Atomerőmű, 1991 (14. évfolyam, 1-12. szám)

1991-06-01 / 6. szám

ATOMERŐMŰ 5 41. VILLAMOSENERGIA-IPARI ORSZÁGOS TERMÉSZETBARÁT TALÁLKOZÓ Feri bácsi és a Kis pihenő (jobb oldalun Peremi Ferenc) Beszélgetőpartnerem Peremi Ferenc a villamos főosztály biz­tonsági technikusa, ma már mint nyugdíjas dolgozó. Ha megengedi a T. Olvasó a többéves ismeretségünkre való tekintettel - tegező viszonyban beszélgetek a mindenki által is­mert Feri bácsival.- Feri bácsi mióta vagy nyugdíj­ban?- 1991. január 1-je óta. 1976 szeptemberében kerültem a PAV-hoz, én voltam az 56. dolgo­zó a felvételnél.- Beszélgetésünket a természet­­járással való kapcsolat felé tere­lem, mivel sokan úgy ismernek, mint a legaktívabb természetkedve­lőt. Honnan van ez a nagy termé­szetszereteted?- A Kárpátalján születtem, a Ti­sza folyónk forrásvidékén, azon a tájon, ahol a Fekete- és Fehér-Ti­­sza egy folyóvá egyesül. Huszon­éves koromban kezdtem komo­lyabban foglalkozni a turizmus­sal. Kis csoportokban jártunk ki­rándulni, először csak a környező vidéket, majd egyre távolabb, egy­re több napra. Hátunkon cipelve a sátrat, a hálózsákot, az élelmet és egyéb szükséges holmikat, négy­öt napos kirándulásokat tettünk a Kárpátokban. Az 50-es évek vé­gén még szigorú előírásokat is be kellett tartani ezen a vidéken, pél­dául négy főnél kevesebben nem lehetett menni kirándulni sem. így egy kis csapat szerveződött és rendszeresen együtt jártuk a ter­mészetet. Nincs annál csodálatosabb, mint korán ébredve, kilépve a sá­torból az embert megcsapja a fenyvesek, erdők, mezők illata. Aki egyszer ezt érezte, utána min­dig csak ez után vágyakozik. Ahogy a PAV-hoz kerültem kezdett alakulni az ASE is, és a szakszervezettel közösen megala­kítottuk a természetjáró-szakosz­tályt 1979 évben. Először egy 30-40 fős szakcsoportként indul­tunk. Az első elképzelés az volt, hogy alakítottunk egy túracsopor­tot és a családosok részére egy ki­ránduló csoportot. Később hoz­zánk csatlakozott egy túraevezős csoport is, de ez a társaság 1983- ban levált tőlünk. Kezdetben a két szakcsoport külön-külön működött, de hamar kiderült, hogy a kirándulók nem maradtak a tisztásokon, hanem ők is jöttek a túrázókkal, és együtt másztuk a hegyeket, s jártuk a völ­gyeket. így alakult ki a természetjáró­­szakosztály. Később éves terveket készítettünk havonta egy-egy túra meghirdetésével. A PAV havonta biztosított - és ma is biztosít - autóbuszt részünkre, de mi ki­használtuk azt a lehetőséget is, hogy a sportolókat szállító autó­buszban mindig volt még szabad hely, így spontán szervezett kirán­dulásokon is részt tudtunk venni. Az év elején és az év végén ki­sebb túrákat - általában egynapo­sakat - szervezünk, hisz tekintet­be kell venni az időjárást és a rö­vid nappalokat is. Ilyenkor általá­ban a szekszárdi dombságot vagy a Mecsek lejtőit vesszük célba. Tavasz után már többnapos és hosszabb távú túrákat lehet szer­vezni a Bakonyba, a Vértes és Pi­lis hegységekbe. Minden nyáron egy-egy külföl­di túrát is beiktatunk progra­munkba, melyek már 9-1Ó napo­sak. Külföldi túráinkon főleg Csehszlovákiába jártunk, mivel turisztikai szempontból rendkívül kedvező. Szép tájak, olcsó és kul­turált kempingek állnak rendelke­zésre. így már teljesen körbejár­tuk Csehországot. Jártunk az Elba forrásánál, melynek csodálatos emlékművé­re szívesen emlékezem. De meg­­másztuk Szlovákiában az Ala­csony- és Magas-Tátra hegyeit is. Bulgáriában 1985-ben a Pirin hegység 2910 m-en levő Vichren csúcsát, kb. 20 fővel megmásztuk. Belföldi többnapos túráinkon a tröszti vállalatok segítségét is ese­tenként igénybe vesszük szállás­­lehetőségként az ÉMÁSZ, TITÁSZ stb. üdülőhelyein. Jelenleg a természetjáró-szak­osztály a tömegsporthoz tartozik. Fő célunknak tekintjük, hogy az embereket megmozgassuk, a családokat kiszakítsuk a tv, video mellől. A szakosztályunk a tömegspor­ton belül jelenleg a legnagyobb (kb. 200 fő) létszámú. Havi tagdíjat kell fizetniük tag-A Villamosenergia­ipari Országos Természetbarát Találkozók HELYSZÍNEI ÉS RENDEZŐI Szám Hely, év Rendező 1. Eger, 1951. Érnász (Ávesz egri őzig.) 2. Győr, 1952. Edász 3. Miskolc, 1953. Émász 4. Pécs, 1954. Dédász 5. Kőszeg/Szombathely, 1955. Edász 6. Eger, 1956. Émász 7. Pécs, 1957. Dédász 8. Debrecen, 1958. Titász 9. Balatonfüred/Veszprém, 1959. Edász 10. Eger, 1960. Émász 11. Budapest, 1961. Erőterv, Vertesz 12. Esztergom, 1962. Édász 13. Pécs, 1963. Dédász 14. Szeged, 1964. Démász 15. Erdőbénye/Nyíregyháza, 1965. Titász 16. Mátra, 1966. Mátravidéki Hőerőmű V. 17. Budapest, 1967. MVMT 18. Szombathely Édász 19. Siklós/Pécs, 1969.' Dédász 20. Eger, 1970. Émász 21. Szanazug/Békéscsaba, 1971. Démász 22. Kazincbarcika, 1972. Borsodi Hőerőmű V. 23. Gyöngyös, 1973. Gagarin Hőerőmű V. 24. Debrecen, 1974. Titász 25. Budapest, 1975. ELMÜ 26. Pécs, 1976. Dédász 27. Budapest, 1977. MVMT 28. Salgótarján, 1978. Émász 29. Nyíregyháza, 1979. Titász 30. Budapest, 1980. MVMT/ELMÜ 31. Szeged, 1981. Démász 32. Sárospatak, 1982. Émász 33. Szombathely, 1983. Édász 34. Pécs, 1984. Dédász 35. Sástó/Gyöngyös, 1985. Gagarin Hőerőmű V. 36. M.T apolca/Kazincbarci ka, 1986. Borsodi Hőerőmű V. 37. Debrecen, 1987. Titász 38. Veszprém, 1988. Édász 39. Salgótarján, 1989. Émász 40. Szolnok, 1990. Titász 41. Paks, 1991. Paksi Atomerőmű V. (Bonyhádi Ferenc összeállítása nyomán.) természetjárás Városunkban gyökeret eresztett a tájfutás jainknak, mely 22 Ft, a kiskorúak ennek felét fizetik. A túrázással kapcsolatban túra szervezési és jelentkezési szabály­zat van kiadva. Rendelkezünk kempingfelszerelésekkel is, így azokat kölcsönözhetik tagjaink. El kell mondani, hogy ez a leg­olcsóbb sportolási lehetőség ma, amikor az embereknek egyre ke­vesebb pénze jut kirándulásokra is. Ez megmutatkozik abban is, hogy egyre többen szeretnének részt venni kirándulásainkon, tú­ráinkon. Sajnos ma már minden nálunk jelentkezőt nem tudunk elvinni magunkkal, mert az autó­busz férőhelye adott.- Beszélgetésünk közben sok­sok élmény felelevenitődött, több élményt vetem is megosztottál. Ezek közül önkényesen kiválasztva egyet, én is tovább adok. A szokásos kirándulásnál min­denki felszáll a buszra, a kísérők búcsúznak, integetnek, az autóbusz elindul. Megérkezünk Óbányára, mindenki kiszáll. Öt kisgy erek ma­rad utoljára. Megkérdezik: ez már Bugac? Ekkor derült ki, hogy az iskolá­jukkal mentek volna kirándulni, s mivel a két busz valószínűleg egy helyről indult volna, a szüleik téve­désből erre a buszra rakták fel őket. Végül is a gyerekek végigtúráz­ták velünk az egész napot. Ennek emlékére a gyerekeket erre az alka­lomra készített külön emléklappal ajándékozták meg.- Feri bácsi! A többéves, évtize- ' des túrázás mögött nagyon sok ki­lométert hagytál a lábad alatt. Bi­zonyára nagyon sok kilométer jön­ne ki, ha összeadnánk.- Adalékként csak annyit mon­danék el, hogy a kisebb, egynapos túráinkon 18-20 km-t teszünk meg, a tereptől függően. A hosszabb túráinkon egy hét alatt 80-90 km-t is legyalogol a társa­ság. Összegzésképpen a természet­­járással lehetőséget szeretnénk adni a családoknak, a hétvégék egészséges környezetben való el­töltésére.- Mit szeretné! nyugdíjas éveid­ben csinálni?- Szeretnék minél többet utaz­ni és minél több időt a természet­ben eltölteni. A természetbarátok találkozó­ján hagyományosan megrendezik a tájfutóversenyt is. Paksnak a táj­futóberkekben jó hírneve van, ezért kézenfekvőnek tekintettem, hogy a paksi tájfutószakosztály megalapítóját - Miller Józsefet - kérdezzem ezen rangos iparági ta­lálkozóról.- Tanár úr! Értesült az iparági természetbarát-találkozóról? Tavasszal sok helyen rendeztek tájfutóversenyeket, és bizony a legtöbb helyen szóba került a pak­si iparági találkozó. A találkozót nagyon jónak tartom, és bizonyo­san sikeres is lesz. Magyar János, Kókai Péter, Szeri Ferenc a mi ver­senyeink szervezésében is sokat segítettek. Magyar János az 1987- es térképünk rajzolásában is részt vett, majd 1991-ben az új térké­pünk rajzolásával őt bízta meg a Magyar Tájfutó Szövetség.- Úgy tudom, Pakson Ön honosí­totta mega tájfutást. Összefoglalná röviden ennek az útnak afőbb moz­zanatait? Hát ez már egy kicsit nosztal­gia, hiszen 1970-ben alakítottam meg a Vak Bottyán Gimnázium­ban az első tájfutócsapatot, az is­kolai sportkör keretében. A kez­det - mint általában - igen nehéz volt, mert még térképünk sem volt, illetve igen kezdetleges kivi­telben - fénymásolással - próbál­tunk rajzokat készíteni a terepről. A tájfutószakosztály életében nagy változást 1976 hozott, ekkor ugyanis a Paksi Sportegyesület­hez került a szakosztály. Ettől kezdve rendszeresen részt ve­szünk a szomszédos és országos tájfutóversenyeken.- Mennyire népszerű ez a sportág itt Pakson? Ennek illusztrálására nézzük meg a nyilvántartó kartonokat, és természetesen az elért eredmé­nyeinket is számba kell venni. Je­lenleg több mint 300 fő minősített versenyzője van a szakosztálynak. Az eddig elért eredményeinkre büszek vagyok, hiszen az orszá­gos ranglistán mi a 40. helyen ál­lunk, a több mint 170 szakosztály közül. Most szeretnénk oda eljut­ni, hogy ne a gimnáziumban kezdjék a gyerekek az alapok ta­nulását, hanem az általános isko­lákban. Ugyanis akik nálam tájfu­tók, azok 14-15 éves korban is­merkednek a tájfutással, ezt vi­szont már általános iskolában el kellene kezdeni. Már eljutottunk addig, hogy a IV. Számú Általá­nos Iskolában és a Bezerédj Álta­lános Iskolában egy-egy segéd­edző szervezi az utánpótlást.- Ezek szerint Pakson kezdik elismerni a tájfutást? Bizonyosan így van, mert bizto­sítják számunkra, hogy a német­kéri erdőbe rendszeresen kijus­sunk, de azt is biztosítják, hogy a 14-15 éves kategóriában szerve­zett versenyekre - bárhol az or­szágban - eljuthassunk. A Magyar Tájfutó Szövetség részéről maxi­mális támogatást kapunk, mert látják, hogy több mint 20 éve fo­lyamatosan jelen vagyunk a tájfu­tóversenyeken. Úgy érzem, a vá­rosban gyökeret eresztett a tájfu­tás, és ez a gyökér egyre lombo­sabb fát táplál.- Köszönöm a beszélgetést, sok eredményes és sikeres versenyt kí­vánok a szakosztálynak.-g­kora reggeli indulás a 2020 ni magas Pop liánra Néhány szó a VOTT-ról A 25. VOTT, 1975-ös terepverseny befutói, az OVIT csapata 1951 óta rendeznek VOTT-ot. Az egységes országos villamos energia hálózat kialakulása nem csak fizikai összekapcsolódást, hanem az emberek között is szo­ros kapcsolatot teremtett. Azok pedig, akik természetjárók is, ez után kétszeresen erős szállal kö­tődtek egymáshoz. így született a VOTT-mozgalom az akkori ÁVESZ üzemigazgatósága kez­deményezésére Egerben. Azóta keresztül-kasul bejárta az országot. Büszkék vagyunk rá, mert országosan egyedülálló so­rozat lett belőle. Pakson immáron a 41. alkalommal gyűlünk össze. Évről évre megszakítás nélkül ta­lálkozunk, a nehéz és a még nehe­zebb időkben is, de mindig felsza­badult jó kedvvel a közös ügyünk: a természet szeretete és a barátság jegyében. A találkozón a résztvevők örö­mét maga a természet és az ember alkotta szép környezet adja. Aki ezekre a versenyzés lázában oda­figyel, a részletekre összpontosít, szinte agymosásban részesül, gondját-baját felejti, körülveszi és elborítja a kézzel fogható gyönyö­rűség. Kezdetben volt a tájékozódási verseny, amit terepversenynek mondunk. A program később bő­vül a kömyezetismertető, azaz mai nevén városismereti verseny­nyel, majd a fiatalok - korra és nemre tekintet nélkül - élvezetes erőpróbája, a tájékozódási futó­verseny is a napirend állandó ré­sze lett. Végül a rádióamatőr ver­senyzőink az éteren keresztül hir­detik a villamosenergia-ipariak összetartozását a természet szere­­tetében. A versenyek fokozzák a találko­zó változatosságát, izgalmát. Al­kalmat adnak a szellemi és a testi egészség ápolására, a képességek kifejlesztésére és összemérésére. Környezetünk, a szép természet és az ország városai,' ember alkot­ta nagyszerű történelmi és művé­szeti értékei megismerésén és él­vezetén keresztül kikapcsolódást, a szó legnemesebb értelmében újraépítkezést nyújtanak résztve­vőknek. A találkozók legfontosabb jel­lemzője a barátság és a jó hangu­lat. Ezt szolgálják a jól szervezett kirándulások, vidám összejövete­lek és a próbára tevő versenyek. Ez utóbbiak a találkozók csúcs­pontjai, de igazán csak akkor töl­tik be hivatásukat, ha szabályaik korrektek, értékelésük pontos, igazságos. Az első alapszabályt két évtizede állították össze a résztvevők igénye szerint, az ad­dig összegyűlő tapasztalatok alap­ján. Ez hosszú ideig biztonságot nyújtott a verseny rendezőinek és zavartalan örömet a versenyzők­nek. A versenytagozatok és kate­góriák bővülése, a vándordíjak szaporodása, a gyakorlat alakítot­ta szabályok gyarapodása 1985- ben szükségessé tette az aktuali­zálást. így jött létre jelenlegi alapsza­bályunk. Céljának megfelelően keretet ad az örömszerző ver­senyformáknak, azok szellemes fejlesztésének, de kizárja a kedv­szegő hibákat és vitákat. A verseny rendezői igen nagy feladatra vállalkoznak. Olyan pályákat és más teljesíte­ni valókat kell tervezniük, ame­lyek a legjobbakat komoly erőfe­szítésre sarkallják, hogy ők is csak hibaponttal - igaz, nem naggyal - oldhassák meg feladataikat. így lesz a mezőny reálisan értékelhe­tő, elkerülve a holtverseny rémét. Versenyzőink ugyanakkor soha nem tévesztik szem elől, hogy ba­ráti tdlálkozóra gyűltek össze, és még a versenyen is ki-ki csak azt teljesíti, amire éppen jó érzéssel képes, hiszen a részvétel a fon­tos... Erre viszont különösen jó le­hetőséget kínál sportágaink nagy­szerű sajátossága: nem ember­ember ellen folyik a harc a pályán, hanem mindenki saját magát győ­zi le, s ez minősít. A terepen kis pihenőkkel eltöltendő négy óra a 15 km gyaloglással, és a városban hasonló megterhelést jelentő pá­lya bejárása kemény fizikai köve­telmény, a tájékozódás és a kör­nyezetismereti feladatok megol­dása komoly szellemi teljesít­mény. Ez ad rangot versenyeink­nek. Az 1991. évi 41. Villamosener­­gia-ipari Országos Természetba­rát Találkozó legyen a hagyomá­nyok folytatója, fejlesztője, min­den résztvevő számára élvezetes, vidám esemény, hosszú évekre felejthetetlen élmény. Hozzon sok sikert a rendezők számára is, akik a hazai modem technika csúcslétesítményétől, illetve a hagyományőrző, mű­vészeitől, történelmétől és bo­rától neves Paks és Szekszárd városa vendégszeretetének a tol­­mácsolói. BACSÓ NÁNDOR Az 1980. évi 30. VOTT tájékozódási futóverseny célja, a versenybíróság értékel. Bal oldalon Bacsó Nándor.