Olariu, Gheorghina (szerk.): Sesiunea Internaţională de Restaurare - Conservare (Satu Mare, 1997)

Metal, ceramică

Restaurarea unui vas de argint din tezaurul lui Omharus (Apahida) Mihai Croitoru Tezaurul lui Omharus, a fost descoperit la Apahida (jud. Cluj) în anul 1889. El conţine obiecte personale de podoabă, vase de ofrandă, majoritatea fiind ornamentale în tehnica cloisoneului, având o fineţe deosebită în executare, depuse toate în mormântul unui conducător local creştin. Unele din ele sunt produse de artă proto-bizantină, provenite probabil în cea mai mare parte, dintr-un atelier al capitalei Imperiului Roman de Răsărit. Altele însă, au fost realizate, evident de meşteri locali. Unele piese s-au pierdut cu timpul. Printre piesele existente se numără şi două vase din argint(unul era fragmentat şi nerestaurat) pe care sunt redate în relief scene bahice alternate cu ornamente vegetale, dispuse pe cele patru faţete. Ambele vase sunt aproximativ identice ca dimensiune, formă şi decor; înălţimea 31 cm ; circumferinţa 48 cm. Vasul rămas sub formă de fragmente, l-am restaurat în cadrul Laboratorului zonal de restaurare-conservare Iaşi. Anterior s-a încercat (de către cineva necunoscut) lipirea fragmentelor prin sudură caldă, cu cositor şi bride din tablă de cupru (foto 1). Primul vas restaurat se află în tezaurul Muzeului de Istorie a României (foto 2). Restaurarea vasului a. Descrierea stării iniţiale a vasului. Vasul se află sub formă de fragmente - aproximativ 300 de bucăţi (foto 3-6). Toarta şi gura erau în stare foarte bună, rezistente, fiind acoperite doar cu un strat negru de sulfură de argint. Fragmentele erau foarte fragile, fiind acoperite cu un strat foarte gros( cam de 2mm) de produşi de coroziune (foto7). Orice manipulare bruscă a fragmentelor putea duce la ruperea lor. 305