Angolkisasszonyok katolikus leánygimnáziuma, Eger, 1936

Eger—Róma. Az éjfszaka sűrű fátyla alatt, vidám kis csapat indult az intézet­ből ... Budapestre utaztunk, hogy virágvasárnap reggelén csatlakoz­zunk az Ibuszhoz, hogy húsvéti szünetünket Itália kék ege alatt töltsük. Április 21-én szentmise és közös szentáldozás után a jó Isten segítségével a Déli pályaudvarra siettünk. Itt már türelmetlenül füs­tölgőit a nemzetiszínnel föllobogózott mozdony. Szemünkben lázas izgalom tükröződött. Nem sokáig kellett várnunk, vonatunk száguldott velünk álmaink megvalósulása, Itália felé ... Végig szeltük a Dunántúl dombos vidékét, majd feltűntek a magyar tenger tarajos hullámai s a balatoni barátságos villák. A szerb határt is gyorsan elhagytuk, utun­kat a Karszt szép, vadregényes vidéke szegélyezte. Magas sziklákon festői várromok beszéltek a múltról. Nemsokára megpillantottuk a Karintiai Alpok fehér, égbenyúló csúcsait. A meredező ormok a leáldozó nap búcsúcsókjától tündöklő bíborban égtek. Hangos fel­kiáltások adták tanújelét a természet tündéri szépségének. Az Isonzón áthaladva, hálás kegyeletünk lerovásaként az anyaföld babérjaiból font koszorút dobtuk a folyóba, üdvözletül a hullámsírban nyugvó magyar hősöknek. Könnyes szemmel énekeltük a Himnuszt... Mikor besöfétedett, az ablakokból a fülkékbe húzódtak az álmos fejecs­kék. Ki-ki igyekezett magának a körülményekhez képest éjjeli nyugo­dalmát biztosítani. Reggel megérkezünk Firenzébe. Valóban ez a város az olasz művészet és szellem Athénjei Egy pillanatra visszaálmodjuk magunkat a quatrocento és Cinquecento káprázatos világába... Megilletődve állunk a dóm lábánál, amelynek hatalmas kupoláján és az égbetörő campanile márványberakásos homlokzatán szikrázik a reggeli nap­sugár. Látjuk, hogy Firenze sohasem tudott elfelejtkezni klasszikus hagyományairól. Az egyik misztikus megvilágítású mellékoltárnál Michelangelo kevésbbé ismert Pietájában gyönyörködünk. Szent József arcában saját vonásait örökítette meg a művész. A Battisteron Ghiberti remekművét csodáltuk meg, amelyet Michel­angelo „Porta deli paradiso“~nak nevezett. Belül az aranymozaik meny- nyezet ejtett bámulatba. Innen a Mediciek templomába siettünk. A San-Lorenzo templom