Szemészet, 1987 (124. évfolyam, 1-4. szám)

1987 / 2. szám

tas 37, a plasmaviscositas 39 esetben volt magasabb a normálisnál. Valamennyi beteg helyi és/vagy általános steroid terápiában részesült. 8 artériás és 7 vénás occlusio esetén ezenkívül még a reológiai eltéréseket is kezeltük (SP54, Trental, haemodilutio). A reológiai kezelésben is részesített artériás csoportban a látásélesség és a szemfenéki kép javulása kifejezettebb volt a kontrollcsoporthoz viszonyítva. A kezelt és a kontroll vénás csoportnál ilyen különbség nem mutatkozott. IRODALOM: 1. Mátrai Á., Pendler K., Lissák K.: Kísérletes Orvostudomány 29, 200 (1977). — 2. McGrath, M. A., Penny, R., Wechsler, F. and Hunyor, A. B. L. : Aust. N. Z. J. Med. 3, 329 (1973). — 3. Merrill, E. WMargetts, W. G., Cokelet, G. R. and Gilliland, E. R.: Osszefogl. Symposium on Biorlieology 1965, ed. A. L. Copley. — 4. Peduzzi, M., Codeluppi, L., Poggi, M. and Baraldi, P. : Am. J. Ophthalmol. 96, 399 (1983). — 5. Peduzzi, M., Debbia, A., Guerrieri, F. and Bolzani, R.: Clin. Hemorheol. 4, 555 (1984). — 6. Peduzzi, M., Debbia, A., Guerrieri, F. and Bolzani, R.: Graefe’s Arch. Clin. Exp. Ophthalmol. 224, 83 (1986). — 7. Ring, C. P., Pearson, T. C., Sanders, M. D. and Wetherley-Mein, G. : Brit. J. Ophthalmol. 60, 397 (1976). — 8. Somer, T. : Acta Med. Scand, Suppl. 456 (1966). — 9. Trope, G., Lowe, G. D. O., McArdle, B. M. et ah: Brit. J. Ophthalmol. 67, 137 (1983). — 10. Wells, R. E. and Merrill, E. W.: Amer. J. Med. 31, 505 (1961). M. X e p m a h h, tl-p. flo6can, B. Koßai: PeoAoeunecKue omKAOHemm npu cocyducmbtx 6oac3hhx zaü3hozo dna Mbi oSpaSoTajin pe3yjibTaTbi peojiornsecKHx HCcaeaoBaHHH 68 SoubHbix, cTpagaiomnx cocyancTOH 0KKJno3Heii rjia3Horo aHa. B 25 cnynanx H3 26 c apTepnajibHon 0KKaK>3neft BH3K0CTb Kax uejibHOÜ KpoBH, TaK H naa3Mbi 6biaa noBbiimneHHOH, m3 42 caysaeB c BCH03H0H 0KKJIK)3HeH B 37 SblJia nOBbimeHa BB3KOCTb UejIbHOH KpoBH, BH3K0CTb >Ke naa3Mbi 6biaa Bbime HopMbi b 39 cjiynanx. Bee öojibHbie nojiynmiH MecTHys nan oßmyio CTeopnaHyio Tepanmo, b cayaaux c apTepnajibHoi) h b 7 c bcho3hoh 0KmiK)3HeH KpoMe Toro aeanan Taioxe h peojiorHqecKHe OTKJiOHeHHH (SP51, TpeHTaa, reMoanaiouHs). B rpynne c apTepnaabHOH 0KKJiio3nefi y SoabHbix, KOTopbiM npoBogmiH Taiwe h peoao­­rHaecKoe aeaeHue, yaymneHne ocTpoTbi 3peHnu n KapTHHbi raa3Horo aHa Sbiao 6oaee Bbipa>KeHHbiM no cpaBHemno c KOHTpoabHofi rpynnon. Taxon pa3Hnubi He Gbiao Me>«ay rpynnaMH c BeH03H0n OKKaKonen — KOHTpoabHoii n noayqnBiuen peoaornaecKoe ae- MeHne. Herman n M., D o b s z a i Gy., Kovács B. Rheological changes in blood vessel diseases of the eye-ground The results of rheological examinations of 68 patients with blood vessel occlusion on the eye-ground are reported. Out of 26 cases with arterial occlusion in 25 cases the vis­cosity of the whole blood and of the plasma was increased; out of 42 venous occlusion cases the viscosity of the whole blood was in 37 cases and that of plasma in 39 cases higher than normal. All patients were treated with topically and/or systematically given steroids. The rheological changes were treated (with Sit,, Trental, haemodilusion) too as well as 8 cases of arterial and 7 of venous occlusion. The improvement of visual acuity and eye-ground picture was more expressed after rheological treatment in the group with arterial occlusion in comparison with controls. Such difference between the treated and control cases could not be found with the ve­nous group. M. Herman n, Gy. Dobszai und B. Kovács: Rheologische Abweichungen bei den Gefäßkrankheiten des Fundus Die Ergebenisse der Theologischen Untersuchung von 68, an einer Gefäßokklusion des Augenhintergrunds leidenden Patienten wurden analysiert. In 25 der 26 Fälle mit arte­rieller Okklusion waren sowohl die Vollblut- als auch die Plasmaviskosität erhöht, wäh­rend in der 42 Fälle mit venöser Okklusion umfassenden Gruppe die Plasmaviskosität in 39 und die Vollblutviskosität in 37 Fäller höher als die Norm lag. Sämtliche Patienten erhielten eine lokale und/oder eine allgemine Steroidtherapie, in 8 Fällen mit arterieller und in 7 mit venöser Okklusion wurden auch die Theologischen Abweichungen behandelt ((SPM, Trental, Hämodilution). In der arteriellen Gruppe war bei den Patienten, die auch eine reheologische Behand­lung erhielten, die Besserung der Sehschärfe und des Fundusbildes im Vergleich zur Kontrollgruppe ausgeprägter. Bei der venösen Gruppe ließ sich zwischen der behandel­ten und der Kontrollgruppe kein solcher Unterschied erkennen. 80

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