Szatmarer Allgemeine Jüdische Zeitung, 1903 (2. évfolyam, 1-22. szám)

1903-01-09 / 2. szám

Szatmár 9. Január 1903. r/hí Erscheint jeden Freitag Zweiter Jahrgang N£ 2. ■J* G~nzjc >6 Krönen. Szatmarer Alig. Jüdische Zeitun תעראפטאס עניימעגללא ״c !קשיד בנוטייצ ןאגרא ריפ ,לערנאה רהעקרהפ דגוא עללענאססעפנאר-שיד* ♦זעססערעטגיא זיירפ-סנאיצארעמונארפ סעד סעטטאלב . ר״ם ןראגנוא־ךיירועטסא ן גירהאיצנאג 6 •וק גירהאיבלאה 3 .קנארק ;------ר*ם סאד דנאלסיוא-----גי רהאיצנאג 9 •רה גירהאיבלאה 4 ענארה 50 רעללעהי Pranurr!Brati0n8181 der^owie alle Sendungen וצלניז ןעויססערדא ןא איד ןאיטאר$םינ*מדא ר;.ד עניימעגללא״ עשידיי ״גנוטייצ | יראמטאס .?ססאג־״צנ״זאה Erscheint jeden Freitag, ןעגייצנא הנוא עזרוקנאק ןאפ •ןעדניימעג זעדרעוו רהעז גילליב ♦טענכערעב ?איצהאדער דנוא {זאיצידעפסהע .עססאג־יצניזאהראמטאס רעטייווצ גגאגרהאי ׳רג 2• רעכילטראווטנארעס •ךעטקאדער לארשי .,ןיילק .ראמטאס ה*ב ׳ראמטאס ק״ש״ע פ, ו יח ♦ג״סרת .קמהענוצנעגעג םעיד ןעהאז ךאדעי איד ןעדוי טבינ ׳ןייא קטלהיפ ךיז רהעמלעיפ רהעז -יימשעג ׳טלעכ ןענעישרע ךיוא ךיירלהאצ דנוא ןעטרעפייאטטעוו גיטייזנעגעג טימ רעד -*רג עס רעד .קדנעפש ביא עלאז ׳טריצאלפ עטלעטש ךיז ץיא ןעד ןעגיצסטכיזעג רעד ןעדוי ענייא עכילציעמש גנושייטטנע .ראלק איז קטבאמ למהענ ך איד ט .״ גירי -זואפרעע ׳גנוד סאד איז גאג ן דעטנוא ןיז ׳ןעבעילבעג תעד איד ?עטסי״ג ןעטלעדךרע דססהאגסיוא עד,ריא סד5ע ע~*ז״דעיזדןץוא כי רןע& דנערהאוו איד ןעדוי א ל ל ע ףיוא רעד ןעקניל עטייז ׳טריצאלפ .ןעדדואוו גיילכ -יצ גיט ןעטבאמ ךיוא איד ןעדוי איד -אשעב עדנעמ ׳גנומהענרהאוו סאד; עללא עדדיא ןעגנודאלנייא ענייא ״עכילבלעג״ עבראפ ׳ןעג!רט עכלעוו עבראפ ףיוא ןעד -אלנייא ןעגנוד רעד קטסירק טבינ וצ ןעהעז .ראוי סעיד האשעג ׳בלאהסעד םוא ןיא ׳םעד איד גנודאלראפ קדנעזייוור^פ עטםאג ןעד ״ןעדוי״ וצ קננאקרע דנוא ןהיא םקניל ןעד ץטיז «קזייוווצנא אזלא ןעלייהטרוא איז עטדהעעג ׳רעזעל בא םע ןיז רעד -ילרעניא ןעב ׳גנורעדירברעפ רעד ןענעגייא -יירפיוא גנוב .טנזואלרעפ ןאש ןיא איד ןעטייצ ןאפ דוד ךלמה ה״ע ןעטללאוו איד רעקלאפ ןעד ־ינעדוי םוהט טימ טסילרעטניה ךילדניירפ -עגטנע ןעג ׳ןעממאק םוא איז ןנאד רהעמאזמוא ןעדנייפנא וצ .ןעננאק אד ךארפש דוד ךלמה t ינא ׳םולש ךיא ןיב ןעדעירפוצ רוצ ןעגיטיימענענ טפאשדניירפ דנוא -עבכיילג גנוגיטכער דנוא עהעיז אד t יכו ׳רבדא ןנאוו ךיא םלא עדוי סאד טראוו ןעפיירגרע ׳לליוו המה ׳המחלמל ןעגנערטש איז -גילעזדנייפ ןעטייק ׳ןא דננא ןעללאוו זנוא -לאפרעפ ♦ןעג םע טזיא סעיד גאלאנא טימ רעד טראסגנוקנעד םעד ןמה דנוא ׳שורושחא עכלעוו עדייב להאוו ןיראד -עיארעביא ׳קטממיטש םסאד סאד םוהטנעדוי -פיוא ןעבירעג ןעדיעוו ׳עססימ ערהיא סגנוניימ ןעטייהנעדעישרעפ רעבא ןיראד -גאטשעב ׳קד סאד דנערהאוו רעד ענייא ךרוד -סא גנורילימיס ןייז לעיצ ראבכיירדע עטביולג רעססאוו ןעדרעוג^גליטרעפ טכייל׳עטננאק גיטרעפ ןיא ןעד ולש4ד רעד גנוטכינרעפ וצ קצריטש .ו״ח איד ׳ןעגנוקנערשנייא םירדג ׳םיגייסו עכלעוו םנוא ןאפ ןעטלאדוא ןעטייצ שיא יפמ שיא טרעפעילרעביא ׳זעדרואוו ־דעוו ןעד עוויססעצקוס רעסיוא טכא ׳ןעססאלעג ׳טגיטייזעב לייוו ךיז אי ןעבלעזעיד טימ םעד ׳״עטסייגטייצ״ טימ םערעזנוא -עגראפ רש ןענעטט רעטדאטייצ טבינ ןעגינייארעפ םע טזיא ׳עכאזטאהט םאד וו די יעד ; ןעשיראגנו יצאג;א גאךס3פ9י3בנמ ׳גז־גצ- i םעדבאנ עבלעזעיד 'ןיא ןעד -יטראצטעזענ ־ ןלעק םאפ עדהאי 367! םעד םוהטנעדוי ענייא גנוגיטכעדמכיילג טימ ןעללא ־עדגא׳ ןער ןעטאטילאנאיצאנ עטרעכיז; ריוו ־לאוו ןעל ךיז םעד סעקנאד רעזעידדיפ ןעטכערעג ׳עדלימ ריפ איד ׳ןאיצאפיצנאמע -יצפעצער ןא ךיוא טבינ .קהעיצטנע ענעוופענייק טזיא םע רעבא גולק ׳סטייזרערעמוא ןנאוו ריוו סנוא טימאד קקיאדעב ׳ןעללאוו סאד ריוו רערעזנוא ןעגילייה קזאיגילעו ןענאיצנעטניא ׳ןעבעגפיוא םוא ךיז טימ ןענהיא >נאג וצ קרילימיססא וצ .ןעצלעמשרלפ איד גנולדנאה •ףאנ רעזעיד גנוטכ־׳ר טזיא ריפ םנוא ךאפייווצ .ךילד*ש רעד ׳עטסרע עטסגיטכיוו דנוא עכילצטעזרענוא ןעדאש טהעטשעב ןיא רעד גנוצטעזנאטניה רערעזנ־א ןעזאיגילער רבענ ׳עכי דנערהאוו ריוו ךיוא ןיא רעטצטעזעגנעגעגטנע גנוטכיר -ייק איילרענ לייהטראפ ׳ןעלעיצרע ךאד רעד עדוי טטבלעז אייב רעד ןעטנעטי־וורעללא גנורינרעדאמ ןעד לעפמעטש ״ןעדוי״ טבינ טרעילרעפ דנוא אייב ןענייז קשירייטכינ ׳ןרעגריבטימ ןנעד וצ עבעיל רע ןעד -גאמ לעט ׳טהערדעגמוא ךיוא רענרעפ םלא ׳יעדוי״ .טלעג ןייא רעטנאטעלקע ללאפ רעד אי םעדעי רעזער טננאקעב ןייז ׳עטפריד טזייועב איד עכילפוררעדיוונוא טייקגיטכיר רעד ןענעבעירשעבנעבע .עיראעהט םע טאה, עט ךיז ךילמענ םיא ערהאיראפ ןיא -אדוב טבעפ עגייא ״טפאשללעזעג-ירטנעשד״ וצ םענייא עעיטנאמ-סטייקגיטאהטלהאוו -רעפ ׳טלעממאז וצ םעכלעוו עטלאהרעטנוא ךיוא איד ןעכייר ןעדוי ןעדאלעגנייא -רואוו קד, ךילדנאטשרעפטסבלעז טימ רעד בא׳טכיז איד ןעטטעפ -טנע■י״גנולהאצרעביא״ *וורפיוא םוצ אמאנאבא 1 ריוו ןעכוזרע טימעיה ערעזנוא -רהעעג ןעט רעזעל איד ןאפ זנוא קטקישעגוצ -דא ןעטריססער ןעננוזייוונאטסאפ ךיז -עידעב ׳דנענ רעזנוא טטאלב טסגיללאפעג עי -ירפ רעה ןערעינאבא וצ י ׳ןעללאוו טימאר איד גנודנעזרעפ סעד שעטטאלב -ץענייק גוצרעפ ->עדייל ריוו ץענאש ענייק ׳עהימ ענייק -דלעג ׳רעפפא םוא םער עעג;עמדת פעזעלםוכיליו סעדנעססאפ' ’לאירעטאמעזעל* .ןעטעיב'וצ םעד רעביאנעגעג ןעבעג ו ו י ר ד ע ר א -נ ןעמהענעגי גנונפפאה ׳קורדסיוא םאד ריוו ךרוד עי עיעכיירלהאצ -נענאבא ןעט טרעישזנאווער -.ןעדרעוו איינ עדנעטערטנייא ןעטנענאבא -דע ןעטלאה איד ןעגירעהזיב ןרעממונ םעד קיינ ם׳נאטעלליאפ ג ר א ט י ז א ו נ ד פ ר א נ ק א .טקישעגוצ ־ איד .ןאיצארטסינימדא רעד״ ״טםיינטייצ4 ענייא ערעווש ערעטסיד עקלאוו -רע טבעה ךיז רעביא קד טנאציראה סעד ׳סמוהטנעדוי עכלעוו טימ רענייא -רעטבריפ קכיל גנוממעוושרעביא .טהארד סאד -וי ׳םוהטנעד םעכלעוו טייז .2000 קרהאי ןאפ םענייז קגילייה םורטנעצ ׳טנרעפטנע ןיא קללא ןרעדנאל טיירטשרעצ ׳טריאמורעה טבעל טצעי ענייז ׳עטסרעווש -סכילרהאפעג עט ♦טייצ ןייא רעראבטכיזנוא טסייג טביירט ןיא רערעזנוא עטטימ ענייז גנורעעהרעפ דנוא ו דיו קהעטש םעד רעביאנעגעג טכאמ דנוא זאלרהעוו .אד רעד עמאנ רעזעיו ןעזאיירעטסימ גנוניישרע טזיא ..״^סייגטייצ״ םע יא1ט סעיד ןייא רערענניא דנייפ רעטנוא רעד עקסאמ סעד ׳סעדניירפ דנוא קבע עזעיד גנולדנאוומוא טזיא םהיא אייב ז םעני* קדנעטסרורעפ עקיעוו ךילפליהעב; סע טזיא ד םע ןייא• רעגיטכאמ ׳ ׳״טםי*נ רעכלעוו רערעזנוא עפפאק ׳טהערררעפ ערעזנוא ןעגנונניזעג ׳טרהיפעדריא םוא -'נוא ערעז עגילייה עטברערע ר ע ל י ג י א ן עכלעוו רעדעוו ךרוד רעייפ ךאנ ךרוד