Pápa és Vidéke, 7. évfolyam 1-52. sz. (1912)

1912-10-13 / 42. szám

336. PÁPA ÉS VIDÉKE. 1912 szeptember 22. HiREK. — Sajtó-ünnep a zárdában. Volta­kép nem a nyilvánosságnak volt szánva, de nem tudjuk elhallgatni. A titok-sértésért megbocsátanak az illetékesek. Annak a le­nézett, tengődő kat. sajtónak nevében mon­dunk köszönetet a helybeli zárdai kongre­gáció tagjainak, első sorban a III. éveseknek (akik az egész ünnepet rendezték), amelynek mi is szerény munkásai vagyunk. Kevesellet­ték, amit maguk közt gyűjtöttek a sajtó­vasárnap alkalmából, összedugták fejüket s kisütötték, hogy az ártatlan tréfa, művészet aranyszállaiból szőtt hálóval próbálnak ha­lászni esetleg olyan zsebekben is, amelyek különben az ő számukra nem nyiltak volna meg. S meg kell vallanunk — jó fogást csináltak! 68 korona gyűlt össze a 10 fillé­res belépti dijakból! Nem annyira ennek a 68 koronának örülünk mi, hanem annak, ami ott csillogott minden tréfa hátterében: az eszme térfoglalásának, annak, hogy ezek­nek a fiatal leányoknak van érzékük a leg­égetőbb ügy iránt, hogy szeretnek bennün­ket, akiknek szeretetlen kritikán kivül más nem igen jut osztályrészül. Élveztük gyö­nyörű játékukat, lelkesedtünk és ábrándoz­tunk sok-sok követőről ... — Tanítói közgyűlés. A »Pápa-Csóth Esperesi tanítókor« csütörtökön tartotta ren­des őszi közgyűlését László Géza alelnök elnöklete mellett. A gyűlést megelőzőleg szent mise volt a kör elhunyt tagjaiért. A gyűlés egyik lényeges pontja a tisztújítás volt. Leadtak összésen 32 szavazatot. Elnök­nek Süle Gábor pápai tanítót választották meg 22 szavazattal, aki csak sokak óha­Amint kiértünk a tengerpartra, egész csapat magyarral találkoztunk, kik szintén a fürdőt keresték. Egy-kettőre ráakadtunk. Leszurkoltuk fejenként az egy frankot s pár perc múlva ott lubickoltunk a tenger vizé­ben. Oh be mesés volt! Nem csoda, ha az egész délelőttünket lefoglalta ez a fürdőzés. Bizony csak dél felé vetődtünk Hotelunkba. Az étkezés itt is pompás volt. A délutánt a város megtekintésére szántuk. Összeálltunk négyen egy kompá­niába s fölbéreltünk egy fiakkert. Első utunk a hires Notre-Dame-de-la-Garde-hoz vezetett. Ez a kedves és gyönyörű templom Marseille délkeleti részén egy magaslaton fekszik. Tornyán kereszt helyett a Boldogságos Szűz hatalmas aranyozott szobra áll, amint a kar­jait kiterjesztő kis Jézust a tenger felé mu­tatja. Jó meredek siklón lehet feljutni a magaslatra. Fölmentünk mi is és szinte meg­lepődtünk mikor szemünk elé tárult a me­sés panoráma. Egyik oldalon a tenger, Monte-Christu szigete s a kikötő, a másik oldalon pedig a hegyek között fekvő város kötötte le figyelmünket. E magaslaton épült kettős templom a hajósok temploma. A francia, mikor tengerre indul a Notre-Dame-de-la-Garde pártfogá­sába ajánlja magát, ki a tengeren járók csillaga. A visszatérő francia a tenger íelől legelőször is a Notre-Dame-de-la-Gardet, pil­lantja meg s feléje száll hálaimája. A viha­rok dübörgése közt is a Notre-Dame-de-la­jának engedve, íogadta el az elnökséget, de csak a tavaszi gyűlésig. Jegyző­nek Grátzer János, másodjegyzőnek Zsi­lavy Sándor, köri pénztárnoknak Turner Nándor pápai tanítókat választották meg, akik rögtön le is mondtak a pápai tanítókat ért sérelem miatt. Igy a közgyűlés Zsilavy Sándor javaslatára a fenti állásokra Kalmár Antal nórápi, Szita Márton kéttornyulaki és Berkovics Sándor naggyimóti tanítókat vá­lasztotta meg. László Géza alelnök üdvözölte Kriszt Jenő esperes-plébánost, egyházi elnö­köt, a Ferenc József-rend lovagkeresztjével való kitüntetése alkalmával, melyért a kitün­tetett meleg szavakkal mondott köszönetet. Török István olvasta fel minden tekintetben sikerült értekezését a tanítói tekintélyről és önérzetről. Sok keserű igazságot mondott úgy a tanitók, mint a társadalom szemébe. Mindnyájan éreztük igazságát, amely ellen vagy nem tudunk, vagy nem akarunk tenni. A kitűnően megirott értekezést hosszas tapssal honorálta a közgyűlés. Nem maradt mögötte Réb Antal szellemes felolvasása sem, aki az iskolai mulasztásokról mondott el igen életre való újításokat, amelyekkel a tömeges mulasztás megszüntethető volna. Mindkettőjüknek jegyzőkönyvi köszönetet mondott a közgyűlés, amely emelkedett han­gulatban ért véget. — Köszönet. Mély hálával mondanak az illetékes körök őszinte köszönetet a ne­messzivü Martonfalvay Elek ny. vár. ügyész urnák, ki hozzájárult a bencés templom sajtó-vasárnapi gyűjtéséhez, azonkivül a ker. szociálisták házalapjára 15, a Felsővárosi Kat. Olv. Körére pedig 10 koronát adomá­nyozott. Gardet hivja segítségül a francia hajó le­génysége. S a Szűz Mária segíti hű fiait, amit bizonyít az a sok hajó-modell és aján­déktárgy meg hálanyilatkozat, mi a templom­ban a belépőt oly kedvesen meglepi. Leborultunk egy-két percre a myszti­kus légkörű templomban s életünk sajkáját is a tengeren hajózók csillagának pártfogá­sába ajánlottuk. Marseillében megnéztük még a kikötőt, a Kathedrálist, melyet csak 1893-ban szen­teltek fel. Végig kocsikáztuk azután a vá­rost. Az egyik parkban meghallgattuk egy­két percre a hangversenyt, majd elértünk a Palais de Longchamps pázsitos kertjéhez. Kiszálltunk s megnéztük Espérandieu alko­tását. Ez a Palais vízvezetéki épület, mű- és természetrajzi gyűjtemény. Köröskörül pedig szép park övezi. Ugy látszik ez kedves séta­helye a marseilleieknek, mert sokan járkál­tak az utakon. Gyermekek is játszadoztak imitt-amott, de sajnos, ezek nagyon kevesen voltak. Egyáltalán kisebb gyermekeket alig láttunk. Ugylátszik az egyke alaposan be­fészkelte magát a francia nemzet fiai közé. A szép parkban kisétáltuk magunkat, megittunk egy limonádét s haza tértünk. Kedélyesen megvacsorázva rövidesen nyu­govóra tértünk, hogy másnap reggel 6 óra­kor tovább utazhassunk Lourdes felé. (Folyt, köv.) — A Felsővárosi Kat. Olv. Kör-ben meleg szeretettel ünnepelték az aradi vér­tanukat. Tomor Árkád bencés tanár emlé­kezett meg róluk gyönyörű költői nyelven. Remek szavaival rendkívül lelkes hangulatot keltett. Az estét négy sikerült szavalat tette változatossá s a Himnus lelkes akkordjai fejezték be. — A Veszprémvármegyei Orvos­Szövetség f. hó 20-án a városház tanács­termében délelőtt 10 órakor tartja rendes évi közgyűlését. — Korona. A pápai esperesi kerületbe tartozó papság kedden tartotta őszi gyűlését a belvárosi kat. körben. A gyűlésen Bereck Gyula dr. hittanár olvasta fel a vallásos ne­velésről irott értekezését, mely ugy tartalomra, mint stílusra nézve akadémikus szinvonalon állott. A felolvasót — magas nivón álló ér- / tekezéséért meleg ovációban részesítették. Ki­mondotta a gyűlés, hogy a koronákat cen­tralizálja, vagyis ezentúl mindig Pápán tartja. A gyűlés után a papsáp a kat. körben ma­radt ebéden. — A Ker. Munkásegylet meg-nyitó előadása ma este lesz a Ker. Munkásegylet helyiségében (Szentilonai-u.) Nem tudjuk eléggé ajánlani m. t. olvasóink pártfogásába ezen gazdag, élvezetes és tanulságos előadá­sokat, melyek a legnemesebb célt akarják szolgálni: a ker. társadalmi eszmék szétosz­togatását és egyben a Ker. Munkásegylet támogatását. Az első előadást Szentgyörgyi Ignác a Ker. Munkásegylet elnöke tartja. Részletes programmot a plakátok nyújtanak. Kezdete este 8 órakor. — Népszövetség-i gyűlés. Ma 13-án, d. u. litánia után kat. népszövetségi értekez­let lesz a belvárosi iskolában. A tárgy fon­tosságára való tekintettel mindnyájan jelen­jünk meg ezen a népszövetségi gyűlésen. — Miniszteri elismerés. A kat. ne­velésnek és társadalmi működésnek egy példás és láradhatatlan munkésát érte jól megérdemlett elismerés. Entzbruder János­nak, a sárvári főhercegi fiúiskola buzgó ta­nítójának a vallás és közokt.-ügyi miniszter társadalmi és szociális gazdasági működésé­ért kitüntető elismerését nyilvánította s egy­ben hálás köszönetet mondott. Az elisme­résnek súlyt kölcsönöz, hogy a mai nehéz időben is észrevették a közélet derék har­cosát. — Megjelent a Kat. Népszövetség Naptára az 1913-ik évre igen változatos és gazdag tartalommal. — Felügyelőbizottság-i ülés. A hely­beli ker. fogy. szövetkezet felügyelőbizott­sága a múlt vasárnap délelőtt tartotta ren­des havi ülését Grátzer János elnöklete mel­lett. A szép számban megjelent tagok alapos vizsgálat tárgyává tették az üzlet menetét, forgalmát, amely még mindig emelkedőben van különösen, amióta az üzlet átköltözkö­dött a mostani új helyiségébe. Ha az üzleti forgalom nem csökken, ami miatt ez idősze­rint nincs ok az aggodalomra, akkor rövid időn belül abban a helyzetben lesz a szövet­kezet, hogy saját erejéből két-három fiók­üzletet állithat fel a város különböző részei­ben. A múlt havi számadások íelülvizsgálá­sával Pados Antal és Erdélyi Mihály felü­gyelőbizottsági tagokat bizták meg.