Békés, 1909. (41. évfolyam, 1-52. szám)

1909-05-30 / 22. szám

1909. május 30. BÉKÉS 5 csodálható, hogy ezen indulatuk még külsejükön is kifejezést nyert. No de akkor, midőn egy-egy pajkos pesti diák félhangós megjegyzéseit: ezek vidékiek, ezek falusiak (talán még azt is mondták, hogy mucsaiak) meghallották, különösen nagyobb diákja­ink igyekeztek méltóságteljes külsővel eltakarni szertenéző kiváncsiságukat, nehogy ezután is kilegye­nek téve az előbbihez hasonló, sértő, megjegyzések­nek. A budai Dunaparton levő Fiume szálloda volt a főhadiszállás, ahol az elkészített vacsorát elköltve pihenésre tértünk. Másnap, vasárnap szent mise hallgatás után első utunk a várba vezetett. Természetesen siklón mentünk föl a Szent György-térre, azon helyre, ahol egykor Kontot és a harmincz nemest, később Hu­nyadi Lászlót lefejezte a zsarnokság, a legutóbbi időkig pedig Hentzi tábornok emléke állott. Sorra vettük a vár nevezetességeit: miniszterelnöki, lion- védélmi miniszteri palota, honvédszobor, Mátyás templom, szent István királyunk szobra, Halászbástya, Hunyadi János és a sárkányölő Szent György szob­raival, a pénzügy- és belügyminisztérium palotái, helyőrségi templom a Budavár felszabadulásának 200 éves évfordulóján elhelyezett emléktáblával, végig sétáltunk a Bástyasétányon, hogy mint a Halász- bástyáról a pesti oldal nagyszerű látványát csodál­juk, innen a budai oldal, a budai hegyek remek perspektívájában gyönyörködtünk, elhaladtunk József főherczeg impozáns palotája előtt, mig v^re a királyi várpalotához jutottunk, amely ezen délelőtt látványos­ságainak fénypontját képezte. A királyi palota fő­bejáratának baloldalán áll Mátyás király szoborkutja, mellékalakjai Szép Ilonka, az ősz Peterdy, Bonfini. A plasztikus szoborcsoportokban sokáig gyönyörköd­tünk. Utána a Szent István kápolnába vettük utun­kat, ahol megtekintettük első szent királyunk jobb kezét góthikus arany szekrényben. Az előre kikért engedély alapján bejártuk a várpalota tündériesen gazdag, káprázatosán félyes termeinek egész sorozatát. A trónterem, a bálterem, a nagy étterem, a Habs- burg-terem, a különböző elfogadó, váró, vendég­lakosztályok, a falak mesés aranyozott márvány oszlopai, a csillárok, a régi bútorok, a drága gobe­linek, fali képek, mind-mind az a szinte hihetetlen fény és pompa, amely egymásután változatosan vonult fel ifjaink szeme e'őtt, az elálmélkodásuk, a csodá­latnak kifejezését csalták arczaikra, amelyen csak olyankor jelentkezett egy-egy elfojtott kaczagás mosolya, midőn a magyar nyelvvel meglehetősen hadilábon álló kalauzoló szobafelügyelő olyanformá­kat mondott: ezek az összekötő termák, stb. Meg­tekintettük az Erzsébet királyné ereklyemuzeumot is, majd végig sétálgatva a palota felső várerkélyén a siklón lefelé mentünk. Nem kis büszkesége volt két diákunknak, akiket az a szerencse ért, hogy Magyarország miniszterelnökével és közoktatásügyi miniszterével ültek egy szakaszon. Nem is lehetett a többinek egy ideig gyalog beszélni velők. Ebéd után csavargőzösön a pesti oldalra mentünk át. Miután a Vörösmarty szobrot megtekintettük, a földalatti vil- * lamoson kikocsiztunk a városligetbe. Első utunk a Műcsarnok volt, amelyben ezidőszerint a tavaszi tár­lat képei láthatók, de valamennyi eltörpül a tárlatnak egyetlen képe: Benczúr nagyszerű alkotása előtt Ifjaink nem győzték eléggé nézni, csodálni és való­ban nem is elég egy ilyen remekművet egyszer- kétszer megtekinteni. Innen a Bekotov-czirkuszba siettünk. Talán nem is kell mondanom, hogy a czirkusznak elejétől végig kiváló műsorszámai, külö­nösen a japán akrobaták, az idomított állatok foly­tonosan lekötötték ifjaink figyelmét és hogy a gyulai C8epürágó czirkuszokkal tett összehasonlítások nem az utóbbi javára dőltek el, az természetes. Czirkusz után belevegyültünk a városligeti népmulatságok körül tolongó embertömegbe, majd megcsodáltuk a Stefánia-ut kocsikorzó kaleidoszkopszerüen változatos képét, József kir. herczeg magyaros ötös fogatát, végre villamoson hazamentünk. Részletesen közöltem az első nap programmját, minthogy azonban ilyen terjedelem mellett czikkem tulhosszura nyúlna, kény­telen vagyok a kirándulás többi napjairól rövidebben beszámolni, intézetünk évvégi Értesítőjének hagyván fel a kirándulás részletes leírását. Hétfőn délelőtt a központi vásárcsarnok, a tiszta román stilü Bakács-téri templom, aKálvin-téri szökő­kút, a Nemzeti Muzeum állattára, a Muzeum-kertben levő szobrok kerültek sorra, ebéd után pedig villa­moson Budafokra mentünk. Itt a Dietzel-féle nagy méretű borpinezét néztük meg legelőször, ahol a benne levő hordóóriások, de leginkább egy 1050 és egy 1250 hektoliteres, belül üveglemezekkel kirakott nagy czement-hordó, igen érdemesek voltak a meg­tekintésre. Utána a Haggenmacher-féle sörgyár volt legközelebbi utunk. Szakszerű kalauzolás mellett, végig néztük a sörgyártásnak minden fázisát a csi- ráztatástól kezdve, egészen a teli üvegek elszállí­tásáig és ifjainknak ezen tanulságos gyártási pro­cessus talán annál is inkább élénk emlékezetében fog maradni, mert a gyártás megtekintése után a vendégszerető gyárigazgatóság Ízletes uzsonnával, (fejenkint 2 pár virstli és 1 pohár sör) traktálta meg a kiránduló sereget. Hálásak is voltak érte, annyira, hogy uzsonna után a kirándulókból alakult külön énekkar azonnal előállott és sorra elénekelte legjobb programmszámait. Derűs epizódok híján sem volt a délután. Egyik főénekes például az eléneke­lendő darab fölötti tanakodás közben rákezdi a »Kapunk előtt a kútnál« kezdetű kedves énekszá­mot, mondván : Kapunk . . . , mire rögtön reá vág egy másik : Már nem kapunk többet, ő ugyanis a sörre értette. A napot a Magyar színházban fejeztük be, ahol Rostandnak remek müvét, a »Sasfiók«-ot néztük meg. A következő napon egyelőre búcsút vettünk Budapesttől, amennyiben a reggel induló hajóval útra keltünk Yisegrád felé, hova délben érkeztünk meg. Ebéd után előbb a némileg restaurált Salamon tornyát néztük meg kivülről-belülről. majd fölke­restük a Mátyás-forrást, Rogy üdítő friss vizéből szomjunkat oltsuk, végre felmentünk a hegytetőn álló romokhoz. Az Anjouk és Hunyadyak fénye, di­csősége tekintett itt le reánk az évszázados falakról. Nehány fényképfelvétel a romok j,között, másfélórás pihenés a romok előtti gyepszőnyegen és ismét útra kerekedtünk. Egy darabig vasúton mentünk, majd egy kedves háromnegyed órai hajón tett utazás után, megérkeztünk Esztergomba. A primási város neve­zetességeit szerdán délelőtt vettük sorba. Ezek : a gyönyörű reneszáncz bazilika szobraival, kápolnáival, oltárfestményeivel, a bazilika kriptája, szent István királyunk szülőhelye, végre a primási kincstár. Nem sorolhatom el ennek egytől-egyig" történelmi és bel­becscsel biró tárgyait és ereklyéit, csak két dolgot említek fel az itt látott nevezetességek közül, az egyik Mátyás királynak aranyból készült, drága­kövekkel kirakott, milliókat érő kálváriája, a másik a királyi koronázások alkalmával használt fényes papi öltözet. Kiváló kalauzunk, Bogisich Mihály, ez. püspök ur, a nevezetességek magyarázata köz­ben, időnkiut nem kis ijedséget okozott diákjaink­nak, mert rövidesen kikérdezgette őket a vallástan, történelem, földrajz, sőt még a számtanból is. Esztergomból utunk Székesfehérvárra vitt. Mint­hogy útközben két és fél órát, — vonatcsatlakozás miatt, Komáromban kellett töltenünk, ezen időt arra használtuk föl, hogy Komárom nevezetességeit: Jókai szülőházát, az uj gimnázium tornatermét és díszter­mét, a Klapka szobrot és a hires, bevehetetlen várat megtekintsük. — Ez utóbbi helyen egy főhadnagy kalauzolt bennünket, mély ismeretre valló, törté­nelmi és helyszíni vonatkozásokkal kisérve magya­rázatait. Az nap estére Székesfehérvárott voltunk, honnan csütörtök reggel, — miután Vörösmarty szob­rát, úgyszintén a ciszterci rendű főgimnázium falá­ban elhelyezett emléktáblákat (Ányos Pál, Virág Benedek) megtekintettük, — gyorsvonattal utaztunk a Balaton felé Siófoknál korai ebédelés után, a »Hekla« nevű hajóra ültünk. A társaságban az ag­godalomnak bizonyos nyomát lehetett az arezokon kivenni, midőn hajónk nyílt tóra kiérvén, kissé him- bálódzni kezdett. De a magyar tenger megkímélt bennünket a tengeri betegségtől, rövid szédülésen kívül, más baj nem volt és csak társulatunk leg­ifjabb tagja látta tanácsosnak átaludni az utat, ami — tekintettel a körülményekre, — a leghelyesebb volt tőle. — Keresztül-kasul bebarangoltuk ezután Balatonfüredet, sőt csónakázgattunk is a part men­tén. Füredről ismét Siófokra, itteni séta és vacsora után pedig Budapestre utaztunk. A hátralevő két és fél nap, sorra kerültek a főváros nevezetességei. Pusztán csak rövid elsorolá­sukra szorítkozom. Pénteken : Tudomány-egyetem, az egyetemi templommal, egyetemi könyvtár, Barátok temploma, a báró Wesselényi-féle emléktáblával, Kossuth Lajos utcza, Pilvax kávéház, főposta, köz­ponti városház, Erzsébet-tér a Semmelweiss és Veres Pálné szobrokkal és a horologiummal), szent István bazilika (egészen a kupola külső erkélyéig fölmentek jólábu ifjaink), Szabadságtér, az uj országbáz, (meg­tekintettük újra a pazar fényű kupolacsarnokot, — mint az alsó- és felsőház üléstermét), a kúria lépcső­csarnoka, gróf Andrássy Gyula lovasszobra, a Tudo­mányos Akadémia, a falán elhelyezett domborművel, gróf Széchenyi, Baross Gábor, Deák Ferencz szobra, a Svábhegy (utazás a fogaskerekű vasúton), a Norma­fa, a Zagliget, végre este a nagyobbak az Operába mentek, ahol a Walkürök előadását nézték végig, a kisebbek pedig egy mozgófénykép szin mz előadásán szórakoztak. Szombaton : Petőfi-szobor, Váezi-utcza, Andrássy-ut, a Kőröndön levő szobrok, a millenniumi emlékmű. A városligetben ez alkalommal előbb a mezőgazdasági muzeum szerfölött érdekes, tanulsá­gos tárait tekintettük meg, majd engedélyivel a szépművészeti múzeumnak összes tárait: a grafiku­sok, a régi és modern festők tárait. — Itt láttuk Munkácsy világhirü festményét, a Honfoglalást és a leghíresebb festőművészek eredeti alkotásait : Rafael, Rubens, Goya. Van Dyck, Murilló stb. cso­daszép remekeit — Délután a lóversenyen néztünk egynéhány számot végig, majd egy kis lift-elés és pihenés czéljából, egy »mozi« előadásának megte­kintése után hazatértünk. Vasárnap délelőttre a Margitsziget látnivalói kerültek sorra, utána igen jól esett egy kis fürdés a Császárfürdő uszodájában. Ebéd után pedig búcsút vettünk hazánk szép fővárosától és beültünk a Máv. igazgatóságának előzékenységéből, a gyorsvonathoz csatolt külön III. o. kocsinkba, hogy hazautazva Gyulára, egy jól fölhasznált, tanulságos hét után, isin^t hozzálássanak diákjaink rendes napi kötele­zettségeik teljesítéséhez, ismét fölvegyék az egy hétig pihenésben heverő tankönyvet, közbe-közbe elmesélgetve a kirándulási élményeket, talán nagyo­kat is tóditva álmélkodó kis testvérkéjük előtt. ________ Mérey Gyula. A madarak és fák napja. A vallás- és közoktatásügyi miniszter még­1906-ban az »Országos Állatvédő-Egyesület« kérel­mére, a Madarak és fák napjának megtartását az ország valamennyi népiskoláiban elrendelte. E ren­delet értelmében minden év május, vagy junius hóban, egy egész napot kellene az iskolának arra a czélra fordítani, hogy a hasznos madarak természe­tével, védelmével, szaporításának szükséges voltával, a védelmezésükre és szaporításukra szolgáló módok­kal és eszközökkel a tanuló ifjúságot megismertesse s lehetőleg gyakorlati oktatásban részesítse. Továbbá ugyané napon a fáknak és cserjéknek a hasznos madarak fészkelésére és szaporodására való befo­lyását megvilágositván, a fák és a befásitás nagy jelentőségét megmagyarázza. Hogy milyen nemes intencziók vezérelték gróf Apponyi Albert, vallás- és közoktatásügyi minisztert, a »Madarak és fák napjá«-nak megünneplése iránt kibocsátott rendeletének kiadásánál, azt minden em­bernek éreznie kell; ezenfelül minden pedagógusnak el kell ösmernie azt, hogy a tanuló nemzedék er­kölcsi és értelmi nevelésében valóban hézagot pótol. Kicsinynek látszó és mégis szinte kiszámit- hatlan eredményeket hozhat létre a Madarak és fák napjának megünneplése a népiskolában az »egész emberré« való nevelés szolgálatában. — Hiszen az ember a természet kebeléből jön ki, abban él, abban szerzi tudományát a tapasztalás és okoskodás által, abba tér ismét vissza, ha földi léteiét bevé­gezte. Mennyire fontos dolog tehát az, hogy a gyer­mekeket a természeti dolgokra figyelmeztessük, azo­kat velők megismertessük és megkedveltessük, annak oktatására, útmutatására lelkesítsük. A természeti dolgok felismerése és vizsgálása megvilágositja az értelmet, gondolkozásra serkent, következtetésekre tanit, gazdagítja az emlékező tehetséget, nemesen érzővé teszi a szivet és egy nyugalmas, boldog vi­lágba vezéreli a lelket. A tanulók édes örömmel készülnek és mennek a szabadba; valami megmagyarázhatatlan érzés támad bennök csak hallatára is egy tervbe vett kivonulás­nak s bizonyosan ez az érzés adja nekik a nagy fogékonyságot a tanulásra, Csodálni és szeretni ta­nulják meg a nagy természetet és megtanulják azt, hogy ők is a természet lelkes gyermekei. — Isten­félelem, emberszeretet, könyörületesség, munkasze­retet itt plántálhatok szilárdan lényökbe ; itt érzik csak igazán, hogy: »szép vagy óh hon!« s tanul­hatják meg, hogy : »nagygyá csak fiaid szent aka­ratja tehet!« De hogy a Madarak és fák napjának megün­neplése kívánatos nevelő és oktató hatású legyen, erre nézve szükséges, hogy necsak az iskolák vezetői készüljenek jól elő, hanem mások is nyújtsanak se­gítő kezet a siker eléréséhez. így például a városi hatóságnak is kell segítséggel lenni az által, hogy az iskolaigazgatóknak rendelkezésére bocsát egy olyan területet, melynek befásitása anélkül is szükséget képez. Ugyanis közel a város határában sehol sem tudunk olyan befásitott tért, mely az elemi iskolai tanulók részére majális tartására, vagy a Madarak és fák napjának megünneplésére alkalmas volna. E czélra — jobb hely hiányában, — megfelelne a fa­iskola előtt elterülő liba- és sertéslegelő, mely a lóvásártérhez tartozik ugyan, azonban ott lovakat nem szoktak árulni. Milyen szép dolog lenne aztán, ha — amint a miniszteri rendeletből is folyik, — a tanulók maguk fásitanának be maguknak kivonu­lásra alkalmas teret. Hogy az iskolás gyermekek a fák napján fát ültessenek, ehhez is a város tanácsának jóindulatát kell megnyernünk, hogy a faiskolából minden évben elegendő számú, kiültetésre alkalmas csemete álljon rendelkezésünkre. Különösen kell, hogy eperfákat ültessenek a gyermekek közutak mellé a selyem­tenyésztés érdekében, továbbá hogy a kosárfonás,- mint háziipar meghonosítására, — kosárfüzvesz- szőt szaporítsanak. Elszomorodik az ember szive mikor látja, hogy* a közjó előmozdítására, a szegényügy felkarolására tekintélyes költségnek ráfordításával évenkint nagy­mennyiségben kiültetett és okszerűen kezelt szeder­fák, — melyek már a legszebb fejlődésnek indultak, — miként pusztulnak el gonosz kezek által. S vaj-