben a lelkészeket ki­rakták a parókiákról és a templomokat államosították. A gyülekezetek így csak bérlői voltak saját templomaiknak. Az olyan templomokat pedig, amelyeknek nem volt állandó lelkésze raktárakká ala­kították. Ez a vallási elnyomás 4-5 éve már meg­szűnt. Meglepő az, hogy a gyülekezetek hely­zete általában jó. A hívek többsége temp­lomba járó. Ma már nagyon ritkán fordul elő, hogy a csecsemőt nem keresztelhetik meg. A templomok nagyon jó állapotban vannak. Régisége miatt néhány már mű­emléknek számít. Az emberek féltő szere­tettel őrzik e templomokat, mert napról napra mind bizonyosabbá válik, hogy a hitük marad az utolsó, de legnagyobb kin­csük, amit soha senki sem fog elvenni tőlük. Kulturális szempontból jobban állnak: a magyarság a KMKSZ-be tömörül, ami megfelel a mi RMDSZ-Unknek. (Folytatásunk záró része) Akkor megjelenik az Isten, és ezt mond­ja Mózesnek: „Bizony keménynyakú nép ez!” Őzjáráskor megdagad az őzbak nya­ka, mert felhevül az elméje. „Téged, Mó­zes, naggyá teszlek — szól az Úr —, de ez a nép szemét. Hadd törüljem ki őket!” Mózes a népet az Isten népének hívja, az Isten azonban Mózes népének. Mózes azt állítja, hogy az Isten hozta ki őket Egyiptomból; az Isten azt állítja, hogy Mózes hozta ki őket. Mintha mondaná: „Semmi közöm hozzájuk!” Mózes porrá zúzza az aranyborjút, és megitatja azt a néppel. „Ha aranyat akartok imádni, itt van, igyátok meg.” Majd kardot ránt, és azt mondja: „Jöjjön hozzám, aki az Úr mellett van. Ragadjatok kardot, és lássa­tok munkához!” Közben könyörög szün­telen: „Múljék el a Te haragod tüze, és hagyd abba azt a néped ellen való vesze­delmet!” Még az Istennek is meg kell for­dulnia. Az Isten enged. Int Mózesnek: „Menj, vezesd a népet, ahová parancsol­tam. Az én népem lesztek!” Akkor belép Mózes a sátorba és meg­nyugszik. Ha nem is látja az Isten orcáját, érzi jelenlétét, jóságát, bocsánatát. Áldott dolog az Istennel való találkozás a sátor­ban. Ez az igazi istentisztelet. Drága Testvéreim, eljöttünk mi is, ma­gyar református hívők, a világ minden tá­járól, ebbe a Kisstadionnak nevezett sátor­ba, mert az Úrral van jelenésünk. Az Ő sá­torába igyekszünk, mert annyi minden foj­togat. Sok a gyermekünk, kevés a kenyér, nem tudjuk gondjukat viselni, ez fojtogat. Nincsen gyermekünk, mert sok magyar gyermeket elvetéltünk, ez fojtogat. Minden De mindezekről a fenti sorok alapján nem lehet átfogó képet kialakítani. Ehhez az kell, hogy erőt és időt nem sajnálva meglátogassuk testvéreinket. * * * P.S. — Micsoda mélységes ihletés egyik el­nyomott részről másik elnyomott részre ne­künk szabad világ magyar reformátusainak!? Ezek az ifjak észre se vették mekkora törté­nelmi napon érkeztek Kárpátaljára missziói útra. 1991. április 3-a Teleki Pál tiltakozó ön­­gyilkosságának 50. évfordulójának napja volt. A szerkesztő. elmúlik, csak a fojtogatás marad bennünk. Amikor fiatalok voltunk, ezer választás állt előttünk, ma csupán kettő, és ez foj­togat. Szorongat az öröm, hogy elérkezett a politikai szabadság, de fojtogat a bizonyta­lanság és a félelem, a felelősség és az önál­lóság, ami ezzel jár. Szorongat az öröm, hogy az országhatár fellazult, de fojtogat a határokon túl élő testvéreink nyomorú­sága, kiknek a szó szoros értelmében a tor­kukra fojtják a szót, és iskoláikat, egyete­müket visszaadni nem hajlandók. Szoron­gat az, hogy minden évben 17 ezerrel keve­sebben vagyunk, de fojtogat az is, hogy egymással mégis olyan keveset törődünk. Ahogy a költő mondotta: „Embereit úgy prédába, mint nációk legelsője, s nem volt soha olyan drága, mit véreként nem hulla­tott.” Igyekszünk azért a sátorba, a Vele való találkozásra, hogy megszüntesse a fojtoga­­tásunkat. Az a fehér hajú amerikai költő, aki a mi határunkban lakott, felesége és lánya tragikus halála után írta: „Imádkoz­ni megyek, / Fájdalmaim hosszú folyosó­ján, / Eloltva kezemben a gyertyám, / Imádkozni megyek...” Jöttünk a találkozóra mindazokkal, akiket ugyancsak fojtogat az élet. Jövünk, hogy megadjuk az Istennek a tiszteletet, ami neki jár. Jövünk, hogy átadjuk neki azt, ami fojtogat. Eleget jártunk körbe­­körbe bocsánat nélkül. Itt az ideje, hogy elmenjünk hozzá, mert elfogad úgy, ahogy vagyunk, és elvezet minket is az ígéret földjére. Az Isten kegyelmi ajándéka az örök élet Krisztus Jézusban, a mi Urunkban. Róma 6, 23 i.V.r l.Yv i.Yj. Vi\r -lY-t t.Y x Vi'-r i.» i-V-r Vi> A» Vi\r \Yj „Az Úr sátorába igyekszünk, mert annyi minden fojtogat” A szabadság igézetében Dr. Havadtőy Sándor amerikai lelkész igehirdetése a budapesti Kisstadionban