Esztergom és Vidéke, 1992

1992-12-03 / 47. szám

3 ESZTERGOM ÉS VIDÉKE Esztergomból indult „MEGKUTATTUK, HOGYAN LEHET A SEMMIBŐL ÚJ IPARÁGAT TEREMTENI!" RUBIK ERNŐ nevét az egész or­szág ismeri. 1992. november 27-én munkával ünnepelte 82. szüle­tésnapját- az esztergomi repülőtéren. Jelenleg harminckettedik sportre­pülőgép-konstrukcióján dolgozik: az R-32 típusú kétüléses Hirth-motoros könnyű repülőgépén. A születésnapi köszöntő után kér­tünk interjút a páratlanul gazdag élet­útról. -Ön a Felvidékről származik. Mi­lyen út vezetett Esztergomig? -Pöstyénben születtem. Édesapám az első világháborúban az orosz fron­ton halt meg, hárman maradtunk félár­ván. Édesanyámmal az Alföldre köl­töztünk paraszti munkára. Jó tanuló voltam. Elnyertem a hadiárvák pályá­zatát, és a váci árvaházba kerültem. Ott jártam gimnáziumba a piaristák­hoz. A budapesti műszaki egyetemre 1929-ben kerültem, ahol a következő évben a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület tervezője, majd műhelyve­zetője lettem. A sportrepülés hozott el Esztergomba. 1932-ben alapította Madaras Aurél szentgyörgymezei plé­bános a szakosztályt. Abban az időben én a Magyar Aero Szövetség műszaki szakértője, berepülő pilótája voltam, a Műegyetemen tanársegéd és onnan gyakorta lejártam a repülőtérre. A Mitter Lajos vezette esztergomi aszta­losműhely annyira kinőtte magát, hogy gyáralapítást határoztunk el. Öt tár­sammal, Scheverlay Zoltánnal, Mitter Lajossal, Benedek Dezsővel, Tatarek (Tardos) Bélával, Stef (Szilas) Tibor­ral, 14.000 pengő tőkével 1938 máju­sában létrehoztuk az Aero-Ever Kft-t. Egy Kis-Duna-parti épületben kezd­tük, négy-öt év múlva már több száz emberrel dolgoztunk. Megmutattuk, hogyan lehet a semmiből új iparágat teremteni. Sorra születtek az új típu­sok: Tücsök, Pilis, Vöcsök, Cimbora, Kevély, Pinty, Koma, Lepke, Móka, Kánya, Futár, Junius 18, Esztergom, Góbé... -Az államosítás közbeszólt. Átme­netileg még Esztergomot is elhagyta. - A háború a repülőgépgyártásban is károkat okozott, ám a negyvenes évek második felében kezdtünk lábra állni. Az 1949-es év mindent lerom­bolt. Az államosítás után két évig az Országos Magyar Repülő Egyesület szerkesztésvezetője, majd 1951-55-ig aszékesfehérvári Repülőgépjavító Ál­lami Vállalat műszaki vezetője vol­tam. Onnan a dunakeszi Repülőgépkí­sérleti Üzembe helyeztek vezetőnek. 1956-ban jöttem vissza az esztergomi Sportárutermelő Vállalathoz szer­kesztésvezetőnek. Még egyszer rövid időre felcsillant a repülőgépgyártás re­ménye, aztán az ipari átszervezés foly­tán én is felkerekedtem, 1961-1967-ig a KPM légügyi főosztályán, majd 1967-1971-ig a MALÉV-nél műszaki tanácsadóként dolgoztam. - Repülőgéptervezői munkásságá­ért megkapta a nemzetközi Paul This­sandier-cliplomát, a Bánki Donát Em­lékérmet és a Kossuth-díjat. De ezek sem pótolhatják, hogy a gyárat elvet­ték. Mit hozhat Önnek a mostani pri­vatizáció? - A rendszerváltáskor egy pillanat­ra megcsillant előttem a reménysugár. A pillanatnyi gazdasági helyzet tisztá­zatlan. Újból próbálkoztam a kft. meg­alapításával, mert külföldi megrende­léseim is lennének, de sajnos a gyá­ramból semmit sem kapok vissza. Ne­kem tőkém nincs, megvenni nem tu­dom a gyárat. Az elmúlt negyven évben még tisz­tességes fizetésem se volt. Örültem, hogy éltem. Dolgoztam, szabadalma­im is voltak, amire legtöbbször nem is fizettek. Másrészt a repülőgépgyártás nem vonzó a befektetni vágyók szá­mára. Ezzel nem lehet rövid távon meggazdagodni. Mégis, ha visszakaphatnánk a gyá­rat, sok száz esztergomi embernek tudnék munkát adni. Még sokan dolgoznak azok közül, akik az AERO-EVER Kft-ben, majd a Sportárutermelő Vállalatnál velem együtt voltak. Rendszeresen megke­resnek. Ha úgy tudnám kezdeni, mint ahogy annak idején, akkor most sem haboznék. Most ezt a lehetőséget nem látom. A negyven év alatt a szemlélet is megváltozott. Pedig ahhoz, hogy a sportrepülés felvirágozzon, ahhoz re­pülőgépgyár is kell. Nem adtam fel a reményt, ezért is építem itt, az eszter­gomi repülőtéren az új motoros gépe­met... (Pálos) BAMBERG - ESZTERGOM A CLAVIUS ÉS A SZENT ISTVÁN GIMNÁZIUM DIÁKJAINAK ÚJABB TALÁLKOZÓJA Lapunk is hírt adott arról, hogy a nyár végén a Szent István gimnázium diákjai Bambergben jártak. A közel­múltban az ottaniak viszonozták a lá­togatást, és Paul Wasserscheid, Alfréd Walther, Christine Dörfler tanárok vezetésével tizennyolc bambergi gim­nazista járt Esztergomban. A Clavius gimnáziumból tíz lány és nyolc fiú az egy hét alatt sokat láthatott Eszter­gomból. A házigazda Szent István gimnáziumból Bogáthy Beáta és Gyó­ni Erika némettanárok, no és a német tagozatos diákok alig győzték a tolmá­csolást. Hogy mi is történt az egy hét alatt, azt Szentgáli Aliz harmadikos gimnazista mondta el számunkra. - A Széchenyi térre vártuk őket, és elegáns, légkondicionált buszukkal időben meg is érkeztek. Örültünk a várva várt találkozásnak. Fáradtak voltak, de ki-ki gyorsan megtalálta a társát. Mindenkit családoknál helyez­tünk el. Másnap reggel már vidám társaság indult Szentendrére. A skanzenben ér­deklődéssel figyelték a néptáncbemu­tatót, a falusi házakat. A Kovács Mar­git Múzeumban a kerámiák teljesen lenyűgözték őket. A visegrádi bobpá­lyán volt, aki úgy beleélte magát a száguldásba, hogy ki is repült. Ám szerencsénkre baleset nem történt. A következő napon iskolánk követ­kezett. Popovics György igazgatónk köszöntötte a bambergieket, melyet Wasserscheid úr, igazgatóhelyettes viszonzott. Ezzel már hivatalossá vált a Clavius és a Szent István gimnázium testvérkapcsolata. „Fogadást" adtunk német barátainknak, fánkkal és kólá­val. Majd az ő számukra is megkezdő­dött a tanulás. Bejöttek óráinkra. Ahol tudtak, bekapcsolódtak. Termé­szetesen német nyelvi óráinkon még a hibáinkat is kijavították. Délután büszkeségünket, a Bazilikát, a Várhe­gyet, a Kincstárat mutattuk meg nekik. Majd újabb kirándulónapok következ­tek. Győrbe, Pannonhalmára is elláto­gattunk. Szerda délután a Polgármesteri Hi­vatalba voltunk hivatalosak, ahol Ba­logh Péter alpolgármester adott foga­dást számunkra. „A testvérvárosi kap­csolat kibontakozásának záloga a fia­talok alakuló barátsága" - mondta. Német barátaink nagyon várták a budapesti kirándulást. Nem is csalódtak. Siklóval mentünk fel a budai Várba, elsétáltunk a Ha­lászbástyára, megnéztük a Mátyás­templomot. Szabadprogram is volt; pesti bevásárlás. Este igazi paprikázott gulyáslevest vacsoráztunk. ízlett ne­kik. Elérkezett az utolsó nap. Esztergo­motjárva már búcsúzkodtunk, és este tízkor útrakeltek. Meg sem álltak Bambergig. Mindannyian gazdagabbak lettünk. Barátságban és nyelvtudásban is. (P.I.) RUMPOLD Esztergom Schweidel ut 2500 Esztergom Tel. 33/12-851 el. 33/12-851 / JT KORREKT KISZOLGÁLÁS, KEDVEZŐ ÁRAK! Megérkezett a kiváló minőségű német Rekord brikett! Mázsánként 1.100 - Ft reklámáron forgalmazzuk. Viszonteladóknak engedményt adunk! További ajánlatunk: — Lengyel láng-borsó: 800,­— Oroszlányi dara: 570,­— Dió koksz: 1.190,­— Gyöngy brikett: 730,­— CONIX brikett: 720­— Fürészelt tűzifa: 350,­A felrakás és házhoz szállítás megoldható. Telepünk nyitva: hétfőtől - péntekig 8 -15 óráig