Szemészet, 1964 (101. évfolyam, 1-4. zám)

1964-06-01 / 2. szám

b) Abducens-bénulás 22. Kalsbeck F. : Ned. T. Geneesk. 104, 1414, 1960. o) Retinopathia 23. Alving : Jl. Clin. Invest. 27, 60, 1948. — 24. Arden, 8. В. : Lancet 1, 1164. 1962. (EOG). — 25. Cambiaggi A. : Arch. Ophth. 57, 451, 1957. — 26/a Ellsworth, R. J., Zeller, R. W. : ibid. 66, 269, 1961. — 26/b Gouras, P.etc. Arch. Ophth. 70, 62, 1963. — 27. Hobbs, H. E., Sorsby, A., Feedman, A. : Lancet 2, 478, 1959. — 28. Hobbs, H. E., Eadie, 8. P. etc.: Brit. jl. Ophth. 45, 284, 1 961. — 29. Jansen, L. M. A. : Ophthalm. 144, 438, 1962. — 30. Jansson, F. : Acta Ophth. Suppl. 70, 252, 1962. — 31. Joulia, Bessiere stb. : Soc. Franc. Derm. 67, 971, 1960. — 32. Meyer, W. : Amer. Jl. Ophth. 53. 769, 1962. — 33. Oláh, M. stb.: Szegedi Szemészgyűlés 1962. szept. — 34. Ormrod J. N. : Brit. med. Jl. 1, 918, 1962. — 35. Penner R. stb.: Amer. Jl. Ophth. 54, 381, 1962. — 36. Reed, H. stb.: Canad. Med. Ass. Jl. 86, 176, 1962. — 37/a Richards, R. D. stb.: Am. Jl. Med. 31, 140, 1961. — 37/b Rubin, M. : Arch. Ophth. 70, 474, 1963. — 38. Smith, J. L. : Arch. Ophth. 68, 186, 1962. — 39. Schmidt, B. etc.: Acta Ophth. 70, 254, 1962. — 40. Walter, C. J.: Med. Jl. Austral. 48, 741, 1961. — 41. Wilson, W. : Brit. Jl. Ophth. 45, 756, 1961. — 42. Symposion az Ausztráliai Szem. Társ.-ban 1962. (R. H. Thorp, A. E. McGuinness, L. Price), ref. Zbl. 88, 95, 1963. d) Általános mellékhatások 43. d’Eshougues I. R. : Soc. méd. Hop. Paris. 19 61. dec. — 44. Harnack, K. : Deutsch. Ges. Wesen 17, 975, 1963. — 45. Helwig, H. : Münch, med. Wschr. 104, 1225, 1962. — 46. Maguire, A. : Lancet 1, 667, 1962. — 47. Mustakallio К. К. stb.: ibid. 2, 1387, 1962. — 48. Sievers К. stb.: Acta Rheu m. Scand. IX, 56, 1963. — 49. Terry, H. O. stb.: Journ. Amer. Med. Ass. 179, 598, 1962. * Pótlás a korrektúránál. Bernstein. H.N. etc. Arch. Ophht. 71, 238,1964. — Her,kind, P etc.: ibid. 71, 157, 1964 И. Грос: Токсикология хлороквена. (Глазные симптомы) На основе литературных данных установлено, что длительное применение про­изводных хлороквена (Арален, Плакенил, Резохин и. т. д.) может привести к пато­логии глаза не ранее 2—3 месяцев. Цчастие роговицы вр еменное, но является сиг­налом о прекращении лечения. Однако, ретинопатия, п оявляющаяся на глазном дне в виде напоминающей пигментную деленерацию сетчатки, приводит к необра­тимому ухудшению зрения, которое не улучшается ни при прекращении дачи хло­роквена, ни под вляинием других лечебных мероприятий. Исходя из вышеизложнного, показано периодическое обледование глазного дна и переднего сегмента глаза всех лиц, длительно леченных хлороквеном. С дру­гой стороны было бы неправильно отказаться от применения такого мощного тера­певтического средства из-за боязни побочного действия. G г ó s z, I.: The toxicology of the chloroquin (ocular symptoms). It is stated on the basis of the data of the literature that prolonged administra­tion of the chloroquin derivatives (Aralen, Plaquenil, Resochin etc.) may be harmful for the eye, as early as after 2—3 months. The damage of the cornea is transitory, but it draws the attention to discontinue the treatment. On the other hand, irre­parable impairment of the vision is caused by the retinopathy appearing in the fundus, simulating retinopathia pigmentosa, which does not improve either after the discon­tinuance of the drug or under the influence of any other therapy. Therefore the perio­dical slit lamp and fundus examinations are of great importance in the case of prolong­ed chloroquin treatment. In the same time, it would not be reasonable to renounce to the administration of this excellent drug, because of fear of side effects. 1. Grósz : Über die Toxikologie des Chlorcquins (Augensymptome). Auf Grund der Literaturangaben kann festgestellt werden, dass die dauernde Anwendung der Chloroquinderivate (Aralen, Plaquenil, Resochin usw.) zu Schädi­gungen des Auges führen kann, am frühesten nach 2—3 Monaten. Die Teilnahme der Kornea ist vorübergehenden Charakteis, lenkt jedoch die Aufmerksamkeit auf das Einstellen der Medikation. Mit irreparabler Verschlimmerung des Sehvermögens ist jedoch die am Augenhintergrund auftretende, an Pigmentose erinnernde Retinopathie verbunden, die sich weder auf Einstellen der Medikation, noch andere Therapie bessert. In Kenntnis alldieser Erscheinungen ist es angewiesen bei den mauernd mit Chloro­quin behandelten Personen zeitweise Spaltlampen- und Fundusuntersuchungen durchzuführen. Gleichzeitig ist es nicht motiviert dieses vorzügliche Mittel wegen Angst von Nebenwirkungen nicht anzuwenden. 89

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