Szabad Földműves, 1955. július-december (6. évfolyam, 27-53. szám)

1955-08-21 / 34. szám

feS5. augusztus 21. Hidmfives 11 Az ifjú békeharcosok seregszemléje után Kétheti nemes küzdelem után befe­jeződtek a VIT keretén belül rende­zett II. Nemzetközi Baráti Ifjúsági Sportjátékok. Ezek a sportversenyek a résztvevők számát, s a sportesemé­nyek színvonalát tekintve is felülmúl­tak minden eddigi hasonló rendez­vényt. Különösen az atlétikai és az úszóversenyek színvonala volt igen magas, de jelentős sporteseménynek számított valamennyi más sportág versenye is. Ezeknek a versenyeknek a jelentő­ségét azonban nemcsak az elért vi­lágcsúcsok, Európa-csúcsok, országos csúcsok fémjelezték. Olyan időben és olyan nemzetközi politikai helyzetben kerültek sorra ezek a versenyek, amikor a népek közötti együttműkö­dés és barátság ügyéért többet tet­tek az egyszerű emberek és a kor­mányfők, mint azelőtt bármikor.- Ami­ért a Szovjetunió fennállása óta sza­kadatlanul küzd: a különböző társa­dalmi rendszerekben élő országok kö­zötti békés együttműködés ma már százmilliók jelszava lett az egész vi­lágon. Hogy ez a jelszó élő valóság­gá váljék, a béke minden őszinte, igaz bartájának teljes ereje megfe­szítésével kell küzdenie. A béke ügyét mindig is jól szol­gálják a nemzetközi baráti szellemű események, napjainkban azonban fo­kozott jelentőségük van ezeknek a baráti sporttalálkozóknak, mert révü­kön egymástól sok ezer kilométerre fekvő országok fiataljai is ismeretsé­get, barátságot köthetnek egymással A varsói VIT sportjátékai ilyen szempontból is igen jól sikerültek. A résztvevő harmincöt ország között a Szovjetunió, az európai és ázsiai, né­pi demokratikus országok sportolóin kívül ott voltak többek között a távo li Ausztrália. Mexiko, Japán, Egyip­tom, Irán, Izrael versenyzői. Mind az öt világrész képviseltette, magát a varsói sportversenyeken — s a baráti kapcsolatok is világméretekben épül­tek ki. A VIT sportversenyei alkalmából lefolyt megbeszéléseken felmerült az a gondolat, hogy tovább kell töreked­ni a jelenleg még töiünk távol álló nemzetközi ifjúsági sportszervekkel való kapcsolat felvételére és megszi­lárdítására. Ez a gondolat teljesen indokolt. Sokszor a sport iránti sze­retet, a nemes küzdelem szelleme je­lentheti azt a közös nyelvet, amelyen megértik egymást az őszintén béke­­szerető fiatalok akkor is, ha egyéb­ként sok más kérdésben eltér egymás­tól a véleményük. Ezt a lehetőséget pedig ki kell használni mindnyájunk nagy ügye, a béke érdekében. Egyhetes horgászásom eredménye ♦ A Köztársasági Bajnokság őszi fordulóján jobb gólaránnyal a Slovan ÉÍNV vette át a vezetést. ♦ Guglielmo Pesenti olasz amatőr kerékpáros pályaversenyző Milánóban a Vigorelli-stadionban 11,6-tal világ­csúcsot állított fel 200 méteren. A régi világcsúcsot két olasz Pinarello és Pizzali tartotta 12 másodperccel. ♦ Londonban nagy érdeklődés mel­lett bonyolították le a legjobb magyar és angol atléták vetélkedését, melyből * magyar férfiversenyzök 116.5:93,5 arányban kerültek ki győztesen. A nők küzdelmében 60:53 arányban az ango­lok győztek. ♦ Az olasz szövetség megállapította a Rómában megrendezésre kerülő idei vívó VB pontos műsorát. Eszerint a поппооапопсгхххюоапооасохаэаозс HÉTFŐ BRATISLAVA — 5,15 Zenés műsor. 6.20 Reggeli zene. 7,20 Zenés műsor. 10.00 Oľga Ružičková: Norvég zászló alatt. 10,15 Népszerű hangverseny. 11.00 Nők félórája. 11,30 Jó hangulat­ban. 13,20 Tarka zenés műsor. 14,00 Ifjúsági műsor. 14,40 Szimfonikus hangverseny. 15,30 Tánczene. 16,00 Örömteli ifjúságért. 17,30 Moszkva be­szél. 18,00 Román zenei hét. 18,30 Kívánsághangverseny. 19,00 Hangos­újság. Í9,30 Fúvószene. 20,15 Nedbal: Egyveleg, a Mesétől-meséig c. balett­ből. 22,45 Janáček: Operarészlet. KOSSUTH-RÄDIÔ — 4,35—8,00 Reg­geli zenés műsor. 8,10 Zenekari hang­verseny. 9,20 Gyermekrádió. 10,10 Régi muzsika. 11,00 Népszerű szerel­mi kettősök. 12,10 Rádiójátékok zené­jéből. 13,00 Magyar nóták. 14,15 Űt­­törö-híradó. 15,10 Heti zenés kalen­dárium. 16,25 Nyári muzsika. 17,30 Egy falu — egy nóta. 18,40 Balatoni téborozók között. 20,00 Esti híradó. 80.20 Magyar játékszínház. 23,35 Ör­mény dalok. KEDD BRATISLAVA — 5,15 Zenés műsor. 6,15 Reggeli zene. 7,15 Zenés műsor. 10,10 Román ifjúság énekel. 10,30 Balett-részletek. 11,00 Oj ember fej­lődik. 11,20 Tarka zenés műsor. 13,00 A rádió együttesei játszanak. 13,30 Népszerű hangverseny. 15,00 Dúiá­­tékokból, filmekből és operákból. 16,10 A Szovjetunió nemzeteinek dalai. 17,00 Cseh és szlovák operákból. 17,30 Moszkva beszél. 18,00 Dal és tánc­­együttesek. 18,30 Kívánsághangver­seny. 19,00 Hangosújság. 20,15 Ked­velt melódiák. 21,10 A Szlovák Nem­zeti Felkelés 11. évfordulója alkalmá­ból szimfonikus hangversenyt közve­títünk. 22,00 Román zenei hét. 23.20 Johann Sebastian Bach műveiből. KOSSUTH-J1ÄDIÖ — 4,55—8,00 Reg­geli zenés riíűsor. 8,10 Népzene. 9,00 Indulók. 10,10 Zenével a föld körül. 11.00 Lányok, asszonyok, 11,30 MR fúvós együttese. 12,10 Magyar népi muzsika. 13,00 Hangszerszólók. 13,30 Román zenei hét. 14,15 Hangverseny gyermekeknek. 15,10 Olasz operákból. 16.00 Havasok asszonya. 16,50 Vidám kórusok. 17,30 Szív küldi. 18,20 Nép­zene. 19,32 Tánczene. 20,00 Esti hír­adó. 20,20 Bartók összes zongoramű­vei. 20,50 Románia ünnepén. 21,30 MR énekkara. 22,15 Népzene. 23,QQ ^jp­versenyek október 10-töl október 21-ig tartanak. Október 9-én a megnyitó ünnepségek zajlanak le. Az első ver­senynapon a tőrcsapat-verseny kerül sorra. A kongresszusi palotában a ver­seny színhelyén egyszerre 10 páston vívnak. ♦ Az Egyesült Államok kongresszu­sának mindkét háza határozatot foga­dott el, amely Eisenhower elnököt fel­hatalmazza, hogy 1955. október 27-ét Nemzeti Olimpiai Nappá nyílvánítsa. A Nemzeti Olimpiai Nap célja, egy­részt felhívni az amerikai közvélemény figyelmét annak fontosságára, hogy az Egyesült Államok sportolói is részt­­vegyenek az olimpiai játékokon, más­részt pedig biztosítani a társadalom támogatását az előkészületek során. Az 195l-es év gyönyörű nyarat hozott, Nagy meleg volt és minden jel arra mutatott, hogy hal­be esztendő lesz. Mindenesetre, ami ezt a halbő esztendőt illeti, ti so­kan a horgásztársak közül valóban szép eredményeket értek el, legtöbb­nek azonban ezen a nyáron gyatra fogásban i'olt része A egy hetes szabadságomat a Vág meVett töltöttem. Namkkal az indu­lás elrtt százszor átnéztem és meg­javítottam horgászkészleteim. A há­tizsák tartatmát többször átrendeztem ígи a csomaonm súlya, tartalma és mérete rovnaniu' megnőtt. Végre elérkezett a várva-várt nap. Fogtam a hátizsákomat és a hajnali autóbusszal elindultam tervezett utamra. A kora reggeli órákban érkeztem meg, álmaim és vágyaim színhelyére. A nap már tüzelt, égetett. A víz szinte élettelennek látszott Sehol egy rablás, karikázás a víz színén, de a mindent elsöpri) remény, és szenve­dély vakká és süketté tett. Imre bácsi, az öreg révész átvitt a túlsó partra. Közben beszélgettünk. — Imre bácsi, milyen a hal járás? — Hát — lassan, megfontoltan morzsolgatta a szól — bizony eddig nevesen dicsekedtek nagyobb fogás­sal. Ezekben a hetekben sok halászt vittem át a vizen, de bizony csak itt-ott láttam vaJ.amire való halat — válaszolta. El kell mondanom, hogy sok esz­tendős ismeretlenünk alatt az öreg kimondottan borúlátónak bizonyult, a halászattal kapcsolatban s még■ az aránylag ió esztendőt is gyöngének találta, ö a maga 75 évével, nagy természetismeretével és halászgya­korlatával a régi 40—50 év előtti eseményekre emlékszik vissza, amikor talán bunkós bottal is lehetett ha­la* .logni”. elbúcsúztunk. Kiléptem a partra “ és felballaotnm a „Kis sziget­re". E ivgmenti tanyában az eguik halász ismerősömnél telepedtem le. El­beszélgettünk. Szóba kerülitek a múlt eseményei, elmondták, ki ment férj­hez, ki halt meg, milyen volt a ter­més és milyen terveik vannak a kö­zeljövőben. Közben szinte észrevét­lenül megszaporodtunk. Jött az egyik szomszéd, majd a másik, aztán a só­gor, a koma. Csendesen köszöntöttek, aztán leültek. Érdek'ődtek, hogy mi újság a városban, lehet-e kapni ezt, meg azt. Észrevétlenül szaladt az idő s csak a távoli harangszó, meg a korgó gyomor jelezte a delet. A házi­asszony, aki eddig serényen foryott a tűzhely körül, meghívott ebédre. Hiába szabadkoztam, asztalhoz kel­lett ülnöm. A többiek nem tartóz­kodtak, magától értetődően ültek le, mintha saját családi asztaluknál let­tek volna, de ebben a környezetben ez természetes. Számtalanszor meg­győződtem arról, hogy a tanyavilág népe egy családot kéjre;, egynek szá­mít, ez érthető is, hiszen sorsuk, éle­tük, évszázadok óta összekovácsolta Okét. Jó zöldseges-krumplileues és föl­­séges csirkepaprikás volt az ebéd. — Egyszerre csend lett. Mindenki az evéssel volt elfoglalva. Közben a fürge háziasszony kinálgatta a társa­ságot, „vegyenek még, váljék egész­ségükre, ne sajnálják, van még a lábasban, estére halászlevet csinálok. Ebéd közben rátértem a mester­ségre. Érdeklődöm, mi a helyzet a horgászat terén? Az egyik is mon­dott valamit, a másik is, de bizony ezek nem valami biztató szavak. Ál­talában gyönge a fogás ezekben a hetekben. A régi., vágdunai halászok nem is igen mennek ki, de ha el­végre mégis ráfanyalodnak, legtöbb­­nyire keszeg, patuc az eredmény és ez is csak a kicsinyjéböl. Talán a vérük, meg a szenvedélyes halászat hajt'a ki őket a vízre. flszaladt az idő s a legfőbb ideje, hogy nekifogjak a horgászat­hoz. Kis idő elteltével már lestem a fenekezö bot rezgését, a tutajoshorog süllyedését. Kitartó horgász vagyok, de ez már mégis egy kicsit sok volt, hétfőtől szombatig egy nyél végre és egy tutajra összpontosítani a fi­gyelmet. Közben persze vándorol­tam és a jobbnál jobbnak mondott, holtbiztos, beetetett horgászhelyeken ültem le. Izzadtam, meg vakaróztam. Az egyiket a hőség okozta, a másikat a vérszopó szúnyogok. Olvastam, hogy hazánkban 40 fajta szúnyog ismeretes. Én akkor azt hittem, hogy mind a 40' itt, ezen a Vág-szakaszon adott találkát egymásnak és tudomá­nyukat rajtam próbálják ki. így teltek napjaink, egy kicsit már untam, de hiszen ez érthető. Valami azonban nem hagyott el. Az örökös remény, hogy egyszer majd­csak ráhibázok a szerencsére. Szom­bati napon aztán a kis szigetről ko­molyabb útra indultam. Reggel az­után fogtam, felszerelésemet és elin­dultam a Vágdunára. Nagy volt a hőség, majd megégett rajtam a ruha, a hátizsák mind súlyosabbnak tünt: Végre azonban megérkeztem a gútai hídhoz. Már többen ültek a pontyoZó helyeken és eredményük felvilla­nyozott. C elszereltem. Hosszú bambusz­■ nyelem fenyegetően nyúl a víz fölé. Nem horgásztam tutajos mód­szerrel, hanem utánoztam a jó ered­ményt elért 'szomszédaimat. A csalin bizony gyönge volt. A csalétek is egyhetes összezsugorodott nyálkás, főtt kukoricából állott. „Ha ló nincs, szamár is jó”, e közmondást horgász­elvül tűzve ki, három szem kukori­cát fűztem fel a horgomra. Talán tíz percig sem ültem az izzó köveken, amikor a hosszú nyél szé­pen megsuhant. Bevágtam. A hal megindult. Vagy öt percig élveztem a kapást, utána a part felé húztam horgomat, majd halásztársam, Géza bácsi alányomta a merítőzsákot és ki­emelte a halat. Szép három kilón fe­lüli ponty volt. Végre megtört a jég! A következő percekben ismét fog­tam egy másfél kilós pontyot, de az igazi, vagy fél óra múlva jelentke­zett. A bambusznyél egy erélyes kapás következtében „megcsókolta” a víz tükrét. Nem voltam rest, s rögvest, bevágtam. Az eredmény meglepő volt. Mint a villám — eddig egyik fogásomkor sem tapasztalt — nagy erővel és gyorsasággal megindult, pillanatok alatt, vagy 40 méter ni­­lonfonalat pergetett le az orsóról, majd egy lélegzetvételnyi időre meg­állt, aztán ismét megindult. A mene­külést más irányba folytatta. Fesz sen tartottam a nyelet. A zsinór fel­­csavarásakor már nem éreztem az ellenállást. Szomorú szívvel állapí­tottam meg, hogy a ritkán rámmosoly­­gó szerencse most is elhagyott és a hal a gyönyörű ponty lemaradt. Géza bácsi az öreg, harcedzett ha­lászmester megcsóváita a fejét és így' szólt: — Évek óta nem láttam ilyen pontykapást, miért tartotta olyan ke­ményen! — és szemrehányó tekintetet vetett rám s otthagyott. Beláttam, bizony igaza volt. Azóta már sok pontvot fogtam, de ezt az egyet sohsem fogom elfelejteni. JÁNOSY SÁNDOR □тпаоаааааоосопапсапоотпасазпгхзааппооапапоопашпазсхпэаааоооапопппаатоагоооаааоооаа L U\ W\ RÁDIÓM US SZERDA BRATISLAVA — 5,15 Zenés műsor. 6.20 Reggeli zene. 7,15 Zenés műsor. 8.00 Dallamok szárnyain. 10,20 Orosz szerzők műveiből. 11,00 Nők félórája. 11,30 Jó hangulatban. 12,00 Népi tán­cok. 13,00 Lirikus énekek. 13,00 Ma­gyar népdalok. 14,40 Népszerű kon­cert. 16,00 Munkahelyek visszhangja. 16,40 Betekintés a kultúrába. 17,30 Moszkva beszél. 18,00 Dallal szép az élet. 19,00 Hangosűjság. 19,30 Tarka zenés műsor. 20,00 Krušinský: A he­gyi patak. 20,20 Kedvelt dallamok. 21,15 Részletek operáinkból. 22,45 Román zenei hét. KOSSUTH-RÄDIÖ — 4,35—8,00 Reg­geli zenés műsor. 8,10 Népszerű ope­rarészletek. 9,20 Gyermekrádió. IC,10 Muzsikáról mindenkinek. 11,00 Kórus­­hangverseny. 12,10 Tánczene. 13,20 Radics Bélé Jenő és zenekara. 14,15 Üttörö-híradó. 15,10 Emlékezés Tom­pa Mihálvra. 15,50 Román zenei hét. 17,10 Riportszemle a világ körül. 17.25 Egri népi zenekar. 18,15 Szív küldi... 18,45 A virágzó mezőgazdaság útján. 19,17 Jő munkáért szép muzsikát. 20.00 Esti híradó. 21,25 Tánczene. 22,25 MR szimfonikus zenekara. 23,42 Távoli népek dalaiból. CSÜTÖRTÖK BRATISLAVA — 5,15 Zenés műsor. 6.20 Reggeli zene. 7,15 Zenés műsor. 10.00 Búcsú a pionirtábortól. 10.30 Tömegjeienetek operákból. 11,10 Tar­ka zenés műsor. 13,00 Fúvószene. 14.00 Halhatatlan keringő. 14,40 A bratislavai rádió vegyes énekkara éne­kel. 15,00 Klasszikus operettek. 16,15 Tánczene. 17,00 Részletek Giacomo Meyerbeer operáiból. 17,30 Moszkva beszél. 18,00 Román dal. 18,30 Kíván­sághangverseny. 19,00 Hangosújság. Irdalok. Щ5 Kedvelt ftjílft-1955. augusztus 22—28-ig mok. 21,00 Csepurin: A sztálingrádiak. 22.45 A bolgár tánc-filharmónia zene­kara játszik. 23,20 Zenekari művek. KOSSUTH-RÄDIÖ — 4,35—8,00 Reg­geli zenés műsor. 8,10 Zenekari hang­verseny. 9,20 Román népmese. 10,10 MR népi zenekara. 10,50 Balettzene. 11.30 Magyar parasztforradalmárok. 12,10 Operarészletek. 13,20 Szovjet szerzők operettjeiből. 14,15 Gyermek­­műsor. 15,25 Az épülő kommunizmus nagy országában. 15,55 Fúvószene. 16,40 Szív küldi... 17,25 Egy falu — egy nóta. 18,20 A régi magyar operettekből. 19,30 Tánczene. 20,00 Esti híradó. 20,20 Operarészletek. 21.00 Szülőknek — nevelésről. 21,20 Közkedvelt dallamok. 22,15 MR népi zenekara. 23,00 Éji zene. PÉNTEK BRATISLAVA — 5,15 Zenés műsor. 6,15 Reggeli zene. 7,15 Zenés műsor. 10,20 Népszerű hangverseny. 11,00 Nők félórája. 11,30 Jó hangulatban. 12.00 Román zenei hét. 13,00 Esztrád­­zene. 13,30 Dalolunk, táncolunk. 14,00 Séta a 700 éves városban. 14,40 Ope­razene. 15,35 Szólisták a mikrofón előtt. 16,10 Tarka melódiák. 16,45 Orvos beszél. 17,30 Moszkva beszél. 18.30 Kivánsághanngverseny. 19,00 Hangosújság. 21,10 Népdalok. 22,00 Zenés műsor. 22,45 Zene klassziku­sok műveiből. -KOSSUTH-RÄDIÖ — 4,35—8,00 Reg­geli zenés műsor. 8,10 Magyar mu­zsika. 9,00 Tömegdalok. 9,2Ó Három év a Jeges-Tengeren. 10,10 Brányik Gyuia hegedül. 11,00 Lányok, asszo­nyok. 11,30 Részletek a Hári János c. daljátékból. 12,10 Népdalkettősök. 13.00 Tánczene. 14,15 Távoli népek dalaiból. 15,40 Operettkettősök 16,00 Dalok — versek. 16,40 Román zenei Mb Sífy кЩ.,, líUu Egp­rosi népi zenekar. 19,15 Jó munkáért — szép muzsikát. 20,00 Esti híradó. 20.25 Szimfóniák. 21,15 Verdi-dilok. 22.25 Hidasi Hajós Éva együttese ját­szik. 22,50 Csend és visszhang. 23,06 Könnyű zene. SZOMBAT BRATISLAVA — 5,15 Zenés műsor. 6,20 Reggeli zene. 7,15 Zenés műsor. 10,15 Szórakoztató zene. 10,45 Parti­zándalok. 11,00 Arany Prága. 11.20 Szovjet és orosz operaművek. 12,00 Népi hangon. 13,00 Vidám hétvége. 14.00 Ifjúsági esztrád-müsor. 15,30 Kívánsághangverseny. 16,30 Operazene. 17.00 Szombati vigadalom. 17,30 Moszkva beszél. 18,30 Kívánsághang­verseny. 19,00 Hangosűjság. 19,30 Szó­rakoztató zene. 20,15 Kedvelt meló­diák. 21,00 Földműveseinknek. 21,15 Nedbal: Lengyel vér. 22,45 Táncok, hallgatók. KOSSUTH-RÄDIÖ — 4,35—8,00 Reg­geli zenés műsor. 8,10 Indulók. 8,50 Vidám operettrészletek. 9,45 Gyer­mekzene. 10,10 Zenekari hangverseny. 11,40 Magyar szerzők kórusműveibőí. 12,10 Könnyű zene. 13,00 Híres prí­mások. 14,15 Szovjet irodalom — szovjet zene. 15,10 Szív küldi... 16.00 Zenés műsor. 17,10 Román nép­zene. 18,00 Tánczene. 18,20 Az épülő kommunizmus nagy országában. 19 05 Ütőn — útfélen. 20,00 Esti híradó. 20.20 Tarka-barka. 22,15 Tánc éjfélig. VASÁRNAP BRATISLAVA — 6,00 Vidám vasár­nap reggel. 6,40 Reggeli hangverseny. 7.00 Mezőgazdasági ismertető. 7,20 Szórakoztató zene. 8,30 Hazai daiok. 9.00 Vasárnapi hangverseny. 9,45 Klasszikusok hagyatéka. 11,00 Dél­előtti koncert. 12,25 Esztrád-melódíák. 13.00 Népünk dalai és táncai. 13,30 Kellemes szórakozás. 14,00 Fúvósze­ne. 14,30 Esztrádműsor földműve­seinknek. 15,30 Mesterek zenéje. 16,00 Táncoljatok velünk. 17,00 A falú da­lol és énekel. 17,30 Moszkva beszél. 18.00 Ami hallgatóinknak tetszik. 19,00 Heti hangos híradó. 19,30 Harc a szülőföldért. 20,20 Emlékezetes napok alkalmából. 20,30 Szórakoztató zene. 22.00 Táncok. 22,40 Szimfonikus hang­verseny. KOSSUTH-RÁDIÓ — 4,30—7,59 Reg­geli zene. 8,10 Édes anyanyelvűnk. 8.15 Egy falu — egy nóta. 9,00 Ze­nés fejtörő. 10,10 Csilicsala csodái. 12.15 Jó ebédhez szól a nóta. 13,00 Jó munkáért — szép muzsikát. 14,15 MR szimfonikus zenekara. 15,45 Szív küldi... 16,15 Négy világtáj meséi. 17.00 Szórakoztató zene. 17,40 Kin­cses kalendárium. 18,40 Tánczene. 19.20 Az épülő kommunizmus nagy országában. 20,00 Esti híradó. 20,20 Banditák, Offenbach operettjének rá­dióváltozata. 21,51 Hanglemezek. 22,10 Tánczene. 22,50 Román zenei hét. A csehszlovákiai rádió állandó magyar adása > A- 427,9 m hullámhosszon: Hétfő: 5,15: Hírek. 13,00 Hirek. 13,10: Falu-híradó. 18,00: Hí­rek. 18,10: Zenével köszöntjük hazánk élenjáró dolgozóit. Kedd, Csütörtök, Péntek: 5,15: Hírek. 13,00: Hirek. 13,10: Fa­lu-híradó. 18,00: Hírek, hangos híradó. Szerda: 5,15: Hírek. 13,00: Hírek. 13,10: Falu-híradó. 18.00: Hírek, hangos-híradó. 18,15: A serdülő ifjúságnak. Szombat: 10,00: Ifjúsági műsor. 10,15: Gyermekműsor. 13,00: Hírek. 13,10: Hangos híradó. 16,30: Pionírműsor. 18,00: Irodalmi félóra. Vasárnap: 6,40: Mezőgazdasági tanácsadó. 15.30: Vidám mű­sorral köszöntjük a falu és város dolgozóit.