Békés Megyei Népújság, 1978. október (33. évfolyam, 232-257. szám)

1978-10-22 / 250. szám

1978. október 22., vasárnap Barátaink életéből Végig a Fekete-tengeren Budapesten zord ősz van és szeptember 30-a, amikor felsüvöltenek a TU—154- es különrepülőgép hajtó­művei, hogy az IBUSZ turistáit Odesszába repít­sék. Már a hajnal a repülő­téren ér bennünket, de né­hány óra múlva az Alföld, a Kárpátok és a felhők fe­lett napsütésben és mélykék égbolt alatt úszik a hatal­mas gépmadár. Az utasok — Körös-vidékiek — egymás­sal, s a különös helyzettel ismerkednek, és ahogy az már lenni szokott, a gyorsan röppenő másfél óra végén egyszercsak milliónyi fény­lő gyönggyel fodrozódik alattunk a Fekete-tenger, küldi első, hívó üzeneteit Odessza, a legnagyobb fe­Emlékmű a „kis föld” szélén tengerparti hősi emlékmű előtt, ahová a szombati es­küvők menyasszonyai, vő­legényei érkeznek feldíszí­tett autókon, kezükben vi­rágcsokorral, hogy odate­gyék azokat a márványobe- liszk talpazatára, hogy megálljának egy komoly pillanatra, aztán nevetve, öröm-szemmel fényképez- tessék magukat a fotográfu­sokkal, akik alkalmi műter­müket ide hozták. Lépegetünk később a hí­res Patyomkin-lépcsőn, mely a kikötőhöz vezet, és 1905- ben fegyverek dörögtek itt: Eizenstein filmjében bárki láthatta a véres nap meg- idézését, a lázadó Patyom- kin páncélos ; matrózainak Behajózunk. Nem mon­dom, hogy senki nem gondol kissé szorongva a biztonsá­gos szárazföldre, ez a hajó azonban, ez az óriás, úszó szálloda, étterem, szalon, bár, night-klub, és amit csak akarunk: álmaink hajója. Az induláskor árbocra kú­szó zászlót tekintetünkkel, mint régi ismerőst követjük; a gumiabroncsokkal körül­rakott kikötői kalauzhajócs- kát pedig már szakállas ten­gerjárók bölcsességével szemléljük. Megfeszül a drótkötél: a játékszer-kalauz lassan elhúzza a parttól a 16 ezer tonnást, esteledik közben, három rövidet és egy hosszút villan a világí­tótorony piros tükre, ahogy elhajózunk mellette fensé­gesen, hatalmasan. Előttünk a sötétségben végződő ten­ger, és a félezer kilométeres út Novoroszijszkig, első kikötőhelyünkig. Nem könnyű elmesélni, milyen is az élet egy ten­gerjáró hajón, úton a nyílt tengeren, ahol — legna­gyobb meglepetésemre — tíz-tizenöt sirály kíséri a hajót, távol a parttól, fá­radhatatlanul. Néha leül­nek a hajócsavarok kavar­ta habos hullámokra, aztán fel, a magasba újra, és szállnak velünk. Olykor egészen közel, majdnem karnyújtásnyira, fejüket félrefordítják, lesik, nem dob-e ki valami ételdarab­kát az a furcsa lény, aki ott áll a korlát mögött, húsz méter magasan a tenger vize felett, és a partokat keresi. Vasárnap délelőtt Szevasz- topol magasságában járha­tunk, balra tőlünk a Krím- félsziget, persze, csak sejtés az egész, meg a térkép bi­zonysága : a Kazahsztán nap­sütésben és a végtelennek látszó tenger kellős közepén fúrja előre magát kelet fe­lé. Közben a fedélzeti, strand tengervizét is kipróbálják a legfrissebbek, és napozni sem éppen kellemetlen. Délután 4 óra: előttünk történetét. A lépcső fent a Primorszkij bulvárba kap­csolódik, ezen pedig alig száz lépés az Odessza Szálló, ahol első napi ebédünkhöz ülhetünk. A marhasült után még arra is van idő, hogy sétáljunk a szép parkban, és megálljunk Puskin szobra előtt. Délutánra érkezünk a ki­kötőbe, ott a mi hajónk is, egy hétig a fekete-tengeri otthonunk, a 16 ezer tonnás, hófehér, piros kéményú „Ka­zahsztán”. Novoroszijszk. A látvány megint csak megejtő, a mély öböl legbelső oldalán a vá­ros. 120 ezer lakosával, nyu­gati határán a bombák, grá­nátok szaggatta „kis föld.”- del, ahol 1943 tavaszán 225 napig tartotta magát az a deszantegység, mely a né­metek hátában partra száll­va a hősi bátorság emléke­zetes példáját hagyta azok­ra, akik most élnek itt, akik megállnak az egyszerű em­lékmű előtt, és körbetekin­tenek a parton, a mezőn. A „halál völgyén”, melyet az­kete-tengeri szovjet kikötő­város. Keletre érkezünk: óráin­kat kettővel igazítjuk előre, és ez a két óra észrevétlenül épül be további napjainkba. Nincs szükség különösebb akklimatizálódásra, a turistát leköti a táj, a környezet, az érdeklődés, és ritkán jut eszébe, hogy az ebédidő is elkövetkezik. Odesszát az Inturiszt autó­buszain járjuk körbe, meg­állunk egy-egy nevezete­sebb háyen, sétálunk a Menyasszonybaba az ifjú .pár autóján, Odesszában óta a „halhatatlanság völ­gyének” neveznek... Este a városban járunk, a hősök örökmécsesénél minden órá­ban felcsendül Sosztakovics muzsikája, a Novoroszijszki dallamok. Hajónk fényárban várja utasait a móló mel­lett, sziluettje mögött a csil­lagos ég. Szuhumi előttünk, persze, több száz kilométerre még. A fedélzet egy csendesebb zugában a tiszta égbolt szú­rós fényű csillagait nézem: fejem felett a Kassziopeia dupla W-betűje, megtalálom a Vénuszt is, és amott, mi­lyen különös!, szinte a ten­gert szántja a Göncölszekér. A hajón mindenütt szól a zene, mi is lehetne más: az Abba együttes énekel. Mire Szuhumiba, az Abb- ház fővárosába érkezünk, kora délelőtt van, a Kauká­zus azonban hófödte, két- háromezer méteres csúcsai­val hajnal óta kíséri utun­kat. A város — félig a part szegélyén, félig az enyhe hajlatú dombon — igazi me­diterrán hangulatokat küld elénk. Olyan zöld a tenger, mint az utcákon a húsos magnólialevelek, és olyan kék az ég és verőfényes, amilyen csak tengerek felet­ti égbolt lehet. A Panoráma útikönyve azt írja Szuhumi- ról, hogy „éghajlata szub­trópusi, a tél rendkívül eny­he, Abbházia hegyei, sűrű erdeikkel, festői völgyeikkel, vad folyóikkal a tengerpar­tig húzódnak”. Mit tehet a magyar IBUSZ-turista Szu- humiban? Megcsodálja a pál­mákat, a leanderfákkal sze­gélyezett utcák keleties nyüzsgését, elmegy az or­vosbiológiai intézet majom­rezervátumába, és elgondol­kozik 'azon is közben, hogy az ember gondolkodó lény, mégsem képes mindig meg­védeni önmagát önmaga el­len. .. A strand 23 fokos ten­gervízzel vár bennünket, ka­vicsos partján ott az igazi nyár. Hajónk éjszaka indul to­vább. Batumi, a legdélebbi szovjet kikötő, alig húsz ki­lométerre a török határtól. Ha lehet, itt még inkább a fekete-tengeri nyárba érke­zünk, 35 fokos a hőség, ké­keszöld a víz, simogató, kel­lemes. Hullámzás alig moz­gatja a felszínt, néha mégis egy-egy nagy fejű medúzát sodor a partra, és megcsör­geti a simára kopott, göm­bölyű kavicsokat. A del- finárium programjáról még másnap is sokat beszélünk, és a pálmaparkról a tenger mellett ugyanúgy. Közben, ahogy telnek a napok, hajónkon, a Ka­zahsztánon zajlik az élet. Esténként vidám műsor a zeneszalonban, játékos ve­télkedők, a kapitány és a főtisztek bemutatkozása, filmvetítések sora: a turista egyetlen percig sem unat­kozhat. Valóságos labirintus ez a hajó, napokba telt, amíg megszoktuk: melyik lépcső melyik fedélzetre visz, hogyan lehet a legkönnyeb­ben megtalálni az éttermet, vagy a legfelső szinten a könyvtár csendes, délszaki virágokkal, könyvekkel, ké­peslapokkal telirakott biro­dalmát. Aki már járt tengeren, an­nak nem újság, miért felejt­hetetlen a kabin kinyitott, kerek ablakán át kinézni az alkonyodó láthatárig, és sö­tétben hallgatni a roppant tömegű víz sustorgását, érez­ni a sós illatot, a tenger sza­gát. Ha sima, csendes, akkor minden gyönyörű. Volt ré­szünk azonban olyan órák­ban is, amikor nyögött és csikorgóit a 16 ezer tonnás óriás, pedig igazi vihart tá­volról sem láttunk. ültette magnóliákat is lát­tuk) inkább hetekre hívnák az érkezőt, mint pár gyors órára; Jalta sétányain más­fél száz éves múltja is ott lépked, együtt velünk, ve­lünk a történelemben. Gyors sétahajón utazunk a part mellett vagy húsz kilomé­tert, egészen a híres Fecs­kefészek-várig, melyet 1902- ben építettek. Közben lát­juk a volt cári palotát, a jal­tai konferencia színhelyét, Tolsztoj kéttornyú villáját, és húsz kilométeren át stran­dokat strandok mellett, füg- gővasútakat az üdülőkből a tengerpartra, és mindezek felett a krími hegység nyúl­ványait, a ködben elvesző sziklaormokat. Micsoda krími nyár! Mi­csoda batumi, szuhumi nyár ez az október! És ott van­nak ebben a nyári találko­zásban azok is, akik nyílt szívvel és barátsággal fogad­ták a Kazahsztán magyar Esti fényárban a Kazahsztán, ez a 16 ezer tonnás csodahajó (A szerző felvételei) A reggelek azonban min­dig új meglepetéssel kezdőd­nek, új kikötőkkel, új váro­sokkal. Az ötödik napon ér­kezünk Szocsiba, a hatodi­kon Jaltába. Szocsi és Jalta: a Fekete-tenger gyöngyei, legszebb ékei közé tartoznak. Szocsi a modem, az egészen új, szanatóriumai, üdülői, színháza, cirkusza, parkjai (az egyikben az űrhajósok utasait; ott van a Fekete­tenger, a hatalmas, a lenyű­göző. Egy hét telt el gyors röp­tű sirályszáí nyakon. Amikor újra a TU—154-es fedélze­tén ülünk, sokkal gazdagab­ban intünk búcsút a tenger­nek is, és Odesszának, ég és föld között száguldva haza­felé. Hajónk a szuhumi kikötőbe érkezik Sass Ervin