Papp Zoltán: Makói történet (Egy fejezet Erdei Ferenc életéből). A Makói Múzeum Füzetei 50. (Makó, 1985)

Az elszakadás

is csak feltételezem, mert soha nem be­széltünk róla), mi miért történik tulaj­donképpen. Csak azt láttam, hogy anyám néha hirtelen „megbetegedik" (nála kü­lönben is könnyen ment az ilyesmi). Más­kor váratlanul olyan ötlettel állt elő, hogy utazzunk el néhány napra valahova. Ha Ferenc látogatása csak egy napos volt, ak­kor — anélkül, hogy sejtettem volna, mi­ért — anyám gyorsan rávett, hogy menjek be vele Szegedre. így utólag azt gondolom, rossz taktika volt. Ha a taktika, az izolálás kevésbé sikeres, úgy vélem, a véglegesség nyil­vánvalósága hamarabb tudatosul; a hosz­szú nyűglődést feloldotta volna egyetlen sokk. Józan ésszel nagyon sokszor átgondol­tam a történteket, és megállapítottam: mi nem vagyunk egymáshoz valók, úgy­sem tudnánk együtt élni. Ez, ahogy múlt az idő, mind jobban megvilágosodott ben­nem. De az érzelmek mégsem múltak el. A realitás, a felismerés sem tudta máról­holnapra szétfoszlatni őket. A legjobban attól szenvedtem, hogy Ferencről — sze­mélyes vonatkozásban — nem jött semmi hír. Ebből is látszik, milyen tökéletesen sikerült megvalósítani az előbb szóba ke­rült „izolációt". a szívem mélyén én nem hittem ben­ne ekkor már, hogy a mi dolgunkat foly­tatni lehet, mégis nagyon fájt, hogy ilyen hamar összeomlott, amit közösen (és olyan szépnek) elterveztünk. De valami­féle emberi összetartozás lehetőségében egy kicsit titokban azért mégis remény­kedtem. Hogy miben is, azt sem akkor, sem később nem tudtam a magam számá­ra pontosan megfogalmazni. Anyám néha ugyan megkérdezte, nem akarnék-e válni? Akkor nem is gondoltam arra, hogy ez a kérdés esetleg Ferenctől eredhet. (Tudni ma sem tudom.) 1944 januárjában (azt hiszem, pontosan emlékszem a dátumra, és arra, hogy nagy hideg és hó volt), számomra váratlanul, megjelent Ferenc. Felvetette, hogy ren­dezni kellene ügyünket: próbáljuk meg újra együtt. Próbaidőt, tán 5—6 hetet ajánlott. Semleges helyen. Tehát nem ná­lunk és nem is Szigetszentmiklóson. Hát­ha sikerül. Nem jutottunk semmire. A be­szélgetés nélkülözte a hitelességet, a re­ményt és a kölcsönös bizalmat. Békesség-, ben, de határozat nélkül búcsúztunk. Utána rossz érzésem volt: az egész szi­tuációt hamisnak éreztem. Aztán nem sokkal később jött tőle egv géppel írott levél. Ezt én rögtön megmutat­tam az ügyvédemnek, a szegedi dr. Eisner Manónak, kérdve, mit csináljak. Azért utaztam be hozzá, mert a levélben az állt, hogy Ferenc hív, menjek el Szigetszent­miklósra. Leírta a házat, ahol lakhat­nánk ... No, az ügyvéd szerint: ha nem aivaiOK eivaim, a^Kor feltetlenül el kell mennem, mert ellenkező esetben az, hogy negatív választ adtam Ferenc békülési kí­sérletére, ellenem fog szólni majd ... Hát akkor: nézzük! Hármasban — apámmal, anyámmal — mentünk el Szigetszentmiklósra. És úgy, hogy ott maradok. Csomagokkal (amik a falusi télhez kellettek) érkeztünk, azokat otthagytuk a szigetszentmiklósi állomáson. Nehéz lett volna magunkkal cipelve meg­keresni a házat, amelyről senki nem tu­dott az állomáson közelebbi felvilágosí­tást nyújtani. Ferencék, amikor a kezdetkor a földdel együtt házat is béreltek, a Petőfi utca 16 vagy 20 szám alatt laktak. Az új címük pedig Petőfi utca 50 vagy 60 szám volt. Nagyon sokáig keresgéltünk, mire végre ráakadtunk a kint a prérin álló Erdei-ta­nyára, amit időközben ők építettek, csalá­di összefogással. Körülbelül egy órát töltöttünk ott. Ak­kor rögtön megértettem, amit az ügyvéd mondott — és amit Ferenc évekkel ké­sőbb szintén elismert —, hogy ez a levél valóban a válás előkészítését szolgálta és Ferenc ügyvédje tanácsára írta meg. A helyzet, ami odaérkezésünkkor elénk tá­rult, különben is mindent világossá, egy­értelművé tett. Engem akkor ez borzasztóan rosszul érintett. Sőt felháborított. Elismerem, errp'a+t nagyon pimaszul, ahogy mondani szokták, „a hatodik emeletről" beszéltem Ferenccel. Űgy éreztem, sosem fogom ne­ki megbocsátani, hogy ilyen helyzetbe ho­zott. (De jóval később, amikor a válás ügyé­ben újra találkoztunk, mindent apróra megbeszéltünk a szigetszentmiklósi láto­gatással kapcsolatban. Mindketten ügyvé­dünk tanácsára cselekedtünk, így jött létre az egész felemás helyzet.) Hazamentünk. Nagyon keserű szájízzel, de immár a véglegesség egészen határo­zott érzésével. Ezután már az izoláció is megszűnt. Nyilván, a taktika változott. 44 tavaszától úgy július végéig (emlékszem, Anna-nap, anyám nevenapja is beleesett) Ferenc elég sűrűn megfordult Makón. Okát már nem tudom, talán még mindig a hagymakísér­leti telep miatt Volt úgy. hogy csak va­lakitől meghallottam: Makón járt. de négy-öt (így valahogy) alkalommal el is jött hozzánk. Telies családban, de négy­szemközt is beszélgettünk. Ekkor már ese­tenként felvetette a kérdést: „Nem vá­lunk?" „Fontos?", kérdeztem, ..mert ne­kem nem." Nem forszírozta tovább. 34