Bauer Norbert, Barna János: Dorog és Esztergom környékének növényvilága (Ismeretterjesztő kiadványok; Zirc, 1999)

Baranyanádasdi Feichtinger Sándor, az orvos-botanikus

Esztergom vármegyében végzett botanikai kutatásai nyomán lassan körvonala­zódik egy nagyobb terjedelmű mű megírásának szándéka. Helyi tudományos mun­káiban segítőtársa volt Gründl Ignác dorogi plébános, ki lelkészi hivatása mellett szabad idejében a „scientia amabilis", azaz a botanika lelkes művelőjeként vált is­mertté. Feichtinger és Gründl ifjúkoruktól szövődő barátsága sok közös füvészeti ki­rándulás alapját szolgáltatta. Közös gyűjtőútjaik hangulatát leginkább az osztrák botanikai lap hasábjain megjelenő - Gründl által írt - kirándulási beszámoló olvasá­sakor érezhetjük át. A szöveg közelítő magyar fordítása a következő: „Június 17-én Feichtinger doktor úr társaságában a közelünkben fekvő, több mint 2300 láb magas Pilisi-hegyeket látogattuk meg. Hajnali négykor, amikor gyalogszer­rel egy bokros-sziklás részre értünk, megpillantottuk a szép bozontos csukákat (Scutel­laria columnae) és vele együtt egy sereg falgyomot (Parietaria officinalis L.), pirosló hunyort (Helleborus purpurascens W.etK.) és kétlevelű sarkvirágot (Platanthera bifo­lia IL.I Rieh.), de sajnos többnyire már elvirágzott állapotban. Hogy ebédre hazaérjünk, nem akartuk az időnket vesztegetni, így elhagytuk a kényel­mes utat és elkezdtük a hegy legmeredekebb részét megmászni. Az erdő itt tele volt farkasölő sisakvirággal (Aconitum lycoctonum L., mai neve: Aconitum vulparia Rchbj, sujtárral (Siler trilobum Crantz, mai neve: Laser trilobum (L. Borkh.), széleslevelű és rutén bordamaggal (Laserpitium latifolium L. és Laserpitium pruthenicum LJ. Fáradt­ságos mászásunk közben gyűjtöttünk közönséges hölgymáit (Hieracium vulgatum Fries), magyar bogáncsot (Carduus collinus W. et K.), orvosi veronikát (Veronica offici­nalis L.), bajuszoskásafüvet (Piptatherum paradoxum P de B., mai neve Piptatherum virescens ITrin.l Boiss.) és a szétszórt mészkőszirteken a toronyszál (Arabis turrita L.) na­gyon szép terméses példányait, virágzó Waldstein pimpóval (Waldsteinia geoides Willd.). Néhány óra leforgása alatt meglehetősen fáradtan, több mint 2000 láb magasan, egy magányos kiugró sziklán pihenni akartunk egy keveset, s gyönyörködni a szép ki­látásban. Éppen erre készültünk, mikor is nem kis meglepetésünkre az - ezen a vidé­ken még fel nem fedezett - őzsalátának (Smyrnium perfoliatum L.) egy kis példányá­ra lettünk figyelmesek. Ahol azonban egy előfordul - gondoltuk mi - ott kell lennie többnek is; ezért hát azon nyomban belegázoltunk a sziklai csalitosba és lám! E ritka növény terméses példányainak százait pillanthattuk meg a karcsú cserlevelű saláta (Lactuca quercina L.) társaságában. Természetesen megtöltöttük velük növénygyűjtő mappáinkat anélkül, hogy nagy növényrablást hajtottunk volna végre. Ritka leletün­kön felbuzdulva és felfrissülve erőltetett menetben másztunk fel a csúcsra, s útközben gyűjtöttünk még apró keresztfüvet (Galium pedemontanum AIL, mai neve: Cruciata pedemontana i Bell.I Ehr.), kacúros véreslaput (Hypochoeris radicata L.), magyar rep­csényt (Erysimum odoratum Ehr.). A gyakran megjelenő fekete zászpát (Veratrum nigrum L.) kezdeti virágzásában figyeltük meg és az itt vadon növő ribizke éretlen gyümölcseivel is találkoztunk. Miután a csúcson az egész vidékre - egészen Budáig ­nyíló kilátást megcsodáltuk és egy keveset élveztük, sietve megtekintettük az itteni sziklás hegyoldalt, amelyen az ugyancsak ritka husáng (Ferula sibirica L. mai neve: Ferula sadleriana Ledeb.) és a kék saláta (Lactuca perennis L.) teljes virágzásában pompázott. Sajnos idő hiányában a hosszúlevelű buvákfű (Bupleurum longifolium L.), a szagos párlófű (Agrimonia odorata Mill., mai nevén: Agrimoniaprocera Wallr.)