Horváth István szerk.: Múzeumi Mozaik 1988/1. szám (Salgótarján)

Kerékpárral Crna Gora hegyeiben

1987 júniusában a pásztói múzeumbaráti kor tagjai /összesen nyolcan/, önköltséges alapon kerékpárral sikeres tanulmányutat tettek Jugoszláviában. Az utazás célja volt, hogy saját szemünk­kel láthassuk a Montenegró i-karszt és az Adria néhány természeti földrajzi nevezetességét. Utunkat Szegeden kezdtük és a határ átlépése után egészen Nö­vi Sadig /Újvidék/ kerekeztünk át a Vajdaság kies tájain. Az út­ba eső településeken örömmel tapasztalhattuk déli szomszédunk nem­zetiségi politikájának néhány külsődleges, de sokat mondó megnyil­vánulását: a kétnyelvű utcanevektől és cégtábláktól Temerin - köz­ség magyar iskolájának báljára felhívó plakátig. A magyar beszéd pedig mindenütt természetes. Estére - fáradtságtól szédülten - jutottunk az újvidéki vasút­állomásra, ahol vonatra szálltunk. Éjfélre értünk Belgrádba. Itt az éjszaka hátralévő részét hálózsákba burkolózva egy félreeső virágágyásban töltöttük. /Az időnként felbukkanó rendőr mindezt elnéző mosollyal szemlélte./ Másnap délelőtt pakoltunk fel a bari gyorsra, amely jó iram­ban repített bennünket Szerbia dombvidékein, majd a Lim-folyó egyre szűkebb és szédítőbb szurdokvölgyén át Bijelo Poljaig, ahol leszálltunk és a helybeliek általános derültsége közepette terje­delmes csomagjainkat felszereltük biciklijeinkre. Ettől kezdve e­gészen Mostarig rájuk voltunk utalva és elmondhatom, hogy a csepe­li gyár termékeiben nem kellett csalódnunk. Mojkovacnál elértük a Tara-folyó völgyét, amely Európa egyik leg­szebb mészkőszurdoka. Helyenként 13oo m magasságot is elérnek a­zok a függőleges sziklafalak, melyeken csak a feketefenyő tud da­colni a széllel és a szárazsággal. Ezek között tajtékzik a Tara kékeszöld vize. A Durdevicai hídnál nekivágtunk egy szerpentinnek, hogy több órás izzasztó kaptatás után elérjük az 14oo m tszf.-i magasságban elterülő karsztfennsíkot. A dolinákkal tarkított fennsíkok a hegyi pásztorkodás hagyomá­nyos színterei. Az egykor kiterjedt lucfenyő és balkáni fehértör­zsű fenyő erdők helyén széles havasi réteket találunk. A múltban