Fogorvosi szemle, 1987 (80. évfolyam, 1-12. szám)
1987-04-01 / 4. szám
effect of crown margin depth upon gingival tissues. J. Prosthet. Dent. 17, 479, 1967. — 19. Miller, S. C.: Textbook of periodontia. 3rd ed. Blakiston, Philadelphia—Toronto, 1950. — 20. Molnár L., Schranz D. és Huszár Gy.: Fogpótlástan. Egészségügyi Könyves Lapkiadó, Budapest, 1950, 248. és 249. old. — 21. Mühlemann, H. R. and Son, S.: Gingival sulcus bleeding—a leading symptom in initial gingivitis. Hel. Odontol. Acta 15, 107, 1971. — 22. Nyman, S. and Ericsson, I.: The capacity of reduced periodontal tissues to support fixed bridgework. J. Clin. Periodontol. 9, 409, 1982. — 23. Nyman, S. and Lindhe, J.: A longitudinal study of combined periodontal and prosthesis treatment of patients with advanced periodontal disease. J. Periodontol. 50, 163, 1979. — 24. Nyman, S., Lindhe, J. and Lundgren, D.: The role of occlusion for the stability of fixed bridges in patients with reduced periodontal tissue support. J. Clin. Periodontol 2, 53, 1975. — 25. Ónodi в.: Néhány szabadvégű híd. Fogorv. Szle., 44, 237, 1951. — 26. Ramfjord, S. O.: Design of stidues or clinical trials to evaluate the effectiveness of agents or procedures for the prevention, or treatment of loss of the periodontium. J. Periodont. Res. 9. Suppl. 14, 78, 774. — 27. Richter, W. A. and Ueno, H.: Relationship of crown margin placement to gingival inflammation. J. Prosthet. Dent. SO, 156, 1973. — 28. Roberts, D. H.: Fixed bridge prostheses. J. Wright & Sons, Bristol, 1980, 81—84. old. — 29. Sassen, H.: Klinische und labortechnische Problematik subgingivaler Präparationsgrenzen. Dtsch. zahnärztl. Z. 36, 254, 1981. — 30. Schranz, D. és Kaán M.: A klinikai fogpótlástani gyakorlatok vezérfonala. Semmelweis Orvostudományi Egyetem, Fogorvostudóniúnуi Kar, Budapest, 1973, 56. és 67. old.—31. Silness, J.: Periodontal conditions in patients treated with dental bridges. J. Periodontol. Res. 5, 60, 1970 a. — 32. Silness, J.: Periodontal conditions in patients treated with dental bridges. II. The influence of full and partial crowns on plaque accumulation, development of gingivitis and pocket formation. J. Periodont. Res. 5, 219, 1970 b. — 33. Silness, J.: Periodontal conditions in patients treated with dental bridges. III. The relationship between the location of the crown margin and the periodontal condition. J. Periodont. Res. 5, 225, 1970 c. — 34. Silness, J. and Löe, H.: Periodontal disease in pregnancy. II. Correlation between oral hygiene and periodontal condition. Acta Ódont. Scand. 22, 121, 1964. — 35. Valderhaug, J.: Die Bedeutung der Füllungen, Kronen und Brücken für das Paradontium. ZWR 87, 230, 1978. A. M. Аль—P у б а й e, К. Тот: Состояние зубного ложа зубов, держащих крючок одноопорных мостов с свободным концом Во рту 301 больного нашли 55 одноопорных мостов с свободным концом. Среди мостов в 37 случаях смогли исследовать состояние пародонта опорного зуба и здорового зуба противоположной стороны (не пломбированного). Были исследованы следующие индексы: индекс Плакка, глубина мешочка, индекс кровоточивости десен, гингивальный экссудат, подвижность зубов. Индексы опорных зубов были достоверно выше, чем контрольных. Авторы показывают, что одноопорные мосты с свободным концом вредно влияют на состояние пародонта зуба, держащего крючок. Al-Roubaie, А. М. Dr. and Tóth, К. Dr.: Condition of the periodontium of anchorage teeth of simple abutment free end bridges In the mouth of 301 patients 55 single abutment free end brdges have been formed. The condition of the periodontium of the abutment tooth and of the opposite healthy filling-free tooth could be examined in case of 37 bridges. The following indices have been examined: Plaque-index, pocket depth, gum-bleeding index, gingival exudate, mobility of the teeth. The indices of the abutment teeth were significantly greater than the control values. It is stated that the condition of the periodontium of the anchorage tooth is deleteriously affected by the single abutment free end bridge. Dr. A1-R oubaie, M. Abir und Dr. K. Tóth: Zustand des paradentiums der ankertragenden Zähne der Freiendbrücke mit einem Pfeiler Im Mund von 301 Patiente wurden 55 Freiendbrücken mit einem Pfeiler gefunden. In 37 dieser Fälle konnte der Zustand des Pfeilerzahnes sowie des kontralateralen, gesunden nicht gefüllten Zahnes untersucht werden. Untersucht wurden folgende Indizes: Plaqueindex, Taschenifciefe, Zahnfleischblutungs-index, gingivales Exudat, Bewegbarkeit der Zähne. Die Indizes der Pfeilerzähne lagen signifkant höher als die der Kontrollen. Die Untersuchungen führten zur Festellung, daß durch die Einpfeilerbrücken mit freiem Ende der Zustand des Paradentiums des ankertragenden Zahnes schädlich beeinflußt wird. 108