Zakar Péter: „Egyedül Kossuth szava parancsolt…” Katolikus papok feljegyzései az 1848/49-es szabadságharc eseményeiről - Dél-Alföldi évszázadok 16. (Szeged, 2001)

LUBIK IMRE: EGY HONVÉD PAP RABSÁGA IDEJÉN ÍRT FÖLJEGYZÉSEI A SZABADSÁGHARCBÓL. A 3 8-IK HONVÉD VADÁSZZÁSZLÓ ALJ VISZONTAGSÁGAI 1849-BEN

kofák közt; de mink másnap tovább utazván, estefelé szép rónaságon, nagy táborra leltünk; ez volt a szabadfalvi tábor, megháltunk ott helyben de az eső vert egész éjsza­ka, s így aki dohányos ember volt, egy-egy pipát dugott a fejibe és füstölt. Hajnalfelé kiderült az idő, s már kellemes nap sütött délután, amint Remete hely­séget értük. Felséges rengeteghez hasonló kertben ütöttünk tanyát, s még a falevelek­ről függő cseppekre is emlékszem, hol is báró Ambrózy kastélya díszelgett, csakhogy ő Temesvárra szökött, s pusztán álltak palotái. E helyen fürödni mentünk, hanem a se­bes, csavargó Marosban két legény esett áldozatul, Bagó és Csuka, az utóbbi látogató­ba ment a harcsákhoz, de az első mit keresett a víz alatt, nem tudom. Bizony magam is csak alig-alig vágtam ki a parthoz gyönyörű barna üstökömet, hanem hordtam is a Marostól a sátorfát. Most már a fürdési mulatság eltiltatott, s éppen jókor, mert a szép tanyát nemsokára odahagytuk, menvén a jó távolságba eső Szentmihály falujához, né­mely legény dalolva, némelyik szunyókálva; aki leült, az rögtön elaludt, hanem az ilyen fejére rögtön barackot kapott, s így fölvillanyozva, jobb kedvvel haladt. Innen megint nagy messzeségben feküdt egy német falucska, névre Kisbecskerek; bizony megviselt a masírozás, míg elértük, mint a munka az „Egy század" íróját, hanem itt már ránk mosolygott Phőbusz uram bátyám. Eloszoltunk szállásokra mindnyájan. Hej! Ilyen jó dolgunk még a purgatóriumban sem lesz. Reggelre szalonna, pálinka, jó ebéd, uzsonna, vacsora; már négy órakor reggel egy meszely bor a cirkáló őröknek. Ju, ju, juj! Eleven mennnyország. Hej! Csalódás az élet! Mily örömmel bíztak bennnünk az itteni szegény jó német lakosok, mint esküdtek hűséget a kormánynak, mily szépen tüzeltünk mink itt a temp­lom parádén, noha azért a vaktöltés mellett némely golyó majd lefricskázta a harango­zót. Remekül szónokolt egy német ajkú pap az oltár előtt, melyből ezt értettem: még egy erősség emelkedik csupán a vidéken, Temesvár, de porba omlik seregünk vitézsé­ge előtt. Ah kedves papocskám, de szerettelek volna megcsókolni! Hanem valamint minden szenvedésnek a világon végeszakad, csak az örökkévaló határozhatatlan — mondja igen szépen Jeromos atya —, úgy kisbecskereki áldott életünknek is mintegy tíz nap múlva vége szakadt; már ide jól hallottuk Temesvár dörgő ágyúit hívogatni, és addig invitált bennünket, hogy végre is meglátogattuk. Feledtem mondani, hogy itt Varga főhadnagy kezéhez kapta eddig vitt naplómat, mert néhány közlegény a borjú­ból előkutatván azt, neki adták át, dicsekedvén, hogy minő írástudó ember van közöt­tük, s azóta nagy kedvence lettem, más századhoz akart tenni káplárnak, de én féltem, hogy megint kipuffanok, s azt mondtam neki, hogy már szenvedések nélkül élni se tudnék. Ezután gyakran megszaporítá lénungomat és én megköszöntem. így végre bú­csút vettünk mindnyájan Kisbecskerektől, tudva, hogy Temesváron az egész zászlóalj­jal találkozni fogunk. Nekimentünk ennek a gordiusi csomónak, gondolván, hogy majd csak talán akad egy Nagy Sándor köztünk, aki azt fel is fogja oldani, ha nem más, ergo Balog József, német dobosunk.