Petőfi Népe, 1976. szeptember (31. évfolyam, 206-231. szám)

1976-09-07 / 211. szám

A • PETŐFI XEPE • 1976. szeptember 7. A gazdaságfejlesztés kulcsproblémája (1.) Munkaerőbőség után munkaerőínség Tartok tőle, hogy az újságol­vasó — ahogy mondani szokták — mióta csak az eszét tudja, mást sem hall és olvas, minthogy nincs elegendő munkaerő, el­fogytak a tartalékok, s hogy a helyzet ebből a szempontból csak súlyosbodik. S az újságol­vasó — valószínűleg —, időnként elmorfondírozgat magában: ha egyszer nincs elegendő munkás­kéz, akkor vajon kik végzik az egyre sokasodó munkát? Kik és miként teljesítik az évről évre magasabb tervszámokat, kikkel dolgoznak az új üzemrészek és a vadonatúj gyáróriások, egyálta­lán: hogy van ez az egész mun­kaerőhelyzet? A kép, első pillantásra, való­ban meglehetősen ellentmondá­sosnak látszik, érdemes hát kis­sé közelebbről is megismerkedni mindazzal, ami nemcsak a szak­embereket, de az ország közvé­leményét is egyre élénkebben foglalkoztatja. Való igaz: egyszer s minden­korra lezárult az a körülbelül két évtizeddel ezelőtti korszak, ami­kor az évi gazdasági növekedés egyhatoda a foglalkoztatottak számának növeléséből szárma­zott. (Hozzátehetem: sajnos, hogy lezárult ez a korszak; a közhit szerint ugyanis nálunk példátlan gyorsasággal és ütemben emel­kedett a foglakoztatottak száma, ám a nemzetközi statisztikák sze­rint ez nem egyedülálló jelenség. Másutt is hasonló volt a helyzet, bizonyságául annak, hogy a gaz­dasági növekedéshez azért a fog­lalkoztatottak számának növeke­dése is hozzájárul... Nem kis mértékben!) A munkaerőínséges esztendők — sokak szerint — a hetvenes évek elején kezdődtek, s mert addig nem volt különösebb baj (s mert ez a baj, úgymond, „hir­telen szakadt ránk"), így az ipar­vezetők meglepetése, tanácsta­lansága. hitetlenkedése és mind­ebből következő tagadhatatlan kapkodása voltaképpen nem vá­ratlan és nem elítélendő. Végté­re is: nem volt idejük fölkészül­ni az általános munkaerőhiányra. A statisztika is mintha ezeket a véleményeket igazolná: Az I960 és 1974 közötti időszakban a foglalkoztatottak száma még kö­rülbelül 380 ezerrel emelkedett. Ebből csaknem negyedmillióan, az 1965—1970 közötti években áll­tak munkába, a jelek szerint te­hát, alig fél évtizede még szép számú tartaléksereggel számolhat­tunk. S az a tény mintha kissé eltájolta volna az ipar vezetőit. Nem tulajdonítottak különösebb jelentőséget annak, hogy a kö­vetkező években az újonnan fog­lalkoztathatók száma rohamosan csökkent: 1970—71 között 30 ez­res, 1973—74 között már csak 12 ezres létszámnövekedés volt az egész népgazdaságban (S ez már — ugye? — elég hangos figyel­meztetés?) De nézzünk más tényeket, nyúl­junk vissza korábbra is. Az ötvenes években jelentős — elsősorban női — munkaerő-tar­talékokkal számolhattunk, mégis, már 1950-ben elhangzottak a mun­kaerőhiánnyal kapcsolatos első panaszok. Az építőip'ar, s általá­ban az ipar szak- és segédmun­kásigénye már akkor nagyobb volt, mint a foglalkoztatottak szá­mának lehetséges emelkedése. 1953-ban már a könnyűipar is munkáshiányról panaszkodott, 1957-ben pedig az ipari centru­mokban általánossá vált a mun­kaerőhiány. A következő 10—15 esztendőben csak annyit válto­zott a helyzet, hogy a munkaerő­tartalékok gyakorlatilag kimerül­tek, a népesség foglalkoztatási színvonala a lehető legmagasabb­ra emelkedett és az egyes váP- lalatok számára a létszámután­pótlás, illetve létszámnövelés egyetlen gyakorlati lehetősége és módszere a munkaerő spontán — de jórészt mesterségesen előidé­zett — hullámzásából, a fluktuá­cióból adódott. Az elmondottak összegezéséből következik, hogy a mai munka­erőhelyzet nem sorolható az újabb keletű, s még kevésbé a várat­lanul bekövetkezett gazdasági je­lenségek közé. Azért sem, mert jó másfél évtizede annak, hogy a statisztikusok és a demográfusok az előbbre látó munkaügyi szak­emberek és közgazdászok, konkrét tények és cáfolhatatlan számítá­sok alapján jelezték a munkaerő­ínséges korszak közeledtét. Mindebből a józan ész logikája szerint le kellett volna vonni a kézenfekvő következtetéseket. Munkaerő-tartalékokkal már a hatvanas évek közepén sem szá­molhattunk; a gazdasági irányí­tási rendszer módosítása felsza­badította a korábbi kötött lét­számgazdálkodást — az ebből adódó lehetőségeket csak szélesí­tette az átlagbér-szabályozás —, és az sem lehetett kétséges, hogy a vállalatok nem hagynak fel egyik napról a másikra a már- már feltételes reflexé rögződött extenzív fejlesztéssel. S mégis: az 1968-ban megfogalmazott sza­bályozók, rendeletek és intézke­dések, mintha nem számoltak vol­na ezekkel a tényekkel. Sőt: ak­koriban komoly szakmai viták folytak az esetleges munkanélkü­liség veszélyeiről, elkerülésének lehetőségeiről... Az amúgy sem túl erős — de a gazdaságirányítás szervezeti rendjében nemcsak a gyengesé­gük miatt háttérbe szorított — munkaügyi apparátusuk egyre je­lentéktelenebb szerepet kaptak. Sőt": helyenként teljesen szétzilá­lódtak. Mindez szükségszerűen vezetett a munkaügyi, illetve a munkaerő-tervezés elbagatellizá- lásához és ahhoz az állapothoz, amikor a munkaügyi osztályokat csupán a munkaerő-forgalom ad­minisztrációjára tartották fenn. Felesleges lenne tovább sorakoz­tatni a mai munkaerőhelyzetet kiváltó okokat, már csak azért is, mert azok mindenki előtt ismer­tek. A lényeg: Magyarországon néhány tüneti kezelésnek minősít­hető intézkedéstől eltekintve, a mai napig is megoldatlan a mun­kaerő keresletének és kínálatá­nak tervszerű befolyásolása. V. Cs. Következik: Elsőbbség: a haté­konyan dolgozóké. Kedvetlen halak a harkakötönyi tavakban szatnak mondjuk. Ősszel egy-egy húzásra 300 mázsa is van a háló­ban. Az utolsó erőfeszítések, s a háló csaknem teljesen a part menti sekély vízhez érkezett. Csobog a víz, ugrándoznak a halak. Ponty, amur, busa, harcsa, no meg ká­rászok zsúfolódtak a szoba-terü­letű befogott részbe. — Ez kevés — mondja a ha­lászmester. — Nem mozognak most a halak. Étvágytalanok is, hiszen eddig takarmánnyal csa­logattuk, de arra se jött valami sok. Lehűlt a levegő, a víz kevés, meg szennyezett is, így aztán kedvtelen halaink vannak. A Dong-ér táplálja a tavat. A nagy szárazságban, amikor kevés ta­laj- és csapadékvíz jutott a csa­tornába, csak szennyvizet hozott. Azokon a területeken, ahol ipar van, a szennyvizet a Dong-érbe vezetik. Különösen a kiskunhala­si üzemekből. Ha ma létesítenénk ezeket a ta­vakat 15 millióba kerülne. Éven­te több száz mázsa hal felnő itt. Nagy szakértelmet kíván 3' fő­í>!.,?n?Ap 'I'»Kn/vn halásztól, hogy csökkentse a ki- sebb-nagyobb halpusztulást. — Nem mondhatunk le a ta­vakról. Ha már az ipari üzemek nem fordítanak kellő gondot a víztisztításra, nekünk kell csele­kednünk, vagyis szövetkezetünk­nek, a bajai Üj Élet Halászati Tsz-nek. Azt tervezzük, hogy a harkakötönyi Egyesülés Tsz-től átveszünk vizenyős, művelésre al­kalmatlan területeket, ahol mint­egy 60 hektáron vízderítő tóháló­zatot létesítünk. Mindennapi fe­szültséggel, idegességgel jár az itteni munka. Nem tudjuk, mikor kerülünk olyan helyzetbe, hogy a szennyvíz miatt esetleg az egész tó állománya elpusztul. Rideg, mostoha körülményeket kell elvi­selni az itt tenyésztett halaknak. Már háromnapos koruk óta szok­tatjuk ehhez. Itt nőnek meg az ivadékok, s így 60 százalékuk meg is marad. Kipróbáltuk, ha egy- vagy kétnyaras pontyot hozunk, annak itt 80 százaléka elpusztul. Nem bírják ezt a vizet. Évente 8 —10 vagon halat veszünk ki a tóból. Nem nagy a nyereség, de megéri. A nyári lehalászást a me­gye városainak és Budapest hal­ellátásának javításáért végezzük. Tudnánk itt több halat is nevel­ni évente, ha lenne jó víz. A halászok kiszedik a hálóból a szép nagy pontyokat, amurokat, a kisebbeket visszadobálják a vízbe, hadd nőjenek, ősszel majd valamennyi szállítókocsikba ke­rül, s a halcsarnokok üvegkádjai­ban láthatjuk viszont. ,3i Jmlo ,c Csabai István « Esőztető berendezéssel szórják a vizet a tó egy darabkájára. Ki látott már ilyet, tavat öntözni? Leállítják az öntözőszivattyúkat. A sima víztükörből jókora karéjt vág ki a számtalan parafadugó. A háló helyzetét jelzi. Gumicsizmá­ban fél lábszárig vízben állnak a halászok. Kezükben a kötél meg­feszül. — Valahol leakadt! Az egyik halász arra irányítja a ladikot, húzogatja az elakadt hálórészt. Aztán ismét nekifeszül az emberek izma a hálóhúzó kö­télnek. A dugók a víz alá buk­nak, aztán megint előjönnek. Las­san, a tó iszapját kotorva percről percre közelebb kerül a hatalmas kerítőháló a tó széléhez. A két végénél egy-egy halász a lábával tapossa az iszapba a háló alját. Jókora hal ugrik. Megcsillan pik­kelyes teste a reggeli fényben, vi- háncol, megremeg, s a víz nagy loccsanással ismét befogadja. — A fehér hálórészt várjuk — mondja az egyik húzó. — Akkor már túl leszünk a felénél. Van ez vagy 150 méter. Bugyborékol a víz. Tele iszap­pal a háló, attól nehéz. Megint ugrik egy hal, mintha érezné, hogy a hálón belül van, át a dugókon, ki a szabad vízbe röp­pen. — Nézd csak! Itt röhög a ké­pünkbe ... Ezt már csak az ősz­szel fogjuk ki. Ilyenkor nyáron telve van a tó vízzel. A harkakötönyi halasta­vak nem mélyek, különösen most, a szokásosnál fél, egy méterrel kevesebb bennük a víz. Aszály volt. A nyári halászat más, mint ősszel, amikor leengedik a tó vi­zét és csak a halágyban marad. A halászmester, Farkas László, aki a csónakból irányította a há­lóhúzást, elmondta az öntözés okát is. — Csalogatjuk a halakat. Ha öntözzük a tavat, oxigént jutta­tunk a vízbe, s ezért úszkálnak ide. No, majd meglátjuk, meny­nyi gyűlik össze a hálóban. Két tóban halászunk. Ebben a legna- gyobban, ami 66 hektáros, meg a kisebben, amelyik fele ennek. Mintegy 60 mázsát augusztusban kilógunk belőlük. Gyérítő halá­• Repül a dobóháló Farkas László kezéből. Mielőtt a halászás elkezdődik ezzel fognak ki néhány halat, hogy meg­tudják, a tó ezen a részén van-e elegendő. • Lassan partra húzzák a hatalmas keritőhálót a halászok. (Méhes! Éva felvételei) • A zsákmány; nagyra nőtt amurok, pontyok (37.) Én annak idején sokkal in­kább attól szenvedtem, hogy Kor­nélt behívták katonának, de nem igazi katonának, akiket mégis em­berszámba vettek, hanem olyan büntetőalakulathoz, ahol csupa hozzá hasonló osztályidegen, ku- lák... tudod, mi a kulák. Bólintottam, hogy tudom, ta­nultuk, hogy a kulákok kizsák­mányoló zsírosparasztok voltak, akik cselédeket tartottak, és köl­csönökkel kiuzsorázták a szegé­nyebb parasztokat, stb. — Kornél ilyen munkaszolgá­latos lett, eltűnt, én pedig hiába vártam, hogy írjon. Nem írt. Egy ideig azt hittem, hogy elko­bozzák a leveleit. Később már nem hittem. Arra gondoltam, hogy talált valaki mást helyet­tem, és nem akar írni. Csak fé­lig volt igazam. Abban, hogy nem akart írni. Azt akarta, fe­lejtsem el. Nekem pedig ellenszenves kez­dett lenni anya szövege. Minél tovább mondta a magáét, annál ellenszenvesebb volt a tartalom. De valami miatt ezt az ellen­szenvet mégse akartam tükrözni. Nem néztem anyára, inkább én is rágyújtottam, és hallgattam tovább a mesét, magamban meg grimaszkodtam, hogy ez az egész egy hiperDumas legenda, oltári romantikus, de engem nem fa­kaszt könnyekre. — Aztán én is leérettségiztem — folytatta anya. — Dolgozni kezdtem, apád is ott dolgozott az autógyárban, megismerked­tünk, hatott rám a nyugalmával, a tisztességtudásával, és amikor elmeséltem neki Kornélt, az­zal kapcsolatban is megértő volt. Sose felejtem el, hogy el­gondolkozva megjegyezte, hogy elhiszi ő Kornélról, amit mon­dok, hogy ilyen rendes és olyan rendes, de őt mégse a Kornélék fajtájának a baja bántja, haínem a saját fajtájának a keserves éle­te, a parasztoké, akiknek hosszú vaisbotokkal szúrkálják fel a kert­jüket, hogy eldugott gabonát ta­láljanak... Hát így szerettük meg egymást. Apa fiatalon sok­kal jobb kedélyű volt, mint ké­sőbb. Mellette akkor mindig jó volt a hangulatom. Meg aztán sokszor eszembe jutott, hogy Kornél anyja engem sose nézett jó szemmel. Illetve, hogy ponto­sabban fejezzem ki magam, egy­szerűen lenézett. Amikor először látott, végigmért, és a szüléim­ről kérdezgetett. Megmondtam, kik a szüleim. Igen? Tehát egy­szerű munkásemberek. És mi­lyen tisztán járatják maigát, ked­vesem ... Anya nevetett, amikor azt a vénasszonyt utánozta. Belőlem nem fakasztott derűt. Ez a Kor­nél egy burzsuj, én viszont min­dig utáltam a burzsujokat. Allen- dét is a burzaujok döntötték meg Chilében, és meg is gyilkolták, és Portugáliában is megdöntik a forradalmat a burzsujok, ha tő­lük függ. Énbennem nincs szim­pátia se az anyám Kornélja iránt, se Stiffel úr iránt. — Amíg Éva kicsi volt és te még kisebb voltál, addig nem is volt semmi baj itthon. Amikor te már beszélni kezdtél, akkoriban kezdett elromlani az életünk. Te nem emlékszel, de az első értel­mes mondatod az volt, hogy apa hol van. Apa hol van? Ezt ta­nultad meg először. Mert akkor­ra már kiemelték a gyárból, el­vitték a minisztériumba, és leg­többször olyan későn ért haza, hogy te akkor már aludtál, reg­gel pedig már elment, mire te felébredtél. A tanulás. Sose el­leneztem. Rossz előérzetem volt, de uralkodtam magamon, egy ár­va szót se szóltam a tanulás el­len. Hét évet, hét hosszú évet vett el az1 életünkből, hogy apád leérettségizett a dolgozók iskolá­jában, utána pedig előbb a ké­pesített könyvelői vizíga, aztán mérlegképes könyvelői vizsga, ami persze kell egy embernek, ha a minisztériumban pénzügyi dol­gokká foglalkozik. De ha leg­alább a sok tanulás után ... De nem, ő nemi volt hajlandó el­hagyni a területet. A területet... ahogy mindig mondta, és én las- lan allergiásán irtózni kezdtem még a szótól is. A terület! Nem hagyta el a területet, ezt a nya­valyás szállítási szakmát. Mint egy kuli. Vagy mint egy robot­gép. Mindent vállalt, ámít csak rábíztak. Ha még egy kicsit, csak egy kicsit hozzátanul ahhoz, amit végzett, régen főkönyvelő lehet­ne, akár vállalatnál, akár szö­vetkezetben, akárhol, főkönyvelő jó fizetéssel, de nem is a pénz a lényeges, sose érdekelt, hanem egy főkönyvelő számára még egy vezérigazgató is csak partner, de nem fölöttea De apád nem... ö mindig azzal jött, hogy őt ez a terület nevelte, ez a terület szó­lította fel, hogy tanuljon, ez a terület adott lehetőséget és ked­vezményeket, amíg tanult, közön­séges karrierista lenne, ha ezek után elhagyná a területet egy könnyebb, vagy jobban fizető állásért másutt. Kívülről emlék­szem minden kifejezésére, annyi­szor vitatkoztunk. És mi lett a vége? Tarhosrév, az „Autotrans- port”, ahol előbb engem tet­tek tönkre, őt csak utánam ... Anya elhallgatott. Én nem kér­deztem semmit, csak ránéztem. * Észrevette, hogy nézem. Azt is tudta, mit kérdeznék, ha meg­szólalnék. Megint megrándult, hogy behozza a konyakját, vagy a rumját, de közben megakadt rajtam a szeme és a látványtól erőt vett rajta az önmérséklet. — Véletlen volt, százszázalékos véletlen, hogy összetalálkoztam Kornéllal. Hiszen azt se tudtam, él-e, hal-e. Huszonkét év. Hu­szonkét évig nem láttam és nem is hallottam róla. Bent az első emeleti folyosón jött szembe ve­lem, megőszülve, megférfia!... Én meg olyan voltam, mint egy kutya. Mint az ugatás, úgy jött ki belőlem: — Nem érdekel! — Tudtam, hogy rohadt vagyok. Kísérletet tettem, hogy illedelmes legyek: — Ha mellőznéd a részleteket... Anyu pedig elpirult. Szégyené­ben. (Pedig énnekem kellett szé­gyellnem magam.) Aztán megint összecsomózta az önuralmát. — Az építési osztályra ment. Mert közben már építészmérnök. Nem is tudom, mennyi ideig áll­tunk ott a folyosón, hogy min­dent elmondjunk egymásról. Amikor elbocsátották a munka- szolgálatból, ötvenhat őszén, ak­kor jött az ellenforradalom. Be­lőle nem lett ellenforradalmár. Pedig elhitethette volna magával, hogy ha valakinek, hát őneki jo­ga van bossgút állni azon a rend­szeren, amelyik tönkretette az életét. Nem is disszidált. Pedig már semmi, de semmi nem kö­tötte ehhez az országhoz. Az any­ja meghalt a kitelepítésben, ő maga semmi perspektívára nem számíthatott. Mégis itt maradt. Ágrólszakadtan, lakás nélkül, ab­ban az egyetlen kinőtt öltönyben, amit összevissza lyuggattak a mo­lyok. Más ember elzüllött volna a helyében. Ö meg ... Körülné­zett az építőiparban. Kapott egy ágyat valamelyik munkásszállá­son. Hajtotta magát, hogy felöl­tözhessen, Aztán amíg a többiek, akikkel együtt lakott a munkás- szálláson, azok minden este kocs­mában támasztották a pultot, ő nagy nehezen megszerezte a vállalata hozzájárulását, hogy be­iratkozhasson az egyetemre, leve­lező tagozatra. Hat év múlva megkapta a diplomát. Csak azt az egyet nem tudta újra megta­nulni, hogy közel engedje magá­hoz az embereket. Ezért is ma­radt egyedül. Feleség nélkül, csa­lád nélkül él ma is. Ránéztem anyára. Megint kita­lálta, mi zörög a fejemben. — Nem, Attila, nem. vagyok < a szeretője. Én nem tudok a más ágyából hazajönni, és odafeküdni az apád mellé. Gyakran találko­zom Kornéllal, gyötröm magam ezekkel a találkozásokkal, rongá­lom az idegeimet... — A Kornélod szoktatott rá a piára — mondtam. Megsímogatta a fejem. (Folytatjuk.)