G. Móró Csilla szerk.: Blaskovich emlékkönyv(Pest Megyei Múzeumi Füzetek 1., Szentendre, 1993)

Blaskovich János: Erdei hipnózis

BLASKOVICH JÁNOS Erdei hipnózis 1911 őszén orvosi javaslatra huzamosabb ideig klimatikus helyen kellett tartózkodnom. Választásom Máramarosban - nagyanyáink korában híres női fürdőre - Visk-Várhegyre esett, mert ennek közelében vadászati lehetőségek is voltak. Az omladozó épületeivel évti­zedek óta szünetelő kincstári fürdő éppen abban az évben cserélt gazdát. Új tulajdonosa a jobb állapotban lévő épületeket OTI-üdülőkkel azonnal be is népesítette. Véletlen szerencsémből, mindjárt megérkezésünk napján egy öreg medvét lőttünk. En­nek a vadászzsákmánynak másnap, a fényképezés után egy pompás ebédet, később pedig az alább leírt tapasztalatainkat is köszönhettük. Egy barátunk - a medveölésünkön felbuz­dulva - nyomban feljött Viskre. Mindenáron medvét szeretett volna lőni, így kedvéért még az októberi hóban is a medvék hazájában voltunk. Közben kelet felől farkasbeö­zönlést kaptunk. Az ordasok az erdők alatti réteken legeltetett lo­vak közül kettőt mindjárt az első napokban „levágtak". Mivel a ló­dögre a kóborló medve is rá szo­kott menni, ezért éjjelre kiültünk a tetemek közelébe. Mi ketten a barátunkkal, egy mély völgykatlanban lesben ül­tünk. Itt a réten - az egyik áthara­pott torokkal fekvő ló közelében - egymástól úgy száz lépésre, két szénaboglya páholyülésül kínál­kozott. A katlan környéke egyike volt a terület legszebb része­inek. A fürdőjéről híres Várhegy és a Csákói-bürgésznek szikla­tuskókkal és kőgörgetegekkel telt meredek kettős kúpja csak tá­volról hatott bájosan. A Nagyszél hegyen sétálva is megcsodálhat­tuk az ósbükkös erdők minden szépségét. Az évszázados bükk­fák hűvös árnyékában, bemoho­sodott nyirkos sziklák társaságá­ban, mindenütt ott láttuk a kivé­nülve összeomlott, vagy szélvész 2. Blaskovich György és János 1911 -ben Máramaros­Visken ejtett medvével