Evangélikus kerületi liceum, Késmárk, 1907

hardt Sándor mérnök urak szíves kalauzolása mellett alaposan megnéztünk mindent, kezdve a hajóbordáknál egészen a készülő torpédókig, a hajó ké­szítésének minden csinját-binját láttuk s élvezettel hallgattuk a szakszerű magyarázatot. Megköszönve vezetőink szívességét, ebédelni mentünk, nem feledkezve meg természetesen a levelezőlapok küldéséről sem. Ebéd után a városba sétáltunk, megnéztük a város szép épületeit, a színházat, a Palazzo Municipalet (városháza), a cs. k. tengerészeti akadémiát, az Adria palotát, az óvárost stb. Engedve ifjaink kérésének, még egyszer elhajóztunk Abbáziába, hová a nemzeti ünnepen csaknem az egész Fiume kirándult. Nagy élvezettel hallgattuk az olasz utcai énekesek zenéjét s énekét, sétáltunk s úgy éreztük magunkat, mintha hazai fürdőben lennénk, mert minden lépten- nyomon hazai szó csengését hallottuk. Visszatérve, megvacsoráztunk, csoma­goltunk s elbúcsúzva a tengerészeti akadémia szíves igazgatójától, hajónkra siettünk, hogy a csodás szépségéről híres Velencébe utazzunk. A tiszta fehér, fényesen berendezett hajónk, »Salona«, este nyolc órakor felszedte horgonyát, s érdekkel néztük hajónk méltóságteljes indulását. Némi félelem vett erőt rajtunk, midőn sötét éjben neki vágtunk a végtelen tengernek- Jobban és jobban távolodtunk Fiúmétól, csak a hullámok locsogása emlé­keztetett arra, hogy tengeren vagyunk Már Veglia sziget mentén hajóztunk s még mindig láttuk a világítótorony fényét s a kivilágított partmenti ha* lászfalvakat. De csakhamar erőt vett rajtunk az álom s lementünk a fedél­zetről az első osztály társalgójába, hol édes álomba ringatott minket a gyorsan haladó hajó. Csak hajnalban ébredtünk fel, hogy a nap felkeltét tengeren lássuk meg. Valóban felejthetetlen, festő ecsetjére való látvány, mikor a nap a távoli hullámokból felüti tüzes koronáját! Sokáig gyönyörködtünk benne s nagy volt meglepetésünk, mikor az olasz part bontakozni kezdett a messze távolban. Minél magasabbra emelkedett a nap, annál jobban láttuk Velence festői képét, valóságos délibáb, mely csakhamar megelevenedik s a fata morgana kellemes valóra válik.'A vámház szemfüles legényei a zonnal észre­veszik hajónkat, követik a horgonyvetésig, hogy megakadályozzáka csempésze­tet. Alig áll meg hajónk, a gondolák fekete serege veszi körül; látjuk a lagú­nák mesés városát remek épületeivel, a tenger mozgalmas életét, szóval a legszebb látvány, a legszebb álomnál is nagyszerűbb. Az előzékeny vám­őrök gyorsan végzik tisztüket, s mi a gondola puha párnáin ülünk. Egye­nesen a szállónkba, »Hotel Manin«-ba mentünk, hol rendbe hozva magunkat, megreggeliztünk és siettünk a közeli Márk-térre, mely Napoleon szavai szerint »a világ legszebb szalonja«. Ez Velence művészetének, mozgalmas életének s kereskedelmének főhelye. Virágvasárnapi évén, rengeteg ember hömpöly­gőd a piaczán, főkép idegenek, kik kegyeletes áhitattal csodálták a művészet- örökbecsű remekeit s alkotásait. A régi harangtorony (Campanile) helyén épülő uj torony még csonka, sok munkára vár. Kívülről megnéztük a re­naissance stylben épített királyi palotát, s a másik oldalon lévő procuraziák