Állami Tanítóképző Intézet, Pápa, 1903

72 hegytől jobbra vannak Likavá-nék, egykor Corvin János várának romjai. Liptó-Ujvár egykor Balassi Bálinté, a nagy költőé volt, aki e város templomában piheni hányatott élet után örök álmait. Csorba és a M.-Tátra. Érkezés 13-án (vasárnap) déli 12 óra 6 p.-kor. Az állomástól a Csorbái tóhoz gyalog lx/2 óra alatt jutunk el, ahonnan ismét gyalog megyünk Tátra-Széplakra, ahol az éjszakát töltjük. Innen 14-én délelőtt Poprádra megyünk gyalog, ahol meg­tekintjük a Kárpáti Múzeumot. Mindenütt szakértő kalauz vezet bennünket. D. u. 1 óra 3 p.-kor indulunk vonattal Iglóra. Igló. Érkezés 14-én, (hétfőn) 1 óra 34 perckor. Az állami tanítóképzőnek és a városnak megtekintése. Este 6 óra 12 p.-kor indulunk Kassára. Kassa. Érkezés 14-én este 8 óra 35 perckor. 15-én (kedd) reggel 6 órakor a város és a Rákóci-kiállítás megtekintése, kalauz vezetése mellett. Kassa Felső-Magyarország legelső városa, legfőbb nevezetessége a székesegyház (dóm), mely a magyarországi gót (csúcsíves) építő-művészet legszebb példája. Este 5 óra 33 p.-kor indulás Sáros-Patak felé. Sáros-Patak. Érkezés 15-én (kedd) esti 9 óra 31 perckor. 16-án (szerda) reggel 6 órakor megtekintjük a város nevezetessé­geit: a Rákóczi-várat és a főiskolát. 8 órakor tanításokat hallgatunk az áll. tanítóképző-intézetben. 12 óra 31 p.-kor indulunk Bpest felé. Utunk a Hegyalja mentén visz. Bodrog-Olaszi, Liszka, Tolcsva, Erdő-Bénye, B.-Keresztur, Mád-Zombor kitűnő bortermő vidékek. Szerencsen van az ország legnagyobb cukorgyára. Régi várában or­szággyűlést tartott Bocskay István. Tovább a matyók földjén megyünk keresztül (Mező-Kövesd). Szihalotn község határában van egy halom, melyre hont foglaló őseink, Anonimus szerint, leveles szint készítet­tek Árpád vezérnek. E dombot ma is Árpád-dombnak nevezik s benne sok ősmagyar leletre találtak. Északra maradnak el a Bükk és a Mátra erdős hegyei. A Mátra alatt van Kápolna község, mely az 1848-i kétes kimenetelű csatáról nevezetes. Távúiról látszik Gyöngyös város a Mátra alatt. Tovább utazva érjük Hatvant, Asző- dot, ez utóbbit javító-intézetével, Gödöllőt, királyi nyaralójával, állami nagy minta-méhészetével. Útba esik Isaszeg is, a fölötte emelkedő meredek dombokról verték le hős honvédeink 1849-ben az osztrák sereget és itt nyerték meg szabadságharcunk egyik legdicsőbb csatáját. Este 8 óra 30 perckor érkezünk Budapestre s 9 óra 40 perc­kor tovább utazunk Pápára. Érkezés 17-én (csütörtök) éjjeli 3 óra 30 perckor. Az utazás teljesen e kalauz intézkedései szerint történt. Első állomásunk Esztergom volt, melynek pályaházánál szives barátság­gal várt bennünket főt. Guzsvenitz Vilmos úr, a róm. kath. tanító­képző-intézet igazgatója és ezen intézet több tanára, akiknek kalauzo­lása mellett legelsőbben a róm. kath. tanítóképző-intézetet látogattuk meg. Utazásunkban általában a hazafias, történelmi, föld- és nép­