Magyar Vízgazdálkodás, 1983 (23. évfolyam, 1-8. szám)

1983 / 1. szám

VIZEK ORSZÁGÚTIÁN ==g Fonyó András tanító úr úgy tanított földrajzot, hogy mint a szemléltetés híve, kivitt minket a Tiszához, ki­­seregeltünk a szegedi vár előtti sé­tányra, s onnan néztük a nagy vizet, amelynél én nagyobbat el sem tud­tam képzelni a világon! Mindig is szerettem a Tiszát, bár anyám óvott tőle, mint mindentől, ami bajt okozhat, féltett, ha a strandra mentem, mindig maga mellett szeretett volna tudni, nem engedett elkóborolni, s így aztán állan­dóan és folyamatosan hazudni kellett, ha nyaranta, surbankó gyerekként paj­tásaimmal fürödni mentünk a Tiszára. De még hadd időzzek szeretett taní­tómnál, aki ott, a vízparton feleltetett is. Kitől ezt kérdezett, kitől mást, én­­tőlem egyszercsak azt: na, mondd csak fiam, merről folyik a Tisza? És én nem tudtam mit feleljek. Nem tudtam, hogy merre van a fent és a lent, de csak egy cseppet tétováztam s aztán nagy merészen a Boszorkány­sziget felé mutattam, ahonnan éppen egy nagyobb hajó érkezett s kivágtam: onnan! A tanító úr mondott valami rettene­teset, mindenki rajtam nevetett s én majdnem elsüllyedtem szégyenemben. Most, hogy megvallom gyerekkorom máig fájó és kínzó élményét, még most is belepirulok a szégyénembe, éget és fáj, én a szegedi, a folyó menti városban született nem tudtam, hogy merről fo­lyik a folyó! De hiszen hiába mereszt­­gettem a szememet, úgy láttam, hogy a nagy szegedi folyókanyarban áll a víz, nem folyik az semerre, később, a Tisza első átúszása közben tanultam meg igazán, hogy milyen erősen sodor a víz, s mindig lefelé, a Fogadalmi temp­lom irányába, át a híd alatt, a Boszor­kány-sziget felé. Hanem ettől kezdve nekem társam lett a folyó, legközelebb édesanyámat vizsgáztattam a vízparton, mint annak­­előtte engemet a tanító úr, hogy mon­daná meg: merről folyik a folyó? Azt hittem, rajtakapom szegénykémet, hogy ö sem tudja, de bizony tudta, tudta az apám is, a nővérem is, jaj, csak akkor szégyeltem igazán magamat, hogy én eddig ilyen csodálatos titkot nem tud­tam. El is határoztam, hogy értője le­szek a vizeknek, megismerem sodrását, áramát, mindenekelőtt megtanultam úsz­ni, bejáratos lettem a szegedi halászok tanyájába, egy osztálytársam révén egy­szer még halászladikkal felmehettünk a Marosba is, esténként ültem a folyó mentén, s szerettem volna kihalászni a remegő vízből a csillagokat. Amikor elmehettünk a folyó forrá­sához, azt határoztuk el néhányon, lelkes tizenévesek, hogy mi lenne, ha fel­hajóznánk a Tisza eredetéhez, mond­juk egy elkötött csónakkal, mert másként hozzá nem juthattunk volna, napokig, hetekig terveztük a nagy cselt, részle­tesen kidolgozott terv szerint kezdtük el gyűjtögetni a szalonnát, kolbászt, vagyis az útra viendő elemózsiát, s aztán, ami­kor elérkezett a nyár, rajtam kívül sen­ki sem akaródzott nekivágni a nagy út­nak! Akkoriban rutén és magyar embe­rek hozták a tutajokat a Lippai fűrész­üzem előtti tutaj-kikötőbe, nosza, elhatá­roztatott hát, mi lenne, ha felvonatoznék akár egyedül is Mármarosba, s ott fel - kéredzkedve egy tutajra, lehajóznék új­ra szülővárosomba! Ez volt az álmok álma, máig a legszebb, mert a megvaló­­sulhatatlan álmok közé soroztatott csak­hamar. Mire az ember kinő az álmok világából, sajnál minden maga mögött hagyott tervet, elképzelést, akarást, s mindig a megvalósulatlan álmok a leg­szebbek ! És persze akkor megnéztem volna, hogy hol ered a Tisza, elmentem volna mindkét forrásához, hogy tettenérjem a születés pillanatát. Mert valami csodá­latos dolog lehet látni a születést, egy forrás, patak, folyó világrajöttét, ott inni belőle, a kristálytiszta vizbe már­tani a kezet, s úgy áldani a földet, a teremtőt, a vizek atyját, áldomást inni ott a legnagyobb öröm lehet! Hát persze, hogy ez az álom sem valósult meg! Ez nem, de valami más igen! 1968-ban történt. Jugoszláviában autóztunk, fiaimmal, akik akkor kerget­ték a tizenévesek álmait, már csóna­káztunk a Bledi-tó vizén, már a sze­münk körbefutott az Alpok integető csúcsain, miközben a Püspökvárból néz­tük a tó tükrét, hol is csónakáztunk, merre is utaztunk, s kerestük az utat a szomszédos tó, a Bohinji-tó felé. Mert elhatároztatott, hogy mi oda bi­zony elmegyünk. Csodálatos július volt, esőmentes nyár, sátorlakóknak ideális kiránduló idő, mi pedig úgy utaztunk mint a szegénylegények: Trabant volt az autónk, kölcsönvett sátor a házunk, de mindent megcsodáltunk, minden sziklán elálmélkodtunk, míg át nem ér­tünk Bohinj híres tavához! És lapozgattuk az útikönyvet, amely még meg sem jelent az üzletekben, jó­magam a szerzőtől, Bács Gyulától kap­tam egy össze sem fűzött, ívekre szét­hulló korrektúrapéldányt, s abból ol­vastam ki, hogy a tó fölött ered a Száva, vagyis a Savica, vagy írjam magyaro­san: a Szávácska! Fiaimnak gyorsan el is mondtam egy gyerekkorban ta­nult mondókát, nem éppen épületes, de magam is így tanultam: Duna, Tisza, Dráva, Száva, törjön ki a lábad szára, s aztán, mikor kinevettük magunkat e csacska butaságon, akkor mondta Ti­biké és Attila szinte egyszerre: s ha majd ott leszünk a Száva eredeténél, ak­kor mi befogjuk a Száva forrását. . . A kocsit lent hagytuk a tó partján, mi pedig elindultunk a komor Komma meghódítására. Ugyanis e hegy olda­lában ered valahol a Szávácska, s mi mentünk nyaktörő úton, sziklák között, föl, fölfelé, mind magasabbra! Vissza az eredethez. De milyen boldogan. Hiszen én ha nem is látom meg a Tisza ere­detét, de látom majd a Száváét, s lesz ez olyan öröm, hogy elaltatom vele a gyermekkor valóra nem vált álmát, lám mégiscsak eljutok minden dolgok kez­detéig: a forrásig! A Triglav figyelte utunkat, nem sok tisztelettel persze, mert a forráshoz nagyrészt kellemes sétaút vezet, nincs szükség nyaktörő sziklák megmászására, néha ugyan meredeken kapaszkodtunk fölfelé, hosszú, kígyózó embersor kel­lős közepén, mert ezt a látványt min­denki szeretné megszerezni magának, ide minden turista felzarándokol. Akik lefelé jöttek, boldog mosoly a szájuk szélén! Ők már látták a szüle­tés pillanatát. De mi! Mi csak kutya­goltunk mind magasabbra, fényképező­gépemet néha szemem elé kaptam, ha úgy éreztem, hogy megörökítésre méltó táj bukkant elém. S aztán ott volt a Komma sziklafala! És mellettünk rohant a patak, a Szava-Bohinjka, köveken futott, kap­­dosta a lábát, megcsillant a tiszta víz, csodálatos zölden tükrözte a fák leve­leit, itt már éreztük a tóparti mele­get, a hegyek között megrekedt hőséget, itt nem éreztük a nyár heveskedését, itt csupán a megerőltető meneteléstől volt melegünk. Fölfelé, mind magasabbra! Már hallottuk a víz dübörgését, de nem tudtuk mi lehet az! Hegyi istenek pa­naszkodnak így vihar idején, olyan volt ez a földből, sziklából hallatszó dü­börgés, mintha haragudott volna ránk, a látványért lihegő turistákra a hegy szelleme. Meddig még? Vagyis meddig megyünk még, kér­dezte a nagyobbik fiam, s ő futott elől, Attila a nyomában, s egyszer csak futot­tak vissza mindketten: ott, mutattak elő­re, ott a forrás! Zöld tavacska partjához értünk, amelyben forrt a víz! Valahonnan a fe­jünk fölül zuhogott a forrás vize, meg­nyílt a sziklafal, s mióta idő az idő, az­óta önti ki magából vizét a hegy! Ott ered a Száva, ez a Szavica, a Szávács­ka, itt van a folyó kezdete, megér­keztünk! Ritka pillanat telepedett szívünkre. Fölöttünk a szürke, eléggé sima szik­lafal, a lezúduló víz lekoptatta a kiálló meredélyeket, még lehet följebb menni, a forrás alá merészkedni, de egyelőre innen gyönyörködünk e fantasztikus víz­esésben, már majdnem mindannyian csuromvizesek vagyunk, élvezzük a pá­rás levegőt, persze, hogy inni is aka­runk e kristálytiszta vízből, nosza, elő a magunkkal hozott turistapoharat, kéz­ről kézre jár, jaj de jó a forrás vize, mondjuk egymás után, s aztán a csú­szós, márgás, sziklás úton elindulunk még följebb, hogy kezet fogjunk a for­rással ! 20