Szemészet, 1960 (97. évfolyam, 1-4. szám)
1960-06-01 / 2. szám
I Irodalom Barsky D. : Central retinal vein occlusion treated with anticoagulant and steroid therapy. Henry Ford Hosp. Med. Bull. 4 : 98, (1956). •— Braendstrup P. : Central retinal vein thrombosis and haemorrhagic glaucoma. Acta Ophthalm. Suppi. XXXV. (1950). — Caithaml W. : Thrombosebehandlung mit Hydergin, Procain und Panthesin. Zbl. Chir. 79 : 1114, (1954). — Duff J. F.—Falls H. F.—Linmann J. W. Anticoagulant therapy in occlusive vascular disease of the retina. Arch. Ophthalm, 46 : 601, (1951). —- Glees M. : Über Erfahrungen mit Thrombocid bei Zentralvenenthrombose, 134:807, (1959). Klin. Mbl. Augenhk. —Jensen V. A.: Clinical studies of tributary thrombosis central retinal vein, Acta ophthalm. Suppi. X. 1936. — Karsay Gy.—Kéhli I.—Korányi A. : Az intracerebralis vascularis inzultusok kórképe és therápiája, különös tekintettel az ACTH therápiára. Orvosi Hetilap, 31 : 1049, (1958). — Klausgruber F. : Behandlung der thrombotischen Gefässerkrankungen mit Panthesin. Wien. Med. Wchsschr. 106 : 945, (1956). — König J. : Thrombose und Emboliebehandlung mit Panthesin—Hydergin (PH 203) Der Anaesthesist, 7 : 1, 1958. — Küchle J. : Aussprache zu Sartori's Vortrag, Klin. Mbl. Augenhk. 135 : 438 (1959). — Larsson S.—Nord B. : Some remarks on retinal vein thrombosis and its treatment with anticoagulants. Acta Ophthalm. 28 : 187, (1950). — Lister A.—Zwink F. B. : The course of the thrombosis of the retinal veins. Transam. ophthalm. Soc. U. K. 73 : 55, (1953). — Ludány Gy. : A gyulladás dinamikája. Honvédorvos 11 : 10, (1959). — Mancall J. : Occlusion of the central retinal vein. Arch. Ophthalm. 46 : 668, (1951). — Mikumi M.—-Ysaraki Y. : Klinische Erfahrungen mit Padutin bei der Netzhautvenenthrombose. Klin. Mbl. Augenhk. 128 : 323, (1956.) — Morger R. : Erfahrungen mit PH203 zur Prophylaxe und Therapie der Thrombembolien. Praxis 46 : 331, (1957). — Mylius К.—Witt G. : Über die Behandlung der Netzhautvenenthrombose mit Thrombocid. Klin. Mbl. Augenhk. 131 : 145, (1957) . — Orma H.—-Vannas S. : Experience of treating retinal venous occlusion with anticoagulant and antisclerotic therapy. Arch. Ophthalm. 58 : 812, (1957). — Orma H.—Vannas S. : Observations on the use ofPH203 and Hydergyne in some circulatory disturbance of the fundus and vascular retinopathy. Acta Ophthalm. 36 : 734, (1958) . —Rome S. : Heparin in senile macular degeneration. Arch. Ophthalm. 57 : 190, (1957). — Stark H. : Über die Wirkung des Heparin bei der Behandlung von atherosklerotisch bedingten Foveaprozessen. Klin. Mbl. Augenhk. 131 : 165, (1957). -—Weinstein P.—Forgács J. : Rutine and dicumarol in ophthalmology. Ophthalmologica, 119 : 122, (1950). •— Winter L.—Pataki P.—Forgács I.-—Pancsovay J. : Novocain—Redergam alkalmazása a thrombosis prophylaxisában és kezelésében. Orvosi Hetilap, 100 : 1697, (1959). — Witmer R. : Zur Behandlung der Retinavenenthrombose. Klin. Mbl. Augenhk. 134 : 797, (1959). — Wallner E.—Radnót M.: Zwei durch Dicumarin geheilte Fälle von Zentralvenenthrombose. Klin. Mbl. Augenhk. 134 : 265, 1959). Тибор Орбан: Употребление Пантезина—Гидергина (П-Г/203) и Эксахтина (АЦТГ) в циркуляционных заболеваниях сетчатки. Orbán Tibor М. D.: Use of Panthesin-Ну der gin (PH 203) and Exacthin (ACTH) in treatment of circulatory diseases of the retina. The authors report on the use of PH 203 + ACTH in the treatment of retinal thrombosis, of macular processes of exudative type, of tapetoretinal degeneration and of embolism. The rapid and reliable improvement of sight was especially conspicuous in the cases of thrombosis and macular processes with serous bleedings. No improvement was found in patients with ambolism and tapetoretinal degeneration. As contrasted with the coagulation inhibitive drugs no complications were observed ; bleedings niver occured. Laboratory controll tests showed no pathologie changes. Ambulant patients can be treated too. T. Orbán: Über die Anwendung von Panthesin-Hydergin (PH 203) und Exacthin (ACTH) bei den Kreislauferkrankungen der Retina. Verfasser berichtet über die mit PH 203 + ACTH Behandlung erzielten Erfolge bei Retina Thrombose, bei Macula Prozessen exsudativen Typs, bei tapetoretinaler Degeneration und bei Embolie. Besonders auffallend ist die schnelle und sichere Besserung des Visus bei Thrombose und bei serös-hämorrhagischen Macula Prozessen. Bei Embolie und bei tapetoretinalen Degenerationen traf keine Besserung ein. Im Gegensatz zu den gerinnungshemmenden Mitteln wurde in keinem Falle Komplikation beobachtet : es bestand keine Blutungsgefahr. Durch die Laboratorium-Kontroll- Untersuchungen konnte keine pathologische Veränderung nachgewiesen werden. Die Kur kann auch ambulant durchgeführt werden. 96