Antall József szerk.: Orvostörténeti közlemények 97-99. (Budapest, 1982)

TANULMÁNYOK - Birtalan Győző: Laennec és Skoda, a belgyógyászati diagnosztika klasszikusai (angol nyelven)

trophy stood in the foreground. In the knowledge of the great number of observations accumulated since then, Skoda could put it as follows: "Die aus der Kombination von Hypertrophie ( und Atrophie) und Dilatation hervorgegangenen bisher von der anatomischen Schule unter verschiedene Kategorien nicht ohne Willkür untergebrachten Formen ver­dienen vom klinischen Standpunkte nur insofern eine Berücksichtigung, als sie als Folgezu­stände von Klappenfehlern oder einer Erkrankung der Herzsubstanz (durch Fett oder Entzündungsprodukt ) auftreten. " 9 Frigyes Korányi, the outstanding Hungarian internist of the last century, esteemed very high Skoda's paper that appeared in 1856 under the title "Über die Function der Vorkammern des Herzens und über den Einfluss der Contractionskraft der Lungen und Respirations-Bewegungen auf die Blutzirculation". In Korányi's words the author ". . .from the observation of jugular veins calculated the way of functioning of the deeply hidden atria with an exactitude which rarely can be attained and hardly surpassed by vivi­section and physiological experiments." 10 Skoda reached far in following up the pathogenesis and consequences of spleen throm­bostasis, pulmonary infarcti, renal deformities verifiable through the definition of urinary albumen as well as of complicated crural thromboses. The trend of analyzing and revaluating pathological processes gained ground in the mid-19th century and still persists as a main tendency in clinical researches. Upon its influence many a traditional symptomatological diagnoses fell into oblivion. Not all of them, of course, since for example we still use the term diabetes mellitus that some wanted to throw off at that time already. This work of analyses lead to the discovery of several important pathogenetic relations. We must also see, however, that the rigid separation on the so held primary and second­ary pathological processes — as it often happened in the period — was not always favour­able for medical practice. Skoda, for example, writes on pulmonary oedema as follows : „Überhaupt hat die Nachwiesung der Lungenödeme am Krankenbette nicht die Wichtigkeit die man ihm seit Laennec begleitet hat. Als selbstständige Erkrankung wird es kaum mit Sicherheit erkannt werden, indem die Erscheinungen mit jener der Pneumonie zusammen­fallen (den ein wässeriges Sputum wird doch keine pathognomische Differenz begründen) und als Kombination mit anderen Krankheiten verliert es an praktischen Wichtigkeit eben durch die schwere dieser letzteren" 11 Certainly, Skoda could not know at that time the higher synthesis of circulatory pathol­ogy that was elaborated by the school of Sándor Korányi. There, recognizing the vicious circle of pathological processes deteriorating each other, just pulmonary oedema is one of the points where by annullating it one may cut through the series of chain reactions regardless whether it was a consequence for pneumonia or acute left heart failure. In such a case the early diagnosis of pulmonary oedemamay prove very practical. In this respect, Laennec's practice oriented view —as to medical thinking and efficiency —seems to be superior to Skoda's scientifically more pretentious view. Laennec analyzes through thirty whole pages the possibilities concluding to pulmonary oedema and the detailed symp­tomatology. And here we arrive to the much quoted question of Skoda's therapeutic resignation 9 Skoda; J.: Abhandlung über Perkussion und Auskultation. Wien, 1864, p. 319 10 Korányi, F. : Memorial speech on Joseph Skoda, Professor and corresponding member. Annals of the Royal Medical Association of Budapest 1882, Appendix. Budapest, 1882, p. 24 11 Skoda, J.: Abhandlung über Perkussion und Auskultation. Wien, 1864, p. 277

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