Fogorvosi szemle, 1983 (76. évfolyam, 1-12. szám)

1983-01-01 / 1. szám

Tragzeit. Schweiz. Mschr. Zahnhlk. 91, 87, 1981. — 3. Budz-Jörgensen, E. and Belram, U.: Denture Stomatitis. The etiology in relation to trauma and infection. Acta Odontol. Scand. 28, 71, 1970. — 4. Davenport, J. G.: The oral distribution of Candida in denture stomatitis. Brit. dent. J. 129, 161, 1970. —- 5. Egerváry G.: Gombás szájgyulladások vaccina kezelése. Fogorv. Szle. 55, 314, 1962. — 6. Jensen, H. K., Hansen, P. A. and Biom, J.: Incidence of Candida Albicans in women using oral contraceptives. Acta Obstet. Scand. 49, 293, 1970. —- 7. Knighton, H. T.: A study of monilia and other yeasts —- like organisms found in the oral cavity. J. dent. Res. 18, 103, 1936. — 8. Ko­vács G., Kövesi Gy. és Babai J.: Az akrilát polimerizációjának szerepe az oralis candi­diasis terápiájában. Fogorv. Szle. 68, 137, 1975. — 9. Lelkes K.: Újabb adatok a száj­üregi moniliasis előfordulásával kapcsolatban. Fogorv. Szle. 48, 199, 1956. —- 10. Ma­­jewski, S. und Macura, B.: Das Vorkommen von hefeähnlichen Filzen in der Mund von Zahnprothesenträgern. Mykosen 9, 516, 1980. —- 11. Miklós I.: A szájnyálkahártya gombás megbetegedéseinek osztályozása és gyógykezelése. Fogorv. Szle., 48,193, 1955. — 12. Neil, D. J.: Symposium on denture sore mouth. J. dent. Practioner 16, 135, 1965. —• 13. Neguist, G.: A study of denture sore mouth. Acta Odontol. Scand. Supp. 10, 9, Thesis, 1952. —- 14. Noltings, S. und Fegeler, К.: Praedisponierende Faktoren bei der candidosis. Z. Hautrk. 54, 58, 1979. —-15. Turret, A. J. W. .'Etiology of inflammed upper denture bearing tissues. Brit. dent. J. 118, 452, 1966. M. Ф. Ф a X M и, Б. Фаркаш: Встречаемость почкующих грибков в полости рта носителей частичных и полных зубных протезов Авторы провели микологическое исследование поверхности слизистой оболочки щечной части полости рта, покрытой протезом части слизистой оболочки полости рта 128 носителей зубных протезов и нижнего листа протеза. В 61 случае из полости рта был выращен почкующий гриб, оказавшийся в 83,6% случаев грибком молочницы. Согласно исследованиям авторов вещество протеза (акрилат) и продолжительность ношения протеза повышают частоту инфекции почкующими грбками, в то время как возраст носителей протеза не оказывает существенного влияния. Dr. Fahmi Fisai М. and Dr. В. Farkas: The Incidence Rate of the Granular Fungus in the Mouth Cavity of Those with Partial and Complete Denture They have completed a myoological test of the denture base-plate at the territory of mycoderm, and surface of the buccalis mycoderm. In the oral cavity the granular fungus happened to breed in 61 cases, which proved to be C. albicans in 83,6 per cent of the cases. According to their teste the material (acrylat) of the denture its completeness and the term of wearing intensifies, while age and sex haven’t got an essential influence on the frequency of the contamination by granular fungus. Dr. F ahmi Faisal, M., und Dr. Farkas, В.: Die Häufigkeit der Sprosspilzer­krankungen in der Mundhöhle der Patienten mit partiellen und Vollprothesen. Es wurde die mykologische Untersuchung der, unter der Prothese sich befindenden Schleimhaut, — auf dem betreffenden Gebiet der Prothese — sowie die Ober­fläche der buccaler Schleimhaut, an 129 Patienten mit Vollprothesen, durchge­führt. In der Mundhöhle fanden sie in 61 Fällen Sprosspilzinfektionen, — deren 83,6% sich als C. albicans erwies. Laut der durchgeführten Untersuchungen wird die Häufig­keit der Infiziertheit durch das Material der Prothese (Akrvlat), durch die Vollständig­keit derselben und durch die Dauer der Tragzeit erhöht; — während das Lebensalter und das Geschlecht der Patienten dieselbe nicht beeinflussen. 12

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