Fogorvosi szemle, 1968 (61. évfolyam, 1-12. szám)
1968-01-01 / 1. szám
22 SALLAY KORNÉLIA DR. IRODALOM. 1. Sircus, W.—Church, R.—Kelleher, J.: Recurrent aphthous ulceration of the mouth. Quart. J. Med. 26. 235, 1957. — 2. Ship, I.—Morris, A. L.—Durocher, R. T.—Barket, L. W.: Recurrent aphthous ulceration and recurrent herpes labialis in a professional school student population. Oral Surg. Med. Path. 13. 1191, 1317, 1960; 14. 30, 1961. — 3. Sugár L.: Öregkori szájbetegségek. Fogorv. Szle 52, 257, 1959. — 4. Dodd, К.—Johnson, L. M.—Buddingh, C. J.: Herpetic stomatitis. J. Pediatr. 12, 95, 1938. — 5. Stark, M. M.—Kibrick, S.— Weisberger, D.: Studies on recurrent aphthae : evidence herpes simplex is not the etiological agent with further observations on the immune responses in herpetic infections. J. Lab. & Clin. Med. 44, 261, 1954. — 6. Ship, I. I.—Asher, W. K.—Scherp, H. W.: Recurrent „fever blister” and „cancer sore”. Tests for herpes simplex and other viruses with mammalien cell cultures. Arch. Oral Biol. 3, 117, 1961. — 7. Kilbourne, E. D.—Horsfall, F. L.: Primary herpes simplex virus infection of the adlult. A. M. A. Arch. Int. Med. 88, 495, 1951. — 8. Farmer, E. D.: Diseases of the mouth caused by the herpes simplex virus. Proc. Roy. Soc. Med. 49, 640, 1956. — 9. Griffin, J. W.: Recurrent intraoral herpes simplex virus infection. Oral Surg. Med. Path. 19, 209, 1955. — 10. Evans, A. S.—Dick, E. G.: Acute pharyngitis and tonsillitis in University of Wisconsin students. J. Amer, Med. Ass. 190, 699, 1964. — 11. Graykowski, E. A.—Barile, M. F.—Stanley, H. R.: Periadenitis aphthae clinical and histopathologic aspects of lesions in a patient and of lesions produced in rabbit skin. J. Amer. Dent. Ass. 69, 119, 1964. — 12. Rizzo, A. A.—Ashe, W. K.: Experimental herpetic ulcers in rabbit’s oral mucosa. Arch. Oral Biol. 9, 713, 1964.— 13. Mathis, H.—Hermann, D.: Beitrag zur Morphogenese des Aphthen. Dtsch. Zahnärztl. Zschr. 17, 134, 1962. — 14. Ryan, T. J. : Periadenitis mucosa necrotica recurrens. Proc. Roy. Soc. Med. 59, 255, 1966. — 15. Lelkes К.: Zytologische Untersuchungen auf der Mundschleimhaut. Öst. Zschr. Stomat. 56, 233, 1959. — 16. Lehner, T.: Recurrent aphthous ulceration and autoimmunity. Lancet,[2, 1154, 28. nov. 1964. — 17. Taylor, К. B.—Truelove, С. C.— Wright, P.: Serologic reaction to gluten and cow’s milk protein in gastrointestinal diseases. Gastroenterol. 46, 99, 1964. — 18. Ship, 1.1.— Merritt, A. D.—Stanley, R.: Recurrent aphthous ulcers. Am. J. Med. 32, 32, 1962. — 19. Sallay K.—Bánóczy J.: Remarks on the possibilities of the simultaneous occurrence of hyperkeratosis of the oral mucous membranes and recurrent aphthae. I. Clinical investigations, (in press). — 20. Bánóczy J.—Sallay K.: Remarks on the possibilities of the oral mucous membranes and recurrent aphthae. II. Cytologic study (in press). — 21. Schuermann, H.: Krankheiten der Mundschleimhaut und der Lippen. München u. Berlin, Urban & Schwarzenberg, 1958. — 22. Oravecz P.: A herpangina. Fogorv. Szle, 49, 16, 1956. — 23. Milder, E.: Postherpetic erythema multiforme. Dermatologia Basel, 111, 21, 1955. — 24. Foerster, D. W.—Scott, L. V. : Isolation of herpes simplex virus from a case with erythema multiforme exsudativum. Steven Johnson syndrome. N. Engl. J. Med. 259, 473, 1958. — 25. Hamar M.: Az aphthosis vírusos eredetére vonatkozó vizsgálatok. Bőrgy. és Ven. Szle 42, 27, 1966. — 26. Nasemann, T.: Die Infektionen durch das Herpes simplex Virus. Jena, G. Fischer, 1965. — 27. Söltz-Szöcs J.: Zur Immunologie des Morbus Behget. Zschr. Haut-Geschlechtskr. 32, 69, 1962. К. Ш а л л а и: Рецидивирующая афта. В исследованиях, проведенных совместно с Баноци, автор выявил, что слизистая оболочка полости рта лиц, страдающих рецидивирующей афтой, в меньшей мере ороговевшая, чем таковая здоровых лиц. Это обстоятельство указывает на предрасполагающие факторы. Лечение комплексное; для профилактики рецидивов автор рекомендует полоскание рта раствором неомагнола, подкисленного 0,1%-ным раствором уксусэ. Dr. К. Sallay: Über rezidivierende Aphthen. Die mit Bánóczy gemeinsam durchgeführte Untersuchung ergab, dass die Mundschleimhaut der an rezidivierenden Aphthen leidenden Personen in geringerem Masse verhornt als diejenige gesunder Personen. Dieser Umstand lenkt die Aufmerksamkeit auf lokale prädisponierende Faktoren. Die Therapie ist komplex. Für die Verhütung der Rezidiven sind Mundspülungen mit Neomagnol zu empfehlen, mit l°/00iger Essigsäure angesäuert.