Forrai Ibolya szerk.: Egy pesti polgár Európában - Negyvennyolcas idők 3. (A Néprajzi Múzeum forráskiadványai 6; Budapest, 2000)

GIERGL HENRIK ÜVEGMŰVES ÖNÉLETÍRÁSA, ÚTIJEGYZETEI ÉS NAPLÓI 1845-1865 - Utazásom leírása és naplóm 1845, 46 és 47/48 három esztendejében (Ford.: Gelley Andor) - Második rész

A katolikus és az evangélikus templom 6 oszlopos homlokzattal. Két oldalon a Lyceum. A Rendek háza. A Pénzügyminisztérium. Az új Akadémia épülete. A Városháza, a politechnikai iskola. A pályaudvar. Az állami Kancellária. Az Őrgrófi palota és előtte egy kör alakú téren az Alkotmány vörös kőből állított oszlopa. A Marktpatzon egy Piramis áll, ez alatt van a városala­pító eltemetve. ­Aznap Carlsruhéban aludtunk, másnap visszautaztunk, de csak Langenbrükenig. Ott a vendéglőben megvártuk az omnibuszt, amely elvitt Sinsheimig, onnét pedig gyalog Nekarbischofsheimbe. Szörnyen rossz idő volt, egész nap esett, az út nagyon sáros volt. 12 óra után érkeztünk Car/lal Lotter nagybátyámhoz, aki végtelenül örült jöttünknek, de nagyon el is csodálkozott. Elmondtuk neki elhatározásunk okát, és hogy csak egy napra jöttünk, tőle elbú­csúzni. ­A másfél napot azután nagyon vidáman töltöttük, főleg Carl tréfálkozott sokat. - Csütörtö­kön átmentünk Nagybátyámmal Waibstadtba, megtekinteni a nagy tűzvész pusztítását, itt több mint 90 ház égett le. A nagyherceget 9 órára várták, aki meg is érkezett, és a szerencsétlenül jártaknak 2000 forintot ajándékozott. Ez alkalomból láttam megint egy uralkodót. - Habár a tűz egy héttel ezelőtt tört ki, helyenként még mindig parázslott a hamu alatt. — IU/216] A búcsúzás után, mely sokkal fájdalmasabb volt az elsőnél, /pénteken reggel 5 órakor újtól útrakeltünk Sinsheimbe, hogy a 7 órakor induló heidelbergi omnibuszt el ne késsük. ­Az időjárás megváltozott, most nagyon szép volt az idő. Ezt az utat Sinsheimből Heidel­bergbe most már másodszor tettem meg, így semmi újat nem hozott. Mivel Carl még nem látta a heidelbergi várat, minthogy Mannheim felé utaztában késő este utazott át a városon — most megint felmentem vele, hogy megnézzük, és körülvezettettük ma­gunkat a vár zárt részében is —, a Ruprechtsbauban, ahol megmutatták nekünk a lovagtermet, a kazamatákat és a régi vártemplomot is. Este 5 óra körül utaztunk Mannheimbe és ott egyenesen Leibfried nagybátyámhoz mentünk. — Szorongó szívvel siettem fel a lépcsőn és az elénk jövő nagynénémhez az első kérdésem volt: „Itt van-e Anyám?" — Nagynéném nem felelt sem igennel, sem nemmel — de titokzatos hallgatása a legjobb válasz volt számomra, és arcáról leolvashattam az „igen"-t. — Pillana­tok múlva kimondhatatlanul szeretett Anyám karjaiba omlottam! Nincs halandó, ki nagyobb örömet érezhetné, mint én akkor, mikor szívemhez szoríthattam drága Anyámat. Túl szegény szavakban a német nyelv ahhoz, hogy megfelelően kifejezhessem azt, amit abban a pillanat­ban éreztem. — Már korábban, mielőtt Anyám megérkezett volna, megpróbáltam verset írni hozzá, de nem sikerült! minden szavam túl száraznak és érzés nélkülinek tűnt egy anya szá­mára. - Van-e olyan lény a földön, akinek több hálával tartozik az ember, mint az Édesanyá­nak? És milyen szent, boldogító érzés a gyermeki szeretet! - Soha sem voltam boldogabb, mint most. / [U/217] Tegnap délben jött meg Anyám — ha ezt tudtam volna, senki sem tarthatott volna vissza. — Oh, milyen sok beszélgetnivalónk volt! Anyám olyan sok pesti újdonságról és változásról be­szélt, hogy nekem a múlt szinte álomnak tűnt. Anyám nővéreim arcképeit is elhozta, hogy eze­ket Lotter nagybátyámnak adja ajándékul. Ah, nem győztem nézegetni a bájos, finom arcocs­kákat. Húgaim, a kislányok, akik még iskolások voltak, mikor Pestről eljöttem, most már haja­donokká nőttek fel; és anyám sokat beszélt más szép pesti leányokról is, közülük főleg egynek neve volt zene fülemnek. — Mindez honvágyat ébresztett keblemben, és vágyódtam drága Ha­zám után, de még semmi pénzért nem utaztam volna haza, mert még szerettem volna világot látni. ­A sok jó hír mellett, melyet anyám hozott, volt egy rossz is - kofferunkat ellopták, és a szál­lítmányozó beleegyezett abba, hogy kárunkat megtérítse. A jegyzőkönyv szerint kofferunk el-