Evangélikus Gimnázium, Békéscsaba, 1909

17 — Nemsokára nagy messzire előtűnik hajóútunk végső pontja, Orsóvá. 3 óra tájban kötünk ki Orsován. Végig a parton, több kmnyi hossúságban, épült több mint 4 millió korona költség­gel a rakpart. S bár a hozzáfűzött remények ez ideig nem váltak valóra, — a felfelé törekvő hajók a magas vám miatt inkább átrakódnak — a jövőben bizonyára hivatva lesz az ország e második kikötőjének fejlődését biztosítani. Alig lépünk partra, Müller orsovai polg. iskolai kollégánk fogad szíves üdvözlettel bennünket. Ugyanő volt szíves megtenni az intézkedéseket arra nézve, hogy az Ada-Kaleh meglátogatására szükséges csolnakok készen várjanak. Mielőtt a csolnakba ültünk volna, egy kis fordulót tettünk az ősrégi Orsóvá városban. Semmi sem igazolja talán jobban azt az állítást, hogy a városok fejlődése, sorsa mindég elsősorban a kedvező fekvéstől függ, mint e csinos, élénk kis város. A város részint a parti hegy alján, részint a Cserna völgyében fekszik. Valóságos csomópont a Magyarországba vezető Cserna völgye s az országot Romániá­val, Szerbiával s általában a kelettel összekötő vízi és szárazföldi utakon. Múltja, amennyire ismerjük, a rómaiak idejére vezet vissza. Helyén valamikor Tierna (Cérna) nevű város állott. Orsóvá név alatt már az Árpádok korában feltűnik, amikor a Névtelen Jegyző szerint Árpád vezérei elfoglalták. Azóta századokon ke­resztül fontos hely volt s az aldunai hajózás fellendülésével je­lentősége bizonyára csak emelkedni fog. Rövid séta után visszatérünk a Duna partjára s csónakba ülünk. A török evezősök, — egy-egy Ali, ozmán pasát vél bennük az ember felismerni — gyorsan eveznek; segít nekik a gyorsan rohanó víz is, s mi 8 — 10 perc múlva kikötünk a sziget partján, épp a régi várnak a sziget partjára kiszökő bás­tyája mellett. Egy pár közös baka lógázza lábát a folyam felett. Nem sok dolga lehet a többinek se, mert ahányat csak láttunk a szigeten, az mind ugyanavval a dologgal volt elfoglalva: semmivel. Ada-Kaleh (Szigetvár) vagy Uj-Orsova körülbelül jó másfél km. hosszú és fél km. széles. Érdekes a múltja, de érdekes még jelenleg is. Egy kis emlékeztető a régi török világra. Valami­kor erős vár volt, amiről a mai romladozó falak tanúskodnak. A szigetet 1689-ben Heister osztrák tábornok erősíttette meg. Majd török kézbe került, mígnem a passarovitzi békekötés után ismét visszakapja Ausztria. III. Károly építtette a romjaiban ma 2