Északkeleti Ujság, 1913 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1913-03-22 / 12. szám

2-ik oldal. ÉSZAKKELETI ÚJSÁG 12. szám. Exsurge Domine! Irta: Kóródi Katona lános. Kelj föl Uram, a Te sírodnak éjjeléből! Ne engedd, hogy hideg, megdermedt legyen a Te tested 1 Ne engedd, hogy úrrá legyen az Isten testén az enyészet hatalma! Mozduljon meg a karod s dobd messze magadtól a szik­lát! Ébredj föl, ne aludj Uiunk! Exsurge! Kelj föl: Belekiáltjuk az éjszakába, a szik­lák kongó üregeibe, a tomboló viharba, ezt kiáltjuk a tenger ösvényei fölött . . . Meghallod-é Uram? Az ember, a meggyötört, kiégett lelkű ember forró homlokával odaborul néma kopor­sód hideg márványára s zokogástól elcsukló hangján a lelke mélyéből fölhördül a kiáltás: Meddig alszol Uram ? 1 Jöjj el ismét közénk U'am. Halljuk ajka­idról százezred évek igazságait, hogy Te vagy az Élet. hogy mindnyájunknak egyeknek kell lennünk Tebenned, hogy Te lélek vagy s lé­lekben és igazságban kell imádnunk, hogy nincs elmúlás, de van megbocsátás . . . Jöjj közénk, hogy érezzük a Te szereteted tüzét... És az ember, aki elment Tőled, vissza fog jönni Hozzád . . . Akarunk hinni Benned! Nyújtsd ki sírod­ból a kezed, hogy legyen mibe kapaszkodnunk. Tisztíts meg, hogy ne farizeusokként" álljunk a Te küszöbeiden. Ostorozz meg, de emelj ma­gadhoz. Alázz meg, de maradj mellettünk. Nézd Uram 1 A modern ember itt áll Előtted. Még hitetgeti magát, hogy már nem irányítod a számvetéseit. De a lelke mélyén ott leszel mindég. És visszatérsz. Mert a Te király­ságodnak nem leszen vége. Most ismét megindultál, hogy mindene légy mindeneknek. Mert a Te uralmad nem a fegyver, nem a hatalom, nem az érzékek uralma. A Te uralmad a lélek fölötti hatalom. A leg­mélyebb, a kipusztithatatlan, a koporsók milli- árdjain is átaltörő . . . Most is Az vagy Aki voltál kétezer év előtt s az leszel az ötvenedik század emberé­nek is. Áttörtél a katakombákon, most a huszadik század emberét teszed a magadévá . . . Kelj föl, diadalmas Isten! A Te napod hajnala itt van. Már várnak, akik követni akarnak. És nem töröd le az ember nagy ambíci­óit, hanem a repülő embernek még hatalma­sabb szárnyakat adsz . . . És az ember meg fog érteni Téged . . . Most még béna koldusokként énekelünk a Te utaidon Dávid Fiához. De a Te szavad föléleszt. Ezt reméljük. Ez a célunk. És nem béke­bontás és nem harc. Mert te kiostorozod há­zadból azokat, akik a Te nevedben hatalmas­kodni akarnak. Hogy Téged megértsen mindenki, ez a cél. Hazugok azok, akik mást akarnak: vissza­élést a Te hatalmaddal . . . Exsurge Dominál A Te szereteted tüze nem tart távol, mint Hóreb hegyének csipke­bokra, hanem megtisztít és az ember tiszta, nyugodt tekintettel néz az Isten szemébe . . . Meg kell hallanod a kiáltásunkat Uram ! Zug a zsolozsma s benne a modern em­ber kiáltása: Exsurge Domine! Kelj föl Uram! . . . És maradj velünk, ha beesteledik fölöttünk... A Katholikus Népszövetség római zarándoklata. Útirány: Budapest, Trieszt, Velencze, Ró­ma. Vissza ugyanezen utón. Indulás : Budapest­ről április hó 28-án. Érkezés Velenczébe 29-én. Időzés Velenczébe fél nap. Érkezés: Rómába április 30-án. Római időzés öt nap. 'indulás: Rómából május hó 4-én este. Részvételi dijak: I. osztály 240 korona, II. osztály 180 korona, III a) osztály 115 ko­rona, Ilii. b) osztály (ellátás nélkül) 80 korona. A részvételi dijakban az I., II., III a) osztályú utasoknál benne van az ellátás, szállás és kocsi­költség a hajóról a vonatra és vonatról a szál­lásra. A III b) osztálybeliek az élelmezésről maguk gondoskodnak. Tiszta és kényelmes szál­lásért és jóellátásért a rendezőség felelős­séget vállal. Kellő számú és Rómában teljesen járatos rendezőkről, magyarázókról gondoskod­va van. A római tartózkodás programmja: Római tartózkodásunk alatt a következő nevezetessége­ket fogjuk megtekinteni : Április 30-án d. a.: S. Pietro (a római pápa főtemploma, szent Péter sírja, a pápák temetkezési helye, a világ legnagyobb temploma) Trastevere (a Tiberi^ folyón túl lévő városrész, szent Gaecilia templomával, az angyalvárral.) Felmegyünk a Pinciőra, ahonnan legszebb ki­látás nyílik Rómára. Május csütörtök: 9 órakor reggel szentmise, utána szentbeszéd a Lateránban. (A középkori pápák főtemploma és palotája, II. Sylveszter pápának, aki szent Istvánnak a ko­ronát küldte, sírjával.) A lateráni muzeum meg­tekintése. Felmenetel a Santa Scala-ra. (Szent lépcsők, amelyre Pilátus fölvezettette Krisztus Urunkat, hogy tövissel koronázottan a népnek megmutassa) Santa Croce di Gerusalemme (temlom, melyben Krisztus keresztfájának erek­lyéi vannak) megtekintése. D. u.. A katakobmák felkeresése (a vér­tanuk temetkezési és az első századok istentisz­teleteinek helye), ahol prédikáció lesz. Innen szent Pál apostol templomába megyünk az apostol sírjához. Prédikáció, is lesz. A templom maga a világ egyik legszebb épülete. Május 2., péntek, d. e.: A Vatikán-nak, a pápalakásnak, a múzeumoknak, képtáraknak, loggiáknak, folyosóknak, termeknek kerteknek megtekintése. Szent Péter templomának részletes megtekintése és a tetejéről széttekintés a vá­ros fölött. D. u.: Ara Coeli. (Templom, a régi Ró­ma fellegvárában a Capitolliumon.) Santa Ma­ria Maggiore (a boldogságos Szűz legelső temploma.) San Pietro in Vincoli. (Templom, amelyben Mózes világhírű szobra van.) Colos­seum, a iegnagyobb római cirkusz, ahol a leg­több keresztény szenvedte el a vértanú halált. Itt prédikáció lesz. Május 3., szombat d. e.: Pantheon. (Min­denszentek csodaszép temploma.) Thermae Di- ocletiani. (Templom, amely egykor római für­dő volt.) San Lorenco. (Templom IX. Pius pápa sírjával, mellette a gyönyörű síremlékkel teli ró­mai temető). D. u. Szent Péter templomában gyónás. Emléktárgyak beszerzése. Május 4„ vasárnap d. e.: Szent mise és közös szent áldozás, valamint prédikáció szent Péter temlomában. Pápai audiencia. D. u. Rórnai forum. (A régi rómaiak ta­nácskozó helye.) Este elutazás. Aki ezen kívül akar még római nevezetes­ségeket megnézni, azoknak a következőket ajánl­juk: Quirinale, Villa Borghese (Képtár.), Pala­tínus, Thermae Caracallae, Aurelius-bástyák, kirándulás az albán hegyekbe, A pragrammba vett helyek látogatási di­ját a rendezőség fizeti. Mindenütt szakszerű magyarázatot fogunk nyújtani a résztvevőknek. A Katholikus Népszötség elnöksége. Yárosi közgyűlés. Nagykároly város képviselőtestülete f. hó 16-án d. e. 10 órai kezdettel a városháza nagy­termében Debreczeni István, kir. tanácsos, pol­gármester elnöklete alatt rendkívüli közgyűlést tartott, melyen tudomásul vették a m. kir. belügyminiszter leiratát, mely szerint Nagy­károly város gyámpénztárának 1910. évi mér­lege helyesnek találtatott. A m. kir. belügyminiszternek a város gyámpénztári szabályrendeletének módosítása Pilátusok. Valaha régen, hajdanában Sopánkodott, mosta kezét A helytartó, miglen előle A Golgotára vezették Jézust, az örökigazságot, Kit csöcselékhad is gyalázott. Haladt nagyot, dicsőt világunk: Madárral versenyre kelünk . . . De lelkileg tökéletesbek Ma sem vagyunk s alig leszünk, Mert — jaj — sokan támadnak orvul, Önérdekük ha másra fordul. Károlyi Tóth Lajos. Ab én Messiásom. Az én Megváltóm nem e földről való . . . Én nem várok uj, hatalmas Messiást, Uj tábortüzeket, sistergő mágját, Az én Megváltóm nem e földről való! . . . Én nem várok uj, hatalmas Messiást, Én csak a réginek uj jöttét várom, Mikor újra lehull a billincs, járom. Én nem várok uj, hatalmas Messiást. Én csak a réginek uj jöttét várom, Mikor a nagy Eszme valóra válik, S ha futnak az „uj“ harci paripái Én csak a réginek uj jöttét várom. S mikor a nagy Eszme valót a válik Eltűnnek a lángoló tábortüzek, Felgyulladnak újra az örömtüzek, Mikor a nagy Eszme valóra válik. Eltűnnek a lángoló tábortüzek Jöttére a régi nagy Messiásnak És csengő hangjára szelíd szavának Eltűnnek a lángoló tábortüzek. Jöttére a régi, nagy Messiásnak Nem lesz világot ölő végitéletnap, Forrón süt majd a „Szeretet“, az uj nap Jöttére a régi, nagy Messiásnak. Nem lesz világot ölő végitéletnap! S nem csinálok rettegve uj Messiást . . . Szeressétek a régit, — ne újat mást. Nem lesz világot ölő végitéletnap . . . Nem csinálok rettegve uj Messiást, Az én Megváltóm nem e földről való . . . Nem jön lángostorral, nem bosszúálló . . . Én nem várok uj hatalmas Messiást. Az én Megváltóm neme földről való, Örök békét hoz majd s bünbocsánatát, Megteremti a „Béke“ mennyországát, Mert Messiásom nem e földről való . . . Iie'dl Jenő. Kedves Szerkesztő urí Ugy-e dörzsöli a párnás mancsocskáit, hogy ismét egy tárcára való jelentkezik a nagy hír­névre törekvő „Északot és Keletet“ egyaránt mu­lattató lapjához ! Első sorban is azt konstatálom, hogy Ön az Ígéretet csak mint „Szép szó“ dobálgatja jobbra, balra, azonban a megtartását szereti el­felejteni. No jó, szaváp fogom 1! Levelemmel egy­idejűleg megy egy kis számla Brachfeld, Pórfi, Neulándertől kérem vegye föl a „Spendier Hos- nikat“ mielőbb annak kiegyenlítésére, vagy ta­lán megijedt és meghátrált az én igényeim láttán. Én Önt, mint a legkonzekvensebb embert ismertem, tehát aki a-t mond, az mondjon b-t is. Én most az Ön utasítása nélkül veszem fel újból a tollat; ugyanis a napokban Szat- már—Mátészalka közt utazva egy bájos szőke nőnek és egy fekete urnák a diskurzusát hall­gattam ki nagy érdekkel. Képzelje az Ön lapjáról beszéltek — az összes újonnan megjelent tárcák voltak a fő thémák. Meghúzódtam egy sarokban s hegyez­tem tüleimet minthogy én is érdekelt fél vagyok benne. Természetesen kritizáltak — de még hogy ! Fejtegették az egyes homályosan célzó kifeje­zéseket. Találgatták ezt-azt. Fűszerezték kellő fantáziával, pótolva amikre én egyáltalában nem is gondoltam a megírásuknál.